Belinda
Jo de är så att..vi har en odlingslott med ganska tung jord , och det samlas dessutom lätt vatten där så att jorden kan bli väldigt blöt..
Är det någon som kan ge råd på vilka köksväxter som funkar under dessa förhållanden??
Morötter är omöjliga!!
Squash och bond bönor har gått Bra! Men man vill ju gärna odla något annat också!!
Tacksam för Tips!!
Belinda
abborrmaster
vi har oxå hård jord, så det var svårt att få upp hela morötter.... Men gurka har gått tokbra! Kul e det oxå!!!!!

Majs funkar lite var stans tror jag smile.gif

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Sallat kanske kan fungera. Kanske andra typer av bönor + ärtor. Och fungerar squash så borde även pumpa fungera. Asiatiska bladväxter borde också fungera + mangold kan nog också gå.

Gör du upphöjda bäddar borde det mesta fungera att odla, då blir det ju lite torrare närmre rothalsen.
Man måste inte bygga ramverk eller liknande utan man kan ändå göra lite upphöjda bäddar så dräneringen blir bra de översta 15-20centimetrarna.

Jag antar att du inte har såhär blött som på denna bild på en mangoodling men du kan gräva upp bäddar och där vattnet flyter på bilden kan du ha gångväg. Den biten av bädden som är ovan mark får en bättre dränering + ett bättre klimat så odlingen går bättre.
KURT
Det finns ju morötter som blir korta och nästan klotformade s.k. karottmorötter, de kanske klarar den tunga jorden bättre.
Jesper1986
Vet inte men bönor och sånt är lättast att odla iallafall. Men de som är roligast att odla är de ätliga physalis-arterna altså kapkrusbär,gyllenbär och tomatillo

ha de bra

ÄNDRING: Läste inte hela ditt inlägg men jag tror att tomatillo och pumpa klarar sig i tung jord eftersom jag har odlat dem i tung jord förut och de verkade klara sig bra där särkilt tommatillo. Man kan ju också testa sig fram med vissa grönsaker

ha de bra igen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon