Full version: Förlåta
Fabulus
Såg Ludmilla, jag tycker vi kan ta tillbaka henne och ge henne den plats hon förtjänar, en OS- gudinna. Jag tycker också det vore dags att ge henne lite kredit för vad hon gav friidrotten. En liten del har hon nog i Carro, Kallur, Holm och Kajsas framgångar.
Så stort tack till Ludmilla och visst är du förlåten. biggrin.gif
*Felix matte*
Tror jag inte alls att hon har del i deras framgångar och sedan så tycker jag att det är åt helsicke att falska typer ska förhärligas och få egen halvtimma på bästa sändningstid i Public service TV som vi licensbetalare bekostar!

Jag har inget emot människan Ludmilla...men... mad.gif
Reserv
CITAT (Fabulus @ 28-09-2005, 22:39)
Såg Ludmilla, jag tycker vi kan ta tillbaka henne och ge henne den plats hon förtjänar, en OS- gudinna. Jag tycker också det vore dags att ge henne lite kredit för vad hon gav friidrotten. En liten del har hon nog i Carro, Kallur, Holm och Kajsas framgångar.
Så stort tack till Ludmilla och visst är du förlåten. biggrin.gif

Själklart är hon förlåten, det är juh många fler som dopats genom tiderna, men här va´det rena häxjakten. Visst, det va´dumt det hon gjorde, men hon har juh bett om ursäkt för det. Hon har mått tilräckligt dåligt av hela situationen, och det positive i kråksången är att faktiskt ungdomarna som idrottar lär sig att man inte kommer undan med doping. Inget ont som inte har nåt gott med sig. Hon såg ut att må mycket bättre nu, skönt. wub.gif
Rossi
Nix! Doping är totalt tabu för mig. Ingen heder alls åt henne. Vad är det för förebild för ungdomar?
Berith
Säger detsamma, ingen pardon här heller. Hoppas verkligen att hon istället för förebild för våra idrottare är ett skrämmande exempel.

Kommer ihåg när hon sa att systrarna Kallur aldrig skulle bli några världsstjärnor. Ha! så fel hon hade.
Gillan
För mig är också doping totalt tabu.
Man blir så f-bannad när en idrottare inte
vinner på egna premisser.Och ofta har
jag tänkt -Ge dom jäklarna livstids
avstängning.Men samtidigt är det ju
inte så jag tänker när det gäller "andra"
misstag som vi människor gör.
Vi får ta konsekvenserna för det vi gör.
- Alltså ta det straff vi blir ålagda.

Men ska vi verkligen vara straffade hela
livet för nåt som vi gjorde för länge sen?

Vi har väl förhoppningsvis lärt oss nåt
av de misstag vi gjort wub.gif

Ja, lite kluven blir man allt/Evgeni
titti49zon6
Det var ju inte första gången heller
-hon had ju varit avstängd tidigare och kom till Sverige
som tog emot med öppna armar
Vår belöning blev ännu en dopningsskandal och en tårdrypande
ånger full idrottskvinna, jag tycker att hon borde ha lärt sig av sitt första misstag.
Dessutom fördömmer vi alla andra som dopar sig runt om i världen
skall vi förlåta dem också?
Tropeden
Förlåta Ludmila, och dopare i allmänhet...

Förlåta som idrottsman/kvinna? -Nej aldrig. Mer oproffsliga idrottare än dopare finns inte.

Förlåta som människa? -Ja. Alla gör vi våra misstag, viktigast är att i efterhand stå för misstagen och inte försöka skylla i från sig. Ludmila verkar ju ångerfull, missade dock interjuvn, så vet inte vad hon sagt.

Men det tråkiga är att jag inte kan ta hennes tidigare karriär på allvar sedan dopingen blev känt. Vem vet hur mycket otillåtna preparat hon använt tidigare utan att åka dit?! Detta gäller så klart alla idrottsmän/kvinnor som åkt dit för doping.
Reserv
En sak är att vilja förlåta henne som person, människa, och en annan som idrottsmänniskan. Livstids avstängning är helt okay for min del, men det ska juh va´livstids avstängning inom idrotten, inte som medmänniska med ett människovärde. det finns säkert mycket hon kan göra för ungdomsidrotten i sverige, skicka ut na på föreläsningsturne som ett avskräckande exempel på hur det går om man inte håller sig inom reglerna. Ni som säger att ni inte vill förlåta.........menar ni då verkligen även kvinnan bakom idrottaren? Jag vart också lite småförbannad när det hela uppdagades, t.o.m. lite rasistisk, faen komma hit till sverige och tro att hon är nåt när hon dopat sig och allt. Men det har juh gått ett tag nu och hon är inte bara idrottskvinna, hon är en medmänniska som gjort nåt mycket dumt som hon ändå kommer straffas för livet ut. huh.gif
Gillan
CITAT (Reserv @ 29-09-2005, 08:57)
En sak är att vilja förlåta henne som person, människa, och en annan som idrottsmänniskan. Livstids avstängning är helt okay for min del, men det ska juh va´livstids avstängning inom idrotten, inte som medmänniska med ett människovärde. det finns säkert mycket hon kan göra för ungdomsidrotten i sverige, skicka ut na på föreläsningsturne som ett avskräckande exempel på hur det går om man inte håller sig inom reglerna. Ni som säger att ni inte vill förlåta.........menar ni då verkligen även kvinnan bakom idrottaren? Jag vart också lite småförbannad när det hela uppdagades, t.o.m. lite rasistisk, faen komma hit till sverige och tro att hon är nåt när hon dopat sig och allt. Men det har juh gått ett tag nu och hon är inte bara idrottskvinna, hon är en medmänniska som gjort nåt mycket dumt som hon ändå kommer straffas för livet ut. huh.gif

Det var ungefär så jag tänkte wub.gif smile.gif
Hannele
CITAT (Rossi @ 29-09-2005, 07:33)
Nix! Doping är totalt tabu för mig. Ingen heder alls åt henne. Vad är det för förebild för ungdomar?

Hon dopade sej inte under sina friidrottsmedaljer.
Idrottarna testas väldigt hårt, flera gånger i veckan, även när det inte är tävlingar.
Det ska inte vara sådan häxjakt efter 'perfekta' felfria människor, som man försöker göra med politiker i USA.
Alla människor ska kunna få en ny chans i livet.
titti49zon6
Jag kan förlåta henne som medmänniska om hon slutar att skylla på andra
och speciellt på svenska folket som om det vore vårt fel att hon dopat sig
tycker att hon ständigt återkommer till att vi svenskar ville ha en stor idrottsstjärna och att utan henne vore svensk friidrott inget
Vi har haft flera stora stjärnor och har flera som är aktiva - inte skryter dom om sin förträflighet och klankar på andra som Ludmilla gjort.
Om hon ger ett erkännade åt våra andra idrottsmän och fortsätter att leva som èn vanlig`svensk kan jag acceptera henne - men inte som idrottskvinna
Berith
Men hon dopade sej väl som idrottskvinna - inte som min medmänniska.
pejori
ingen pardon som idrottskvinna här heller huh.gif huh.gif
som mäniska..ja...men att sitta och gråta ut i TV....nix huh.gif
då skulle TV inte ha några andra program,än snyfthistorier från dopare som blivit upptäckta ohmy.gif ohmy.gif
det räcker med alla andra grova (mördare) brottslingar som gråter ut på bästa sändningstid wink.gif wink.gif
Fialotta
Tycker att gjort är gjort och hon har säkert ångrat vad hon gjorde...men nu kan hon gå vidare med sin familj och leva ett bra liv...önskar henne Lycka till jag smile.gif
Biggan_
Det är ju klart tråkigt att hon får sona sitt brott livet ut, men är man en kändis så får man verkligen tänka på vad man gör och ta konsekvenserna för sina handlingar. Detta gäller ju inte bara kändisar, men dom är ju mer utsatta för kritik. Hon har ju dessutom tydligen upprepat sina misstag och det gör det än värre. Jag tycker iallafall inte att hon förtjänar min respekt. Den dagen hon går ut i skolor och idrottsföreningar eller på annat sätt verkar för att få slut på dopingen, skall jag ompröva min åsikt, och naturligtvis önskar jag henne Lycka till med det. Jag är inte negativ till förlåtelse, men tycker att en förlåtelse skall komma från hela hjärtat om det skall kännas rätt.
kristerh
Jag har förlåtit henne wub.gif visst var det dumt att dopa sig, men att få den förföljelsen/gatloppet hon fått göra i svensk press är inte riktigt rättvist, hon har nog fått lida tillräckligt.
Den svenska flockpressen är mästare i att förfölja folk.
Jag tror dessutom att doping är väldigt vanligt internationellt wink.gif (Iofs inget förmildrande i det) misstänker att speciellt de amerikanska friidrottarna är påverkade av nåt, de ser ju ut som broilers hela gänget wink.gif
krister
Rossi
CITAT (kristerh @ 29-09-2005, 13:15)
Den svenska flockpressen är mästare i att förfölja folk.

Fast stjärnorna har ingenting emot att bli förföljda av pressen när det tjänar deras egna syften ...

Varför låter hon inte bara allting vara? De flesta har väl glömt hennes fadäs vid det här laget och nu drar hon själv upp det. Är det bara för att tjäna mer pengar, eller vad?

Sorry, men jag som har sysslat med idrott i hela mitt liv, och fortfarande gör, ger henne ingen pardon.
kristerh
CITAT (Rossi @ 29-09-2005, 13:24)
Varför låter hon inte bara allting vara? De flesta har väl glömt hennes fadäs vid det här laget och nu drar hon själv upp det. Är det bara för att tjäna mer pengar, eller vad?

Jag tror nog att det är Stina som jagat Ludmila för en intervju wink.gif och L tycker väl att tiden är mogen för ett uttalande efter dessa år wink.gif
krister
Sulawesii
Visste inte ens om att svenska folket inte förlåtit henne. Jag har det iallafall. Vet inte ens om hon har varit "oförlåten" här hemma hos mig. Dumt gjort, ja! Men, inte svek hon mig, hon svek ju sig själv!
Jag avskyr droger i alla former (fast doping behöver ju inte betyda droger iofs). Jag tycker även att folk ska få göra bort sig utan att för evigt behöva stå där ute i kylan.
birgitek
Jag tycker ni glömmer bort Ludmillas bakgrund när dömmer henne. Hon har fått sin idrottsliga fostran i sovjetstaten där doping vara mera regel än undantag och där prestationen var enda möjligheten till ett drägligt liv.
Hon har min förståelse, förlåtelse och respekt.
Därmed inte sagt att jag tycker doping är OK.
Birgit Ek
Svante, zon 1
Uppmärksamheten kring Ludmilla står ju inte i någon rimlig proportion till vad hon gjort! Hon har fuskat, hon har blivit upptäckt och hon har fått sitt straff. Det kan väl vara bra så.

Det var naturligtvis inte särskilt snällt sagt att systrarna Kallur aldrig skulle bli världsstjärnor, men tycker ni att de är det då? Visst är de duktiga, men att vara duktig är inte riktigt samma sak som att vara världsstjärna.

Kollar man statistiken i år är Susanna K. världens 9:e bästa löpare med det 27:e snabbaste loppet medan Jenny K. är världens 29:e bästa löpare med det 145:e snabbaste loppet. Susanna K. kanske kan kallas världsstjärna, men det är på gränsen, tycker jag. Jenny K. skulle jag inte kalla det.
Reserv
CITAT (Svante @ zon 1,29-09-2005, 17:28)
Uppmärksamheten kring Ludmilla står ju inte i någon rimlig proportion till vad hon gjort! Hon har fuskat, hon har blivit upptäckt och hon har fått sitt straff. Det kan väl vara bra så.

Det var naturligtvis inte särskilt snällt sagt att systrarna Kallur aldrig skulle bli världsstjärnor, men tycker ni att de är det då? Visst är de duktiga, men att vara duktig är inte riktigt samma sak som att vara världsstjärna.

Kollar man statistiken i år är Susanna K. världens 9:e bästa löpare med det 27:e snabbaste loppet medan Jenny K. är världens 29:e bästa löpare med det 145:e snabbaste loppet. Susanna K. kanske kan kallas världsstjärna, men det är på gränsen, tycker jag. Jenny K. skulle jag inte kalla det.

Tack Svante, jag visste inte ens om vilken sport dom höll på med unsure.gif Snacka om annonyma världsstärnor rolleyes.gif
Gillan
CITAT (Sulawesii @ 29-09-2005, 16:25)
Visste inte ens om att svenska folket inte förlåtit henne. Jag har det iallafall. Vet inte ens om hon har varit "oförlåten" här hemma hos mig. Dumt gjort, ja! Men, inte svek hon mig, hon svek ju sig själv!
Jag avskyr droger i alla former (fast doping behöver ju inte betyda droger iofs). Jag tycker även att folk ska få göra bort sig utan att för evigt behöva stå där ute i kylan.

wub.gif Jag måste bara få tala om, att jag är
mäkta imponerad av hur du uttrycker dig i skrift.

Man (i alla fall jag), förstår precis vad du
menar med det du skriver.

Det finns folk som säger att jag har "talets" gåva,
men du har verkligen det skrivna ordets gåva wub.gif

/Evgeni
Caprice
Förlåta och förlåta...

Som man bäddar får man ligga.

Störst problem med att förlåta har hon nog själv...
Det är hon själv som "förstört" hennes karriär.
liv
ohmy.gif Och vem vet hela sanningen, vad som ligger bakom
och vem är vi att döma överhuvudtaget;)
*Felix matte*
Det handlar väl inte om att döma...utan vår inställning
till personer som dopat sig = fifflat och slagit ut andra som hederligt försökt kämpa sig till topplaceringar inom sin idrott.... och sedan gråter ut i media, berättar om självmordstankar mm.. Önskad effekt torde vara att Svenska TV-tittare börjar tycka synd om.

Människan Ludmila önskar jag allt gott framledes, precis som jag önskar alla andra detsamma... Men idrottskvinnan, hon som försöker släta över dopingen, falskspelet.. nej henne har jag inget till övers för. mad.gif
liv
Har inte själv kollat programmet ,
Men visst finns det väl lite fördomar eller domare här inne ???????
unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (liv @ 30-09-2005, 21:28)
Har inte själv kollat programmet ,
Men visst finns det väl lite fördomar  eller domare här inne ???????
unsure.gif

Tja.. har inte läst allt.. men det jag läst har inte ringt någon "fördomsklocka".. förresten.. vad skulle det handla om för fördomar?

Citat ur intervjun:Jag skulle ta de där pillren en gång till, säger Ludmila som tycker att det var värt priset att få karriären förstörd för att bli med barn igen. "

Skitsnack! säger jag.
*Felix matte*
HÄR kan du se utdrag ur intervjun.
Fabulus
Ingen förebild, uskat och som bäddar får man ligga...
Jag har förlåtit Ludmilla och tycker hon är värd att hyllas för sina insatser.
Andra här på forumet håller inte med, alla får tycka vad de vill men nu kommer det som upprör mig mest; som man bäddar får man ligga........

Gäller det alla ? Gäller det oavsett hur illa man bäddar ?

Jag skulle då inte vilja att det var inställningen hos mina närmaste medmänniskor...

För om den tesen ska gälla alla och allt, då kan vi stänga alla försäkringskassor,socialkontor och sjukhus för allt kan förebyggas och ingen skall få hjälp och stöd.... Och i så fall får alla gå ut och teckna försäkringar som också kommer att ifrågasätta om vi verkligen inte utsat oss för onödiga risker...

Nej, min förlåtelse och min empati ger jag till de som behöver den. Oavsett om personen bäddat med eneris och törnekrona....
Berith
Kan inte kommentera privatpersonen Ludmila E., varken negativt eller positivt. Känner henne inte och såg heller inte programmet häromdan.

Däremot tycker jag att det hon gjorde som idrottare är negativt. Doping är för mej detsamma som fusk! Hon valde att inte tävla på lika villkor, tydligen ville hon vinna till vilket pris som helst. Och om "priset" är livstids avstängning så är det ok för mej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon