LisapåVallen
15-04-2003, 20:48
Ytterligare lite funderingar från LisapåVallen.
Varför tar inte odlarna fröer från Snöflinga och Margerit?
Är det enklare med en moderplanta -sticklingar?
" Detta var min önskan;ett stycke åker, inte alltför stort, en trädgård och nära huset en källa med ständigt rinnande vatten och därutöver lite skog."
HORATIUS
och LisapåVallen. (kanske lite egenodlade Snöflingor och Margeriter också)
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2003, 21:45
Det som brukar vara orsaken till varför odlarna tar sticklingar är:
Växten är steril och sätter inga frön.
Fröavkomman är inte stabil så fröplantorna blir inte lika moderplantan.
Det kan vara svårgrodda frön och sticklingar går snabbare.
Växten är dålig på att producera frö.
Ibland vid frösådd blir plantorna ojämna och blir klara för försäljning olika snabbt.
När det gäller margerit så tror jag att de sorter man odlar är hybrider och då brukar inte alltid fröavkomman bli lik moderplantan så vill man ha en jämn kultur med ett visst utseende som blir salufärdiga ungefär samtidigt så måste man sticklingsföröka.
Snöflingan ska tydligen kunna sätta frö jag vet att det säljs frön utomlands men jag har aldrig sett att mina snöflingor har satt frö, jag har pillat bland gamla blommor och jag hittar inget som ser ut som frökapslar och frön. Så kanske den bara sätter frön vid vissa betingelser vilket ger en begränsad tillgång på frö. +Det är namnsorter som yrkesodlarna driver fram och det är inte säkert att de är fröstabila och ger en planta som är helt lik plantan man tog fröna ifrån.
Yrkesodlarna vill ha kulturer som är jämna och blir salufärdiga samtidigt, då är det lätt att planera in sina kulturer och man kan tala om för sina kunder ungefär när plantorna är klara för leverans.
Fast fler och fler odlare slutar faktiskt att odla egna moderplantor det är ofta billigare och enklare att importera sticklingar (rotade +orotade). Ibland kan sticklingarna komma ganska långtifrån det är inte ovanligt att man tar hem sticklingarna från länder som exempelvis sydafrika och argentina. Tyvärr händer det ibland att man också råkar importera sjukdomar.
LisapåVallen
16-04-2003, 07:52
Tack för dina kloka svar Åsa.
Ditt svar har även gett mig en förklaring på varför min man (som har göna fingrar) inte kunde hitta frön på margeriterna förra sommaren. Jag trodde faktiskt att karln skojade med mig.
Eva! Trevligt att det finns någon till i vårt avlånga land som charmats av snöflingans skönhet.
Mhv: LisapåVallen
Eva i Norrköping
17-04-2003, 08:08
Jag blir så sugen att skaffa snöflinga till mina krukor när ni lovprisar den här...! Finns den som utplanteringsväxt? Är den frostkänslig, dvs ska man vänta till juni med att planterna ut den?
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2003, 10:01
Snöflingan brukar finnas bland utplanteringsväxterna + man brukar ibland kunna hitta små rotade sticklingar på våren. Handeln säljer ofta växten under namnet Bacopa.
Snöflinga är lite känslig för frost på våren så man bör avhärda den och skydda den mot frost precis som de flesta andra utplanteringsväxter. På hösten däremot så brukar den faktiskt klara sig ganska bra under de första frostnätterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.