Ian Wright
Hej!
Ny här på odla.nu så jag vet inte om jag postar i rätt forum. Om inte så ber jag så mycket om ursäkt! Hur som helst, till saken;

Har kollat runt lite smått på impecta.com i hopp om att hitta någon rolig växt att odla nu över vintern. Dessvärre har jag svårt att hitta något roligt, ska jag vara uppriktig så är jag rätt ny på det här med odling. Skulle därför behöva lite tips och inspiration på vad jag kan odla nu under hösten och vintern.

Eftersom jag är en luspank student så har jag inte råd med massor konstgjord belysning i form utav HPS-lampor etc.. Därmed måste växten/plantan överleva med hjälp utav solljuset i fönstret. Eftersom jag är rätt ny inom odlingsområdet så bör växten vara relativt lätt att odla, vill dock ha lite pyssel med den men alltså inte någon växt som det krävs en expert för att odla. Men framförallt(!) vill jag att växten ska vara rolig/udda, ingen vanlig tråkig blomma med andra ord. Kanske någon form av exotisk grönsak? Jag vet inte riktigt, det är just det här jag behöver hjälp med.

Har funderat på någon medicinalväxt som har en uppiggande effekt.

Någon som har några tips och idéer på vad jag kan försöka odla? Som sagt; något enkelt, roligt/udda och som kan överleva i fönstret utan belysning.

Tack på förhand!
Carex
Någon lite mer ovanlig orkidé? Om du tittar runt så kan de ibland vara på rea.
Vanda är nog inte på rea, mne jag har svårt att tänka mig at den ska vara oöverkomlig för dig.
Men orkidéer kanske är tråkiga blommor?wink.gif
*Felix matte*
Ampellilja renar luften och behöver ingen extra belysning smile.gif
Åbo
Du kan kolla olika trådar under krukväxter här på odla som handlar om exotiska växter. Där berättar en mängd olika odlare om sina 'udda' krukväxter. Många gånger är det frön och knölar ut grönsaks- eller fruktdisken som gett upphov till allsköns nya spännande krukväxter.

Många av dem mår förstås bättre av extra ljus under vintern, eftersom de kommer från varmare och ljusare klimat, men om du bara vill testa något så rekommenderar jag detta.

Har själv med framgång fått dessa att växa och frodas (alla frodas inte längre - en del har dött):
bananpassionsfrukt
sötpotatis/batat
stjärnfrukt/karambola
avokado
kardemumma
tamarillo
kiwano
pithaya
kaktusfikon/opuntia
papaja
mango
alla möjliga olika sorters citrusar

Annat som folk odlat är:
andra sorters passionsfrukter
dadel
granatäpple
ingefära
guava
paprika
tomat
litchie
cherimoya
rambutan
mangostan

Lycka till!
Åbo
PS Jag vill bara tillägga att nackdelen med flera av mina förslag ovan är att de lätt får spinn eller andra odjur under vintern för att det är för torrt och mörkt i våra bostäder. Men det är kul att experimentera, och en del blir riktigt fina gröna växter även hemma.
Ian Wright
Tack för alla tips! Ska kolla runt på lite olika fröfirmor och se vad jag hittar. : )
Ian Wright
Har valt ut ett par växter från impecta.com nu. Innan jag beställer så vill jag bara säkerhetskolla här så det inte är någon superavancerade växter som jag tänkt beställa.

Capsicum chinense 'Habanero'
Har hört att Habanero chili ska vara ruggigt starkt. Kan vara roligt att odla!

Lepidium sativum
Smörgåskrasse, lätt att odla och gott på smörgåsen.

Musa velutina
Indisk dvärgbanan, låter som en kul grej då frukterna tydligen ska vara ätbara. Ett plus att den är flerårig!

Sockerplanta
300 ggr sötare än vanligt socker, låter roligt!

Ephedra viridis
Gammal medicinalväxt som tydligen ska ha en uppiggande effekt om man äter det.

Vad tror ni om det? Bör jag som nybörjare ge mig på något annat?
pisanggoreng
Hej

Är inte säker på att de förutom smögråskrassen är så lyckade att odla över vintern. Kolla impectas odlingsanvisningar innan du beställer så du inte blir besviken. Vanligast är nog att börja så när ljuset återvänder (feb-mars), och eftersom du inte vill ha någon extrabelysning låter det lite svårt att så under vintern.

Klicka på "odlingsanvisning" och läs instruktionerna för de olika nummerna!

smile.gif
kerstin z5-6
Bananen och de andra går utmärkt

- om
du inhandlar -hittar vanliga lysrör såna man har i taket på industrier, i köket hemma, eller på affärer -de funkar finfint
Sätt dem 15 cm över växterna -5-10 cm över sådderna
Så inte alla frö i påsen om det skulle gå fel med nån sort
Våren är en bättre tid -men hur ska man överleva vintern om man inte får så? laugh.gif

min banan är frösådd -har du högt i tak ?smile.gif LOL
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon