Full version: Rödmyror
Gröna Anna
Under sommaren har jag terroriserats av rödmyror i min trädgård. Visserligen gör de säkert nytta, men när man hittar dom i varenda rabatt och de kryper fram och biter en när man ligger i gräset är det oerhört trist.
Finns det något medel som inte är farligt för katter?
slisk
vill minnas att vi brukade använda salt när myrorna försökte ta över vårat hoppträd när vi badade på sommaren, men det kanske var svartmyror det gällde.
kristerh
De gillar att bo torrt, kolla under stenar och om du har gamla stubbar på tomten wink.gif vattna mycket med myrr på dessa ställen, du akn även förstöra boplatserna med en spade eller liknande.
krister
snuffe
Jag har samma problem.
Det finns rödmyror precis överallt. Det är inte till att tänka på att gå barfota eller att sätta sig i gräset... Rödmyror har gadd har jag lärt mig. Det förklarar varför deras bett blir stora röda bulor som kliar i flera dagar.
Den där idén med att salta trädgården låter kul. Det vore kul att se grannarnas miner...

Anna
lilla mamma
En man i min direkta närhet utrotade myror under stenplattorna genom att först hälla t-röd i alla hål och gångar. Om man häller långsamt går det ned. Sedan tog han en tändsticka och sedan fanns det inga myror kvar,

Grymt, ja det är klart men hur roligt är det efter att allt är försökt med och de kommer in?
Gloriana
Jag testade malen kryddnejlika, tips som jag hittade på denna sajt, när jag fick myrinvasion i krukor. Och det funkade hur bra som helst. Men det kan ju bli lite dyrt att sprida kryddnejlika över en hel gräsmatta.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon