|
..... för många år sedan när jag låg på en strand och solade i godan ro. Helt plötsligt gjorde det fruktansvärt ont på ovansidan av handen. Det var en jättestor slända som satt på min hand och borrade ner baken i skinnet!!!! Vetigudarna vad den höll på med, men ont gjorde det så in i bängen!! Sedan dess är jag yttterst misstänksam mot stora sländor, gillar dom inte....
/Stina
Var stranden belägen i Norrland? Är du alldeles säker på att det var en slända? Tänk om det var en Korm...! Korm (Oedemagena tarandi) är en parasitfluga som mest går på ren, yak och liknande djur Den sticker hål i huden och lägger ägg där. Så småningom gör larverna hål i huden och kryper ut för att förpuppa sig och sedan bli fullbordade korm... Äckligt va!!! Tyvärr hittade jag ingen bild på den på Google men jag har hört att de kan vara stora som sländor...
Jag skojar inte alls!  Jag trodde inte att sländor behövde vara så vassa länst bak, lägger de inte sina ägg i "mjukare" underlag..? Men Korm däremot behöver ha en vass bakände för att kunna borra sig igenom renens hud. Visserligen är renens hud ganska mjuk i ljumskarna där kormen lägger sina ägg, men ändå... Jag skulle nog gissat att det var någon sorts stekel som försökte lägga ägg i din hud i alla fall, om du nu inte hade stått på dig om att det verkligen var en slända.  Undrar jag om inte den här tråden hade passat bättre i avd. Djur & Natur. Där kanske någon av experterna på (o)-djur i naturen kunnat komma med en vettig förklaring på vad det var som hände dig...
Gossen Ruda
27-09-2005, 20:56
Betty pratar(skriver) om Renstyng, Oedemagena tarandina i min bok, men jag tror inte det var en sån. Det är en sorts fluga men så särskilt stora blir dom inte, inte så dom kan tas som en slända i alla fall. Eller menar du att Stina nyss hade badat så att flugan tyckte hon var ren? Gudars vilken dålig vits. Det kan ha varit en trollslända för vissa av dom har ett kraftigt äggläggningsrör som dom borrar in i levande eller döda växter för att lägga ägg. Varför den skulle sticka en levande människa har jag dock ingen förklaring på men vi gör alla våra misstag.
Om man googlar på stavningen Oedemagena tarandi så får man många fler träffar.  Korm, Kormfluga, Renbroms, Renstyng - "Kärt barn har många namn!"  Verkar vara helt omöjligt att hitta en bild på den, hittar bara bilder på larverna.
CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2005, 21:56) Det kan ha varit en trollslända för vissa av dom har ett kraftigt äggläggningsrör som dom borrar in i levande eller döda växter för att lägga ägg. Varför den skulle sticka en levande människa har jag dock ingen förklaring på men vi gör alla våra misstag. Det såg ut som en trollslända - nån liten fluga var det inte, den var mycket större. Tror också den gjorde ett misstag, jag låg ju helt stilla.... Slutsats: Ligg inte stilla där det finns trollsländor om du inte vill bli en kuvös!!
Gossen Ruda
28-09-2005, 08:32
Då är det nog värre att dom enligt folktron kunde sticka ut ögonen på folk som somnat utomhus eller sy igen ögonlocken. Kanske har folk trots allt blivit stuckna tidigare????? Beträffande renstynget så kan man kolla på det något mindre oxstynget som ändå är ca 3 cm. OxstyngBeträffande våra 3 arter styngflugor, det finns fårstyng också, så har dom en biologi som får t.ex. fästingar att likna gulliga kramdjur så det kan vi kanske lämna därhän. Ingen av dom klarar sig dock på(i) människan.
CITAT (Gossen Ruda @ 28-09-2005, 09:32) Beträffande våra 3 arter styngflugor, det finns fårstyng också, så har dom en biologi som får t.ex. fästingar att likna gulliga kramdjur så det kan vi kanske lämna därhän. Ingen av dom klarar sig dock på(i) människan. Ryser vid blotta tanken - men känner stor lättnad när jag läser den sista raden. Intressanta flugbilder.
Big Gardener
03-10-2005, 08:57
Det kan inte ha varit någon typ av gaddstekel? Samma familj som getingar och bin tillhör? Det finns ganska många i den familjen av varierande storlek och utseende men med äggläggningsrör som kan vara flera centimeter långa. Jag fick en sådan i nacken för något år sedan men den hann aldrig sticka/lägga ägg.
Brrrr... jag ryser av tanken att ha insektsägg under huden! *HJÄLP*
Kakaduan
03-01-2006, 15:43
Fy bubblan så vidrigt! Jag hade dött!!! Tycker det räcker med de "vanliga" monstren - myggor, getingar, etc.
Kakaduan
CITAT (Betty @ 27-09-2005, 19:32) Var stranden belägen i Norrland? Är du alldeles säker på att det var en slända? Tänk om det var en Korm...! :o Hur långt norrut måste man vara för att drabbas då? Jag bor i Umeå men har aldrig hört talas om något sådant. Läskigt.
kerstin z5-6
26-01-2006, 17:46
Korm följer renens utbredning och är ovanlig i västerbottens kustland
CITAT (Ivy @ 26-01-2006, 17:15) CITAT (Betty @ 27-09-2005, 19:32) Var stranden belägen i Norrland? Är du alldeles säker på att det var en slända? Tänk om det var en Korm...!  Hur långt norrut måste man vara för att drabbas då? Jag bor i Umeå men har aldrig hört talas om något sådant. Läskigt.  Jag känner till en i Råneå, ca 4 mil norr om Luleå som träffade på korm vid ett tillfälle - som Kerstin sa så kan korm påträffas där renar finns. Så du kan nog vara ganska lugn.
CITAT (Betty @ 26-01-2006, 17:59) CITAT (Ivy @ 26-01-2006, 17:15) CITAT (Betty @ 27-09-2005, 19:32) Var stranden belägen i Norrland? Är du alldeles säker på att det var en slända? Tänk om det var en Korm...!  Hur långt norrut måste man vara för att drabbas då? Jag bor i Umeå men har aldrig hört talas om något sådant. Läskigt.  Jag känner till en i Råneå, ca 4 mil norr om Luleå som träffade på korm vid ett tillfälle - som Kerstin sa så kan korm påträffas där renar finns. Så du kan nog vara ganska lugn.  Kanske men vi har faktiskt ren här också vissa delar av året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|