Ian Wright
Hej!
Ny här på odla.nu så jag vet inte om jag postar i rätt forum. Om inte så ber jag så mycket om ursäkt! Hur som helst, till saken;

Har kollat runt lite smått på impecta.com i hopp om att hitta någon rolig växt att odla nu över vintern. Dessvärre har jag svårt att hitta något roligt, ska jag vara uppriktig så är jag rätt ny på det här med odling. Skulle därför behöva lite tips och inspiration på vad jag kan odla nu under hösten och vintern.

Eftersom jag är en luspank student så har jag inte råd med massor konstgjord belysning i form utav HPS-lampor etc.. Därmed måste växten/plantan överleva med hjälp utav solljuset i fönstret. Eftersom jag är rätt ny inom odlingsområdet så bör växten vara relativt lätt att odla, vill dock ha lite pyssel med den men alltså inte någon växt som det krävs en expert för att odla. Men framförallt(!) vill jag att växten ska vara rolig/udda, ingen vanlig tråkig blomma med andra ord. Kanske någon form av exotisk grönsak? Jag vet inte riktigt, det är just det här jag behöver hjälp med.

Har funderat på någon medicinalväxt som har en uppiggande effekt.

Någon som har några tips och idéer på vad jag kan försöka odla? Som sagt; något enkelt, roligt/udda och som kan överleva i fönstret utan belysning.

Tack på förhand!
Carex
Någon lite mer ovanlig orkidé? Om du tittar runt så kan de ibland vara på rea.
Vanda är nog inte på rea, mne jag har svårt att tänka mig at den ska vara oöverkomlig för dig.
Men orkidéer kanske är tråkiga blommor?wink.gif
*Felix matte*
Ampellilja renar luften och behöver ingen extra belysning smile.gif
Åbo
Du kan kolla olika trådar under krukväxter här på odla som handlar om exotiska växter. Där berättar en mängd olika odlare om sina 'udda' krukväxter. Många gånger är det frön och knölar ut grönsaks- eller fruktdisken som gett upphov till allsköns nya spännande krukväxter.