Hej,
Har för mej att jag någon gång ätit biffar gjorda på palsternacka. Dom var kokta och sedan mosade och blandade med ????, formade till biffar, vända i skorpmjöl och stekta. Jag vill ha det men hittar inget recept!!! Någon som vet hur man gör. Gärna också förslag på god sås till. Tänkte äta med fullkornsris.
/Stina
netaave
27-09-2005, 13:41
Du kan göra smeten till den här patén, men i stället för att göra den i ugnen så klickar du ut biffar och steker som du beskrev, ta två ägg.
Palsternacka och svamp är väldigt gott ihop så jag föreslår svampsås.
Vill du hellre göra en kall sås föreslår jag att du har i färska örter.
RANDIG GRÖNSAKSPATÉ
4-5 medelstora morötter (600gr)
2-3 palsternackor (450 gr)
vatten, salt
TILL VARJE PURÉ:
1 ½ tsk pot.mjöl
4 ½ msk créme fraiche
1 ½ ägg
3 krm salt
1 ½ krm vitpeppar
Skala och koka morötter och palsternackor mjuka, var sort för sig i lättsaltat vatten som täcker.
Låt rotfrukterna rinna av väl. Finfördela dem sedan till puré i matberedare. Gör varje smet för sig. Tillsätt därefter pot.mjöl, créme fraiche ägg och kryddor.
Smörj en en rak bakform väl. Häll i hälften av morotspurén, där efter hälften av palsternackspurén, sen morot och sist resten av palsternacks. Täck formen. Grädda patén på galler i nedre delen av ugnen i 175 gr i 50-60 min.
Låt patén kallna och stjälp upp den, servera med kryddgrön gräddfilsås.
Tack snälla!!! Min man tycker tyvärr inte om svamp så det går inte med svampsås. Jag är en kratta på örter - har du förslag på vad jag ska blanda i för örter som kan bli gott????
/Stina
netaave
27-09-2005, 17:55
Dragon och timjan kanske, eller gräslök och persilja eller alla 4.