Hortensia
Jag har en Kolkwitzia/paradisbuske som planterades för två år sedan (2003). Förra sommaren (2004) skaffades en hundvalp och alla som har haft en sådan vet vad som händer med trädgården. mad.gif wub.gif
Min älskade Kolkwitzia blev således nermejad till grunden men hämtade sig på våren 2005. Den har växt och frodats utan skadedjursangrepp wub.gif under sommaren.

Jag vet hur den skall beskäras och så när den blir äldre. Men hur går jag tillväga nästa vårvinter (2006)? Busken är idag ca 30-40 cm hög med många överhängande grenar utåt. Ingen mitt så att säga. Vad hade ni gjort? Den har ju, eftersom den blommar andra året, inte blommat i år och jag vill att den skall blomma nästa år. Härav min tvekan om beskärning.

Har också funderat på att binda upp på en stötta för att få upp "mitten" men det kanske fixar sig själv?

Hjälp!
Hannele
CITAT (Hortensia @ 29-09-2005, 08:32)
Min älskade Kolkwitzia blev således nermejad till grunden men hämtade sig på våren 2005.

Du får lära din hund en annan metod, helt fel för paradisbusken. biggrin.gif
Själv skulle jag inte göra något på flera år.
Paradisbusken har typiskt överhängande form, låt grenarna bli längre.
Efter blomningen, om fem år kanske, kan du avlägsna några gamla grenar,
ända ner till marken och lämna några nya skott kvar.
Paradisbuske vill också ha sparsamt med gödsel för att blomma.
Åsa, mälardalen zon 2
Kolkwitzia tycker inte jag brukar behöva beskäras alls när den är ung den brukar grena till sig själv och brukar bli tät ändå det är mer när den blir äldre och lite risig som man brukar behöva gallra lite.
Speciellt om du önskar blom ska du nog inte klippa de närmsta åren iallafall. Själv hittade jag stora exemplar på plantskolan här för en ganska liten slant en höst och planterade till bostadsrättsföreningen. De har nu stått i 2 säsonger och de blommade inte så mycket första året trots att det var stora plantor, nu i somras blommade de mer men inte sådär överdådigt som man ser på bilder troligtvis får man vänta fler år för att få den blomningen och håller man på och klipper får man nog vänta ännu längre.
Hortensia
CITAT
Du får lära din hund en annan metod, helt fel för paradisbusken.

Jag skall säga till hunden att f.o.m NU så tar JAG hand om beskärningen. tongue.gif

Tack för tipsen. Det verkar som om det bästa är att låta busken vara för tillfället. Jag gör så. Har ju definitivt märkt att Kolkwitzia är en MYCKET tålig buske, det kvittar nog vad jag gör.

Tack!
MB1965
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-09-2005, 09:58)
Kolkwitzia tycker inte jag brukar behöva beskäras alls när den är ung den brukar grena till sig själv och brukar bli tät ändå det är mer när den blir äldre och lite risig som man brukar behöva gallra lite.
Speciellt om du önskar blom ska du nog inte klippa de närmsta åren iallafall. Själv hittade jag stora exemplar på plantskolan här för en ganska liten slant en höst och planterade till bostadsrättsföreningen. De har nu stått i 2 säsonger och de blommade inte så mycket första året trots att det var stora plantor, nu i somras blommade de mer men inte sådär överdådigt som man ser på bilder troligtvis får man vänta fler år för att få den blomningen och håller man på och klipper får man nog vänta ännu längre.

Jag har en stor och en liten paradisbuske.

Så länge jag inte beskär fjolårsskotten på vårvintern fpr jag blommor, även om den beskurits hårt. Tog bort 75% av en och 25% av den andra ( de är 35 år gamla). Båda har gamla stora rotsystem iofs.

Dessutom blommar de bättre med lite kobajs;)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon