Full version: Två okända hoyor
Linda_A
Någon som känner igen?

Och denna?

Jag tror att den över är en Carnosa Röd, men jag är inte säker. Skiljer sig carnosa röda ifrån den vanliga carnosan?

Den första har jag ingen anning om.
pejori
den översta kan vara en ovarifolia eller eitapensis tror jag. wub.gif wub.gif
Lotta150
Den översta tycker jag ser ut som heuschkeliana eller incurvula. Jag tycker bladen ser lite konvexa ut. Det har de två arterna.
Blomstertanten
Ser ut som min incurvula ! Om nu min är en sån tongue.gif
pejori
det har ovarifolian och eitapensisen också
champhori och diversifolian har också konvexa blad
Lotta150
CITAT (Blomstertanten @ 28-09-2005, 17:35)
Ser ut som min incurvula ! Om nu min är en sån tongue.gif

Jag trodde att jag hade en incurvula - tills den blommade. Jag hade köpt den som incurvula men det visade sig att det var en heuschkeliana... mad.gif jag gillar inte dom blommorna så värst.
Får väl sälja den till våren, så kan nå'n favvo få plats i stället biggrin.gif biggrin.gif
pejori
CITAT (Lotta150 @ 28-09-2005, 17:49)
Ser ut som min incurvula ! Om nu min är en sån  :P

Jag trodde att jag hade en incurvula - tills den blommade. Jag hade köpt den som incurvula men det visade sig att det var en heuschkeliana... mad.gif jag gillar inte dom blommorna så värst.
Får väl sälja den till våren, så kan nå'n favvo få plats i stället biggrin.gif biggrin.gif

vad är dina favosar då? ohmy.gif ohmy.gif
säger den som inte har heuscheliana wink.gif
Lotta150
CITAT (pejori @ 28-09-2005, 17:42)

Dom tre första har jag inte, men min diversifolia har absolut inte konvexa blad unsure.gif Den har platta o suckulenta blad, lite "köttiga", med ganska mycket silverfläckar på
Linda_A
om jag ska jämnföra bilderna på heuschkeliana och incurvula, så liknar den heuschkeliana mest. Med tanke på att det finns vissa rödare blad. (jag jämnför dessa två bilder

incurvula
och heuschkeliana
Lotta150
CITAT (pejori @ 28-09-2005, 17:51)
Ser ut som min incurvula ! Om nu min är en sån  tongue.gif

Favoriterna (just nu iaf) är caudatorna, PNG 4, cinnamomifolia, de olika macarna, erythrostemman (för att den har knoppar just nu biggrin.gif biggrin.gif ).
Den typ av blomma som jag gillar bäst är "klasformen" typ carnosaklasarna och "carnosa-utseendet". Fast det har en förmåga att ändra sig utifrån vad som blommar just nu. Pubicalyxerna och purpurea fuscan har inte blommat ännu, men de kommer säkert att bli favoriter dom också laugh.gif
Lotta150

På bilden (den översta) ser den ju ganska småbladig ut. Diversifolian jag har har rätt så stora blad, ca 11 x 6 cm.
Linda_A
Kan den carnosa liknade blomman vara carnosa ruby?
Annelie32
Jag tycker det ser ut som en hoya ovalifolia
Linda_A
CITAT (Annelie32 @ 28-09-2005, 19:02)
Jag tycker det ser ut som en hoya ovalifolia

de bladen verkar vara för stora.
pejori
CITAT (Lotta150 @ 28-09-2005, 17:53)

Dom tre första har jag inte, men min diversifolia har absolut inte konvexa blad unsure.gif Den har platta o suckulenta blad, lite "köttiga", med ganska mycket silverfläckar på

det har inte min diversifolia heller laugh.gif laugh.gif laugh.gif
har inte en aaaaning om vad jag fick det ifrån laugh.gif laugh.gif
den har ju stora blad smile.gif
Annelie32
Alltså min ovanifolia hade små blad när jag köpte den på affären och nu fått större blad , hur knasigt som helst
Linda_A
CITAT (Annelie32 @ 28-09-2005, 19:10)
Alltså min ovanifolia hade små blad när jag köpte den på affären och nu fått större blad , hur knasigt som helst

hur stor var din när du köpte din? I min storlek?

Har den vissa rödare blad med?
pejori
min ovarifolia har inte så stora blad. wub.gif wub.gif
det kanske kommer när den fått några år på nacken.
dom är bara något större än incurvulans smile.gif
Linda_A
http://www.hoyanoya.se/hoya-ovalifolia-1-DSCF2704.jpg

denna kollar jag på när jag kollar på ovalifolia, den liknar inte alls mina blad. wacko.gif jag börjar bli lite snurrig där uppe nu. laugh.gif
Lotta150
CITAT (pejori @ 28-09-2005, 18:08)
CITAT (Lotta150 @ 28-09-2005, 17:53)

det har inte min diversifolia heller laugh.gif laugh.gif laugh.gif
har inte en aaaaning om vad jag fick det ifrån laugh.gif laugh.gif
den har ju stora blad smile.gif

Så skönt då....jag trodde det var ännu ett fall av namnförvirring i den redan förvirrade hoyavärlden laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Annelie32
CITAT (Linda_A @ 28-09-2005, 18:11)
CITAT (Annelie32 @ 28-09-2005, 19:10)

hur stor var din när du köpte din? I min storlek?

Har den vissa rödare blad med?

åj åj min var ungefär som din satt runt en sån där rund grej oxå.

ser att när den får nya skott så är dom mindre men dom som varit ett tag är större.

men när jag köpte den va bladen ungefär 3-4cm och nu är dom större.

svårt att förklara
Annelie32
CITAT (Linda_A @ 28-09-2005, 18:15)

denna kollar jag på när jag kollar på ovalifolia, den liknar inte alls mina blad. wacko.gif jag börjar bli lite snurrig där uppe nu. laugh.gif

min har mindre blad än den där ovanlifolian fast dom börjar närma sig i stolek till den bilden du hade där.

gud så svårt sånt där e
Lotta150

Det finns en hemsida www.hoyor.net där du kan se bra bladbilder på både incurvula och heuschkeliana. Kolla om du kan få nå'n ledning där.
Linda_A
laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif wacko.gif biggrin.gif

nä jag blir inte klokare av bilderna.
Någon av er får komma hem till mig och titta på den. laugh.gif

Mina har röda blad som jag saknar på hoyor.net men som finns som hoyanoya.se på heuschkeliana.
Lotta150
CITAT (Linda_A @ 28-09-2005, 18:26)
laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif wacko.gif biggrin.gif

nä jag blir inte klokare av bilderna.
Någon av er får komma hem till mig och titta på den. laugh.gif

Mina har röda blad som jag saknar på hoyor.net men som finns som hoyanoya.se på heuschkeliana.

Har den stått soligt då, så det är därför den har fått röda blad?
Linda_A
jag köpte den idag så jag har svårt att säga det. Men de andra hoyorna som stod på samma ställe hade det inte det.
Annelie32
Den carnosa red jag har
har en röd stam men ser annars ut som en vanlig carnosa förutom att bladen kan bli lite vinröda om den står ljust till.
Linda_A
CITAT (Annelie32 @ 28-09-2005, 19:30)
Den carnosa red jag har
har en röd stam men ser annars ut som en vanlig carnosa förutom att bladen kan bli lite vinröda om den står ljust till.

Har din blommat ännu?

Jag kanske bara få ha tålamod tills den blommar helst enkelt. biggrin.gif
norpydorp
jag tror att jag oxå har den som du har på bild 2.....hm..spännande om nån kunde säga vad det är rolleyes.gif
Bladen är lite oregelbundna i formen och stammen är mörkt vinröd. Nya bladen är först brun/vinröda sen blir dom gröna...kan det vara samma?
Jag blir så less när blomsterhandlarna inte kan skriva dit namnet!! mad.gif
pejori
CITAT (norpydorp @ 28-09-2005, 18:48)
Jag blir så less när blomsterhandlarna inte kan skriva dit namnet!! mad.gif

det finns så många som är snarlika varandra, så jag har slutat köpa omärkta hoyor sad.gif sad.gif sad.gif
endast om jag får nån så tar jag den smile.gif
pejori

så ser inte min ut heller blink.gif
pejori
CITAT (Lotta150 @ 28-09-2005, 17:58)

Favoriterna (just nu iaf) är caudatorna, PNG 4, cinnamomifolia, de olika macarna, erythrostemman (för att den har knoppar just nu biggrin.gif biggrin.gif ).
Den typ av blomma som jag gillar bäst är "klasformen" typ carnosaklasarna och "carnosa-utseendet". Fast det har en förmåga att ändra sig utifrån vad som blommar just nu. Pubicalyxerna och purpurea fuscan har inte blommat ännu, men de kommer säkert att bli favoriter dom också laugh.gif

jajaja...men vad kan du tänka dej istället för den? smile.gif smile.gif laugh.gif
Linda_A
pejori: Nej jag förstår det. Jag vill helst köpa stora plantor av de vanligaste känns som att man vinner på det. Kanske bara jag som måste lära mig att känna igen flera hoyor. laugh.gif
pejori
vet ingen annan råd än att du får leta här smile.gif
blad
pejori
CITAT (Linda_A @ 28-09-2005, 19:15)
pejori: Nej jag förstår det. Jag vill helst köpa stora plantor av de vanligaste känns som att man vinner på det. Kanske bara jag som måste lära mig att känna igen flera hoyor. laugh.gif

det är näst intill hopplöst, till och med proffsen tar ju fel blink.gif blink.gif
Lotta150
CITAT (pejori @ 28-09-2005, 19:13)
CITAT (Lotta150 @ 28-09-2005, 17:58)

jajaja...men vad kan du tänka dej istället för den? smile.gif smile.gif laugh.gif

Aha, det var sååå du mena rolleyes.gif
tja, varför inte en incurvula som jag trodde att jag hade..... tongue.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 28-09-2005, 20:24)
vet ingen annan råd än att du får leta här smile.gif
blad

Den sida funkar inte för mig. sad.gif
Kommer inte upp några bilder.

Nej det är sant. :s
pejori
testa igen...jag får upp dom.
skriver adressen för säkerhets skull
http://botanova.tripod.com/blad.html
Linda_A
nej den funkar inte alls för mig.

Jag får upp rutor och namnen men inga bilder.

Vilken webbläsare kör du med?

P.s den funkar inte med firefox och jag har inte IE. sad.gif
pejori
då var det värre... sad.gif sad.gif sad.gif
jag har IE smile.gif
Linda_A
Jag hitta IE i alla fall.

Tackar! wub.gif
Lillies of the Valley
Nummer 1´s blad ser precis ut som min heuschkelianas.

Maria.
Linda_A
CITAT (Lillies of the Valley @ 28-09-2005, 21:40)
Nummer 1´s blad ser precis ut som min heuschkelianas.

Maria.

Jag börjar faktiskt luta åt heuschkeliana med.
Jag är 99% säker på att det är den.
Linda_A
heuschkeliana

Ruba?

Bättre bilder nu?
Linda_A
Ingen som ville ändra min namnsättning? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon