Balkongodlarn
Hej!
Jag har odrat Dragon, Rosmarin och Oregano nu under sommaren. Vad händer med dem nu när det blir vinter? KOmmer de att fortsätta ge krydda vintern igenom? Ska jag förbereda dem för vintern på något sätt?

Mvh Balkongodlarn
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju helt på vart man bor, fransk dragon och oregano överlever i kruka med lite skydd här i zon 2 men rosmarinen klarar sig inte utomhus. Jag har svårt att hitta en bra övervintringsplats åt rosmarin så jag köper en ny planta varje år istället.
noora
Dragonen och oreganon kommer för övrigt att vissna ner över vintern, men i vår borde de skjuta nya skott. Jag har i och för sig inte odlat dragon i kruka, så jag kan inte svära på härdigheten. Oregano brukar fungera någorlunda även utan specialåtgärder. När stjälkarna har frusit och vissnat kan du ställa krukan intill husväggen så att den får lite mer skydd.

På vintern behöver man inte vattna alls eftersom jorden inte torkar ut när det är kallt. Se även till att krukorna har dräneringshål i botten. Annars måste du skydda dem från regn och snö så att de inte dränks.
kryddan
Rosmarin klarar sig som sagt inte så himla bra ute. Jag har övervintrat i ett frostfritt uthus med fönster och det har gått bra.

Dragon i kruka och oregano har jag grävt ner i ett ouppvärmt växthus och det har också funkat. På balkongen har jag inte haft just de kryddorna, men salvia och timjan - som har klarat sig bra insvepta i bubbelplast och ställda på lite frigolit.
karjo
När jag bodde i lägenhet och hade lite kryddor i krukor bar jag hem dem till mammas trädgårdsland när hösten och kylan kom. Grävde ner kruka och allt i hallonlandet bara. Grävde sen upp dem till våren igen, borstade av och bar hem. Funkade jättebra! Om du inte har tillgång till ett land på det sättet kanske man kan gräva ned dem i skogen någonstans. Det borde ju också gå...

"Alla sätt är bra utom de dåliga" tongue.gif
Carex
Rosmarin är en typisk medelhavsväxt som passar i ett svalt och ljust rum, idealiskt är samma förhållanden man hade i gamla orangerier.
Om man övervintrar den så kan den bli hyfsat gammal och utveckla trädliknande utseende, förstås i miniatyr. Jag har en planta som verkar lovande till bonsai.
sanna
CITAT (Carex @ 11-10-2005, 01:04)
idealiskt är samma förhållanden man hade i gamla orangerier.

Jag skulle vilja ha ett riktigt "orangeri"!
Vilka förhållanden rådde där, egentligen? Hur kallt blev det? Hur mycket ljus? Är det inte dags att återskapa de gamla orangerierna? *nostalgisk suck*
mamamaggan
Läser med förfäran era inlägg . Jag har i flera år odlat kryddor i krukor, övervintrat dem i vår sommarstuga ( 5 -10 grader inne på vintern) och de har klarat sig bra . Men i år så tog vi och grävde ner dem ute vid en nygjord stenmur. Har aldrig haft så fin salvia, dragon, rosmarin m fl.

Menar ni att de inte klarar vintern ute? sad.gif Ska jag kanske täcka dem? Med vad i så fall?

Har också tänkt sätta fler kryddor vid stenmuren till sommaren. Den ska utökas och jag tänkte prova något som jag såg på TV , något engelskt trädgårdsprogam. De gjorde en jättebred stenmur, fast ihålig , fyllde med jord och planterade växter. De bodde vid kusten och där blåste det rejält och blev ordentligt kallt på vintern. Men de sa att växterna klarade sig bättre i stenmuren p g a att stenen lagrade värme och på det sättet " skyddade" dem.

Någon som provat något liknande? Jag drömmer om en sådan mur med massor med kryddväxter både runt om och i. Vi har gjort en ny liten sittplats ( solstolar) vid muren och det är så härligt att röra vid kryddväxterna och känna doften. Älskar persilja och varje gång jag går förbi plockar jag av en näve och äter upp direkt. Mums rolleyes.gif !
karjo
Jag har en rosmarinplanta som jag tänkte försöka övervintra. Den har stått inne ett tag nu och är alldeles brun! Håller den på att dö? Kan jag lika gärna kasta den? Eller blir de sådana på vintern för att sen skjuta nya gröna fina skott och blad till våren? unsure.gif
karjo
*puttar upp lite*
KURT
Eftersom Rosmarin är en medelhavsväxt, så klarar den några minusgrader. Och skall hellst förvaras svalt och ljust under vintern.

Har man inget svalt utrymme så skulle nog jag chansa på att försöka förvara den utomhus, uppenbarligen lyckas endel då i alla fall. Inomhus i rumsvärme, med torr luft och alltför mörkt så är det i alla fall ganska säkert att den dör!

Skall man öka chanserna att den skall klara sig utomhus så kan man:

1 .Se till att den är planterad i dränerande jord (minst 50% grus/sand)

2. Isolera krukan, eller hellre kräva ner hela krukan (gärna nära en husvägg)

3 .Se till att den inte får alltför mycket solljus innan tjälen gått ur marken, ev täcka den med säckväv.
karjo
Tack för svar!

Den är kanske redan död då? För "medelhavsväxter" blir väl inte helt bruna?
noora
CITAT (karjo @ 07-11-2005, 11:24)
Tack för svar!

Den är kanske redan död då? För "medelhavsväxter" blir väl inte helt bruna?

Rosmarin ska inte bli helt brun, den är vintergrön.
karjo
OK, Då har väl min gjort sitt då, vi får se.
Tack för hjälpen!
noora
CITAT (mamamaggan @ 12-10-2005, 02:27)
Läser med förfäran era inlägg . Jag har i flera år odlat kryddor i krukor, övervintrat dem i vår sommarstuga ( 5 -10 grader inne på vintern) och de har klarat sig bra . Men i år så tog vi och grävde ner dem ute vid en nygjord stenmur. Har aldrig haft så fin salvia, dragon, rosmarin m fl.

Menar ni att de inte klarar vintern ute? sad.gif Ska jag kanske täcka dem? Med vad i så fall?

Salvia och dragon borde klara sig. Skyddat läge vid en mur låter jättebra. Rosmarinen klarar sig förmodligen inte, den tål inte mer än någon minusgrad.

När du väljer vilka örter du ska utöka din samling med kan du kolla efter sådant som är vinterhärdigt i Sverige. De flesta örter är faktiskt det, men inte just rosmarin.
KURT
Jag hart hört flera som lyckas övervintra rosmarin utomhus, se t ex http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/327.html
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c4a2b1f3aa234f7

Så har man inget svalt utrymme så tycker jag att det kan vara ett alternativ, för i rumstemperatur brukar det i alla fall inte gå bra.
noora
CITAT (KURT @ 07-11-2005, 12:17)
Jag hart hört flera som lyckas övervintra rosmarin utomhus, se t ex http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/327.html
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c4a2b1f3aa234f7

Så har man inget svalt utrymme så tycker jag att det kan vara ett alternativ, för i rumstemperatur brukar det i alla fall inte gå bra.

Jag har övervintrat rosmarin inomhus i rumstemperatur en gång och tänker försöka igen i år (med samma planta). Jag hade c:a 50% sand i krukan, det hjälpte nog.

Här i trakten (zon 2-3) kan det bli bortåt -25 som kallast och det har jag för mig att rosmarin inte tål. Jag har i och för sig inte försökt övervintra rosmarin utomhus på friland, bara i kruka. Då dog den redan vid minus 10 grader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon