Full version: Keikis
Carex
Min pojkvn hller p att bli frtappad han med nu, en kvll nr vi pratade vxter undrade han hur man frkar orkider och jag drog en lektion om keikisar och Phalenopsisar. Om ngon av mina plantor fr en keikis vill han grna ta ver den, nu till min frga, kan man p ngot stt stimulera bildningen av keikisar? Det skulle vara jtteroligt om jag fick dela med mig!
GoSatta
Har sett speciella hormon frdet utomlands, men har aldrig sett det i Sverige och r tveksamm till att det finns hr.
kristerh
Det finns en speciell keikipasta att kpa fr usa, tror inte att den finns i sverige, jag har letat men inte hittat, annars kan du satsa p de smblommiga tex equetris, de fr ofta keikis.
krister
Carex
Tnkte att p vissa papagojstjrtsvxter kan man gynna blomningen genom att lgga en liten ppeltrning i struten, finns det liknande stt att gynna keikisbildningne p orkider? ndra deras frhllanden p ngot stt, ja, hoppas ni frstr. Tv smblommiga har jag redan, men de r nog fr unga:(
Carex
Ingen som vet mer?
Ljusalfheim
wub.gif
Keikibildningen beror frst och frmst p vilken art av orkid man pratar om.

Jag har hrt att man kan stimulera en orkid till att stta keiki genom att hja temperaturen runt den. men jag har ingen klla som bekrftar det.

En hormonpasta kan stta fart p celldelningen vid merismatiska noder etc.
fr att en orkid ska utveckla en adventivplanta (keiki) anvnds cytokininet BA (benzyladenin). en cytokinin inducerar tillvxt av skott.
nr man gr en cytokininpasta anvnder man ullfett som bas och tillstter 25% vatten (det man fr d kallas lanolin). det finns ven hormonpastor med en bas av vaselin och diverse petroleum- och alkoholprodukter, men dessa kan vara fytotoxiska (giftiga fr vxten).

vill ni veta mer kan ni frga hr:

Axelssons Orkidsida
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon