Bessie
Hej!

Jag har i ett par repriser haft pyttesmå svarta djur som promenerat omkring på bladen på en av mina hibiskusar -- det är en sån där hormonbehandlad köpesort som brukar vara lite nyckfullare än normalt, så jag är inte hundra procent säker på vad som är normalt beteende för dem. Hittills har jag bekämpat krypen utgående från hypotesen att det är fråga om nån sorts minibladlöss (vinglösa och knappt synliga för blotta ögat, sådär en halv millimeter stora) och bekämpat dem med att klämma ihjäl, ställa den i duschen och spruta med såplösning med och utan sprit. Men finns det faktiskt så små bladlöss (förutsatt att de inte också drabbats av retarderingsmedlets effekter, hehe)? Praktiskt taget alla växtböcker begränsar sig till att berätta om de gröna tvåmillimeterdjuren med vingar.
Gossen Ruda
Bladlöss brukar vara 2-3 mm och sitter för det mesta still och suger växtsaft så jag misstänker det är något annat. Spinn?
kristerh
jag tycker det låter som spinn wink.gif
krister
Bessie
Vet faktiskt inte. Det finns inga nät någonstans, och de spinnkvalster jag har haft (förlorade en bergspalm och en rumsask till de små odjuren) var röda och såg ut som minispindlar. I alla fall ska jag duscha den med en mix av såpa, sprit och vitlöksvatten två gånger i veckan till att börja med.
Sulawesii
Det finns annat än röda spinnkvalster: Lite info
krukan
Jag tycker det låter som trips.
noora
Jag tycker att lössen brukar vara olika stora beroende på ålder, dvs unga bladlöss kan vara väldigt små.

Spinnkvalster har jag aldrig lyckats se med blotta ögat. Går det verkligen? Jag upptäcker dem först när jag ser trådarna som de har spunnit.
Susanna
Jodå, spinn går att se med blotta ögat (fast jag har väldigt bra syn - till skillnad mot min bedrövliga hörsel). De ser ut som små svarta prickar som springer omkring.
Bessie
Uppdatering: Jag tror att det var spinn det var, och jag hoppas, peppar peppar, att jag lyckades ta kål på dem med såpspriten innan de började spinna nät. Trips har väl vingar också, det hade inte mina husdjur.

Tyvärr är det för tidigt för att uttala sig om huruvida patienten överlever. Den verkar ha vinterdepression också.
Susanna
Jag hade massor med spinn förra våren. Chilisarna, fuchsiorna och kronärtskockorna var helt fulla. Jag provade massor med olika behandlingar men först i juli hittade jag en funkerade metod. Fast då hade förstås flera växter dött redan.

I vilket fall, man doppar hela växten med kruka och allt i vatten som håller 42 grader, i tjugo minuter. Det är för varmt för spinnet men inte för växten. Jag har prövat på chili och citrus och det har funkat jättebra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon