|
netaave
27-09-2005, 18:12
För några år sen gick jag en kurs i vegetarisk matlagning och blev förvånad över hur billigt man kunde leva. Vi var 10 st på kursen, alla fick ha en kväll då de bestämde menyn och också handlade det som gick åt. Oftast var det 3-rätters och vi bakade ett bröd varje gång. Citrondrickan jag har lagt ut här nånstans gjorde vi två satser av det räckte till alla alla ggr. Sista gången lade vi ihop kostnaden och delade på 10, en del fick pengar tillbaka. Här är några av de godaste recepten.
BLOMKÅL MED OST 4 port
1 stort blomkålshuvud + vatten och salt
SÅS:
1 strimlad röd paprika
250 gr champinjoner
30 gr smör
3 msk mjöl
3 dl gräddmjölk
200 gr ärtor
salt och vitpeppar
paprikapulver
riven ost
Dela blomkålen i buketter, som får koka ett par minuter i saltat vatten och sen rinna av. Läggs i en smord ugnssäker form. Fräs paprikan några minuter i smöret, tillsätt därefter den skivade svampen, fräs nån minut till. Mjölet och mjölken vispas ihop till en redning som hälls i, såsen får sjuda en stund, varpå ärtorna hälls i och såsen smakas av. Häll såsen över blomkålen och strö på rikligt med riven ost. Gratinera i 200 gr ugn ca 15 min. Servera som ensamrätt eller med kallskuret.
INDISKT BRÖD I STEKPANNA
7 ½ dl vetemjöl
1 pkt torrjäst
2 tsk salt
1 litet ägg
2 ½ dl vatten
Häll upp vattnet i en skål och slå i ägget, vispa ihop det. Tillsätt salt och mjöl, blandat med jästen. Arbeta ihop degen och låt den jäsa 25 min under duk. Knåda ytterligare lite, och kavla sedan ut till tallriksstora rundlar. Värm stekpannan så att den blir varm men inte rykande het. Smörj den lätt och grädda bröden på båda sidor tills den blir ”blåsig” och vitnar. Stänk ev. lite vatten på bröden, så spricker de inte vid vikning.
RATATOUILLEPAJ
1 förgräddat pajskal
Fyllning: 1 squash, 250 gr
1 aubergine, 250 gr
2 färska lökar, 150 gr
2 vitlöksklyftor
2 tomater
2 dl creme fraiche med tomat och basilika
olivolja
100 gr riven ost
salt, peppar
3 ägg
Sätt ugnen på 200 gr. Skär squash, aubergine, lök och tomater i tärningar. Pressa vitlöken. Hetta upp oljan i en vid panna. Fräs alla grönsaker utom tomaterna ca 5 min. Tillsätt tomaterna och fräs ytterligare några minuter. Ta pannan från värmen och rör ner creme fraichen, låt det svalna. Rör ner ost och kryddor, vispa samman äggen och rör ner dom. Fördela fyllningen i pajskalet och grädda i ca 40 min till den stelnat och fått färg.
RÖDBETSBIFFAR 4 port
3 rödbetor
3 potatisar
2 lökar
vatten
1 dl ströbröd
2 ägg
lite mjöl
salt, paprikapulver
hackat kryddgrönt
lite grädde
margarin
Rödbetorna, potatisen och löken kokas mjuka och mosas. De övriga ingredienserna tillsätts och allt blandas till en fast färs, som formas till små biffar och vänds i ströbröd blandat med hackat kryddgrönt, och steks i margarin. Servera med kokt potatis och sås, t.ex. svamp eller pepparrotssås.
SVAMPFYLLDA SQUASH
2 squash, 3-400 gr/st
1 l rensad blandsvamp
1 hackad gul lök
1 msk vetemjöl
2 dl lätt creme fraiche
3-4 dl riven ost
salt & peppar
Sätt ugnen på 200 gr. Dela squashen och gröp ur lite av kärnhuset Förväll svampen i lättsaltat vatten Hacka den sedan grovt och fräs tillsammans med löken Strö över mjölet, blanda i fraichen och osten Smaka av och fördela på squashen Gratinera i 25 minuter
TOMATPAJ
PAJDEG:
3 dl vetemjöl
½ dl riven ost
150 gr margarin
2 msk kallt vatten
FYLLNING:
10-12 färska tomater
1 purjolök
2 msk margarin
4 msk tomatpuré
½-1 tsk pizzakrydda
4 dl riven ost med fyllig smak
2 msk permesanost
Gör degen och låt den vila i kylen 1 timme. Skålla och skala 6 tomater, skär dem i bitar. Ansa, skölj och skiva purjon. Fräs allt i fettet. Tillsätt tomatpuré och kryddor, sjud massan tills den är tjock och det mesta av vätskan kokat in. Tryck ut degen i formen och förgrädda i 200 gr i 10 min. Låt den svalna något. Lägg i ca hälften av osten och därefter tomatmassan. Täck med resten av tomaterna, skivade, och osten. Ställ pajen i ugnen igen10-15 min. Servera något avsvalnad med grönsallad med citron till.
VEGETARISK MAKARONIPUDDING 4 port
4 dl kokta makaroner
1 stor röd paprika
1 lök
1 dl cornflakes
2 dl mjölk
3 ägg
½ tsk senap
½ tsk salt
peppar
Makaronerna, paprikan skuren i tärningar och den hackade löken läggs i en smord ugnsform. Ägg, mjölk, kryddor och senap vispas ihop och hälls över. Strö cornflakes över ytan och fördela små margarinklickar på. Grädda i 175 gr ugn ca 30 min. Servera med Aromsmör och grovt bröd.
Aromsmör:
Rör smör mjukt och blanda i t.ex.
Finhackade örter
Senap och paprikapulver
Tjock tomatpuré
Fint riven lök
Pressad vitlök
VITLÖKSCHAMPINJONER
300 gr färska champinjoner 1 dl finhackad bladpersilja 2-3 vitlöksklyftor 1 dl olja salt & peppar
Skär svampen i tunna skivor Blanda med persilja och riven vitlök Krydda lätt Rör ner oljan Gott på rostat bröd
Oj vad mycket gottis att pröva!!! Jag är inte vegetarian, men älskar vegetarisk mat! Tycker man mår bättre efter en vegetarisk måltid än efter en tung kötträtt. /Stina
Oj, vad mycket gott! Makaronipudding med cornflakes-täcke. DET lät gott, det! Måste testa!
Eva i Skåne
27-09-2005, 22:50
CITAT (netaave @ 27-09-2005, 19:12) .
INDISKT BRÖD I STEKPANNA
7 ½ dl vetemjöl
1 pkt torrjäst
2 tsk salt
1 litet ägg
2 ½ dl vatten
Häll upp vattnet i en skål och slå i ägget, vispa ihop det. Tillsätt salt och mjöl, blandat med jästen. Arbeta ihop degen och låt den jäsa 25 min under duk. Knåda ytterligare lite, och kavla sedan ut till tallriksstora rundlar. Värm stekpannan så att den blir varm men inte rykande het. Smörj den lätt och grädda bröden på båda sidor tills den blir ”blåsig” och vitnar. Stänk ev. lite vatten på bröden, så spricker de inte vid vikning. Hur tunt ska man kavla? Hur många bröd blir det av den satsen?
Karamell
28-09-2005, 08:25
CITAT (netaave @ 27-09-2005, 19:12) För några år sen gick jag en kurs i vegetarisk matlagning och blev förvånad över hur billigt man kunde leva. Vi var 10 st på kursen, alla fick ha en kväll då de bestämde menyn och också handlade det som gick åt. Oftast var det 3-rätters och vi bakade ett bröd varje gång. Citrondrickan jag har lagt ut här nånstans gjorde vi två satser av det räckte till alla alla ggr. Sista gången lade vi ihop kostnaden och delade på 10, en del fick pengar tillbaka. Här är några av de godaste recepten. Oj vad mycket gott! Måste prova rödbetsbiffarna direkt  Liten tanke bara - du äter väl inte enbart det här? För var är proteinerna? Bara grönsaker räcker inte för att ge kroppen det den behöver. Komplettera med baljväxter, tofu, quorn eller liknande, annars dränerar du kroppen på viktiga byggstenar. Att vara vegetarian är en hel vetenskap.
netaave
28-09-2005, 10:15
CITAT (Eva i Skåne @ 27-09-2005, 23:50) CITAT (netaave @ 27-09-2005, 19:12) . Hur tunt ska man kavla? Hur många bröd blir det av den satsen? Tunt, har faktiskt aldrig räknat!
netaave
28-09-2005, 10:16
CITAT (Karamell @ 28-09-2005, 09:25) CITAT (netaave @ 27-09-2005, 19:12) Oj vad mycket gott! Måste prova rödbetsbiffarna direkt  Liten tanke bara - du äter väl inte enbart det här? För var är proteinerna? Bara grönsaker räcker inte för att ge kroppen det den behöver. Komplettera med baljväxter, tofu, quorn eller liknande, annars dränerar du kroppen på viktiga byggstenar. Att vara vegetarian är en hel vetenskap. Jag är inte vegeterian, men äter vegetarisk mat lite då och då.
netaave
29-09-2005, 14:49
Här är ytterligare något från den kursen och som jag fortfarande gör, barnen döpte den till "Solsoppa" när de var små. Annars heter den morots-och currysoppa. Gör alltid på två liter och fryser sen luncher åt mig.
SOLSOPPA
2 LÖKAR 1-2 TSK CURRY 2 MSK MARGARIN 750 GR GROVRIVNA MORÖTTER 2 L GRÖNSAKSBULJONG 500 GR BROCCOLI 2 DL MJÖLK 4 MSK MJÖL EV SALT
Skiva löken och fräs den mjuk i marg och curry Tillsätt morötterna och låt dem mjukna Tillsätt broccoli och buljong koka 5 min red av
Sulawesii
29-09-2005, 17:42
Röda linssoppor är goda! Gör en med linser, lök, morötter, curry och buljong och en annan med linser, lök, färska tomater, passerade tomater och bulongtärning. Den sistnämnda ska kokas enbart i de passerade tomaterna, alltså inget vatten. Har tyvärr inte kvar recepten på dessa, men, det är väl bara att ta i lite som man känner för.
CITAT (Sulawesii @ 29-09-2005, 18:42) Röda linssoppor är goda! Gör en med linser, lök, morötter, curry och buljong och en annan med linser, lök, färska tomater, passerade tomater och bulongtärning. Den sistnämnda ska kokas enbart i de passerade tomaterna, alltså inget vatten. Har tyvärr inte kvar recepten på dessa, men, det är väl bara att ta i lite som man känner för. Jag gör också en sån soppa ibland, fast med timjan istället för curry. Receptet finns i äldre upplagor av "Vår Kokbok" i alla fall...
1.God och billig röd linssoppa gör jag på följande sätt :
Fyllig soppa, mättar ett stort matbord.
2dl röda linser 2 stora potatisar (helst mjöliga) 2 morötter 1 lök Vitlök Chili 1 brk krossad tomat el. passerad 1 liter buljong evt. Salt+peppar
Skär allt i bitar, koka i buljongen tills linserna är mosiga och grönsakerna är mjuka. Evt. behövs mer vätska.
Mixa i mixer. Sila/passera om du vill.
Spä evt. med mer vätska men koka upp den efter isåfall, annars smakar den vattningt.
Servera med goa ostmackor.
2.Surkålssoppa med kidneybönor
Mättar många ...
1 lök 2 äpple, syrliga 1 brk surkål 1 brk kidneybönor (eller koka egna) 1 brk krossad tomat Buljongtärning Vitlök Chili (eller sweet chili sås) evt. Salt+peppar
Strimla lök, skär äpple i strimlor, hacka vitlök&chil, fräs alltihop i lite olja. Häll i buljong, tomater och surkål. Koka upp och låt sjuda en stund. Häll i bönorna. Koka upp.
Servera med goa ostmackor.
För övrigt så "tror" jag inte på recept utan ni får se detta som lite vägledning som kombineras med ögonmått och sunt köksförnuft.
Surkålssoppan kan jag verkligen rekomendera nu till de ruggiga höstkvällarna. Den värmere hela kroppen.
Till vardags äter jag ofta följande snabbmat, tar lika lång tid som pastan kokar.
2-3 port
1 lök 2 paprika, gärna olika färg Chili Vitlök 1 brk. stora vita bönor (eller andra bönor du gillar) Salt Parmesanost (tillval)
Fräs finstrimlad lök, vitlök och chili i olja, släng i finstrimlad paprika och fräs vidare lite. Skölj och vänd i bönorna och låt allt bli varmt igen. Klart.
Servera med pasta och parmesan.
Vill man lyxa till det : släng i hela små tomater tillsammans med paprikan.
Dessa måltider kostar några få spänn per portion, det dyraste är bönorna och kokar man dem själv kostar de nästan ingenting, annars 10-12:- per burk.
netaave
29-09-2005, 21:22
När jag var liten gjorde mamma något hon kallade "Ägg i limpa" Hon tog en limpskiva som hon skar ut en fyrkant i, lade både skivan och "hålet" i stekpannan, knäckte ett ägg i hålet och vändstekte. Sen åt man den med lite ketchup på bara. Vi fick det ofta till kvällsmat.
Idag gör mina barn likadant ibland till mellis men ofta blir det då "Ägg i fralla" i stället. Jag gör det där ofta på lunchen när jag äter soppa, idag gjorde jag det på Axas "Harmony"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|