Full version: Bra rossort?
Kakaduan
Skall sätta en rosbuske i min perennrabatt för att variera höjden lite. Har kommit fram till att Louis Bugnet nog skulle passa. Fint bladverk, rätt färg, doftar och remonterar.

Nu har jag dock lite följdfrågor innan jag bestämmer mig, så jag hoppas att någon "därute" har erfarenhet av denna ros.

Hur hög respektive omfångsrik blir busken? Är den tät nedtill eller behöver jag plantera något runt fossingarna? Andra för-/nackdelar med denna sort?

Kakaduan
Kajsa
Den sägs bli ca 2 m hög och 1.5 m bred. Har två buskar av den och i sommar har jag även haft en stamros av rosen. Gick ut och hämtade en blomma, vad doftar den ? Gott och lite kryddigt. Blomman är underbar, en buske man lätt kan blanda med andra, har haft mina tre år och har ännu inte sett en massa rotskott dyka upp, tack och lov. Mina är 2 m men ganska smala ännu, tycker man ska ha andra halvhöga rosor runt fötterna, det har jag i båda rabatterna. Får inga sjukdomar, men den blommar inte hela tiden, den tar små pauser.
Kakaduan
Tusen tack, Kajsa!

Låter jättebra. Kan du möjligen avslöja vad det är för lägre rosor du har nedanför? Jag skulle ju i så fall helst ha någon sort som liknar Bugnet.

Att den pausar ibland gör ingenting, bara den kommer igen. Har några gammeldags rosor som är fantastiska, men de blommar ju bara en gång per säsong och det vore roligt med en som åtminstone försökte fler gånger.

Kakaduan
Kajsa
Har en ruskig blandning av rosor runt L. Bugnet för mig handlar det mer om att klämma in alla sorter jag vill ha, ska inte dra alla dom.
Men här några sorter som kan gå
Av Gallica rosorna blir många ca 1.20 men blommar över i juli, har Belle De Crecy, Cardinal De Richelieu, Rosa Mundi dom är fina runt. Eller Mme Boll Portlandsros 1.20 den blommar till senhösten, stark doft. Har annars många halvhöga kanada rosor runt. Leta i grupperna Myskrosor, Bourbonrosor och Portlandsrosor där hittar du rosor som blommar till senhösten, med stark doft. Där har jag många favoriter.
Kanada rosorna blommar alla till hösten.
Leta runt på www.floralinnea.com

Morden Blusch blir buskig 1.20 hög blommar ständigt, kanadaros.

Av moderna rabattrosor finns massor att välja på, kan inte se vad du bor i för zon, det avgör valet.
Gåsis
Morden blusch har jag i min rabatt. Den var en stor besvikelse förra året som nyplanterad. Mjäkig färg och allmänt ful var den. Men i år wub.gif Den har blommat och blommat och i sommar har färgen varit helt underbar. Den enda nackdelen jag kan komma på är att min har en anings stick av lax i färgen vilket gör att den har lite lätt att skära sig mot andra rosa blommor.

/Åsa
kerstin z5-6
precis så är det ofta .. rosorna mognar år 2 till sin rätta kulör smile.gif
Lolle B är en pärla -en riktig stomme i rosengården -som man kan ha på fler ställen än ett smile.gif
Kakaduan
Åååååhhhh, vad fin! Suverän till det röda huset! Tror jag har valt rätt! Sticker iväg till plantskolan i helgen och hoppas innerligt att de har det jag vill ha. Annars får jag försöka hitta någon annanstans för jag vill inte tänka om nu när jag har bestämt mig.

Har precis flyttat ihop med världens finaste man och det skall bli lite av "vår" buske - ett minne!

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon