Magdis
Det var en dokumentär om människor med ovanliga sjukdomar. Det jag funderade mest över var kvinnan med elallergi. Hon bodde i en stuga ute på landet och hade ingen kontakt med omvärlden, bara sin pojkvän. I programmet visade de hur hon försökte gå en promenad längs landsvägen men efter ett tag fick hon vända tillbaka, hyperventilerade och föll ihop på marken och skakade krampaktigt. Hon sa att hon utsatte sig för det för att hon ville visa hur dålig hon blev av det. Hon kunde falla raklång ur stolen om någon gick förbi på 100 m avstånd med en påslagen mobiltelefon.

Undrar hur hon kunde klara av ett helt kamerateam....
yenny
Ja det funderade jag också på... det verkade lite konstigt. unsure.gif
pejori
och bli bra av koltabletter!!!! ohmy.gif ohmy.gif
dom jag träffat med el-alergi har inte uppvisat dom symptomen, utan dom drabbas av värmekänningar, klåda,stickningar i huden och en del annat. smile.gif
men vad vet jag. tror hur som helst, oavsett om det stämmer eller sitter "i huvudet" så är det ändå lika plågsamt för den som är drabbad wub.gif wub.gif
men lite skumt var det nog huh.gif
Magdis
CITAT (pejori @ 28-09-2005, 17:25)
och bli bra av koltabletter!!!! ohmy.gif ohmy.gif
dom jag träffat med el-alergi har inte uppvisat dom symptomen, utan dom drabbas av värmekänningar, klåda,stickningar i huden och en del annat. smile.gif
men vad vet jag. tror hur som helst, oavsett om det stämmer eller sitter "i huvudet" så är det ändå lika plågsamt för den som är drabbad wub.gif wub.gif

Javisst var det skumt! wink.gif Hon ville visa sig i TV för att slå hål på myten om att elallergiska är psykiskt sjuka, men jag tycker tilltaget hade motsatt effekt. Det kändes verkligen som att hon fejkade. Tror definitivt att hon gjorde sig själv och alla elallergiska en stor otjänst.

Helt klart var det synd om henne, hon hade det hemskt. Det är ju upplevelsen av sjukdom som man lider av oftast, inte själva sjukdomen.
pejori
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-09-2005, 17:53)
CITAT (pejori @ 28-09-2005, 17:25)
och bli bra av koltabletter!!!! ohmy.gif  :o
men vad vet jag. tror hur som helst, oavsett om det stämmer eller sitter "i huvudet" så är det ändå lika plågsamt för den som är drabbad wub.gif  :wub:

Javisst var det skumt! wink.gif Hon ville visa sig i TV för att slå hål på myten om att elallergiska är psykiskt sjuka, men jag tycker tilltaget hade motsatt effekt. Det kändes verkligen som att hon fejkade. Tror definitivt att hon gjorde sig själv och alla elallergiska en stor otjänst.

Helt klart var det synd om henne, hon hade det hemskt. Det är ju upplevelsen av sjukdom som man lider av oftast, inte själva sjukdomen.

sant ...sant wub.gif wub.gif
Reserv
När jag ändå är inne så kan jag juh skriva liiite, visst är hon sjuk på riktigt, hon upplever sig som mycket sjuk och det är så äkta så det skulle kunna gå att mätas. men den sjukdom hon egentligen lider av kallas vanligen för "Hypokondri", en hypokondriker behöver inte låtsas va´sjuk, några gör det men långt ifrån alla. Det funkar ungefär som "mytomani" dom tror så mycket på det själva så dom skulle kunna offra vad som helst för "sin tro". Så visst är hon sjuk, och det är mycket riktigt synd om henne, hon hade inte en aning om att hon gjorde "äkta" elallergiker en otjänst. sad.gif
Magdis
CITAT (Reserv @ 28-09-2005, 18:00)
Så visst är hon sjuk, och det är mycket riktigt synd om henne, hon hade inte en aning om att hon gjorde "äkta" elallergiker en otjänst. sad.gif

Nej det har hon nog ingen aning om, tragiskt! sad.gif Vilket lidande...tycker synd om hennes sambo också. Jag har hört talas om en kvinna som blev frisk från sina symtom, hon stängde in sig totalt och släppte inte in solljuset heller men hon övertalades att lägga in sig och så småningom vågade hon dra upp persiennerna och till slut vågade hon sig ut igen....utan att bli sjuk.
Sulawesii
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-09-2005, 16:06)
Hon kunde falla raklång ur stolen om någon gick förbi på 100 m avstånd med en påslagen mobiltelefon.

Undrar hur hon kunde klara av ett helt kamerateam....

Tänkte precis detsamma!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon