Jag fick Floralinneas katalog igår och det är ju rena rosporren!!! Oj, oj vilken fin katalog - och vilka bilder. Hittade massor jag skulle vilja ha.
Är det någon som har erfarenhet att handla från dom. Har nåt svagt minne att jag någonstans hört att dom ofta inte har det man beställt? Kvalitet på växterna som kommer? Ska man ens börja bocka för inför våren????
/Stina
Jag har en ganska stor beställning på gång nu och hittills har all kommunikation skötts mycket proffsigt. Jag har ställt frågor, ändrat beställning m.m. och svaren per mail har varit snabba och serviceinriktade.
Och eftersom Kerstin i flera trådar har hänvisat till dem kan de inte vara annat än OK.
Mulle
AnnammA
29-09-2005, 08:30
En erfarenhet jag har är att om man åker direkt till butiken i Helsingborg, och vill köpa ngn speciell ros där(de har alltså ett enormt urval!) skall man för säkerhets skull ringa ngn vecka innan och höra om de verkligen har den speciella rosen hemma i butiken. Ibland kan det vara så att rosen finns i deras lager på ett annat ställe, på lagret eller i bland rosenodlingarna utanför Helsingborg.
Eftersom jag är skåning, och har c:a 10 mils bilväg till Flora Linnea, blir det inte att man handlar på postorder...
AnnA
kerstin z5-6
29-09-2005, 08:33
De varor man reklamerar på Flora L-får man nya för -så det är ok -det jag inte riktigt kommer överens med dem i ,är den sena höstleveransen ,samt att jag tycker en del priser är skyhöga ...
ska jag lista mina rosleverantörer så
Barrotat
Flora L -Godkänd
Rosenposten -Väl godkänd -stort sortiment o personlig service -billig frakt!
Hortogreen -Godkänd -bra rosor men standardsortiment, endast
krukodlat
Blomkvist MVG -om transport -fraktkostnad inte varit så hög-
vilket beror på att de rotäkta odlas i 2 literskrukor som är tunga
AnnammA
29-09-2005, 08:42
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-09-2005, 09:33)
De varor man reklamerar på Flora L-får man nya för -så det är ok -det jag inte riktigt kommer överens med dem i ,är den sena höstleveransen ,samt att jag tycker en del priser är skyhöga ...
ska jag lista mina rosleverantörer så
Flora L -Godkänd
Rosenposten -Väl godkänd
Blomkvist MVG -om transport -fraktkostnad inte varit så hög
Jo, det är dyrt att handla där, jämfört med andra lokala rosenplantskolor, men i bland har de sådant man inte har hittat ngn annanstans, och då får man offra sig, väl?
För övrigt, tillhörande plantbutiken, finns en presentbutik där de säljer(dyra!) inredningsprylar med rosen/trädgårdstema och rätt så mycket böcker om rosor och annat. Även deras vackra priskatalog kostar en slant, men den är ju också nästan som en liten rosenuppslagsbok.(Ett tips till engelskspråkiga som vill spara in på utgifterna, gå in på David Austins hemsida, så kan du få hans rosenkatalog GRATIS - det fick jag sist i allafall...)
AnnA
FL har varit helt ok. Lite svåra att få tag på via mail ibland. Fått fel ros 1 gång, fick ny hemskickad.
Ja, väldigt sen höstleverans. Till och med för mina zon1 trakter.
Alla rosor som finns listade på hemsidan har de ej inne.
Men välmående rosor har jag fått, inga problem med det.
De får godkänt av mig.
Har inte prövat rosenposten än.
fruberglund
30-09-2005, 05:23
CITAT (Ti bee @ 30-09-2005, 00:40)
Har inte prövat rosenposten än.
Har bara provat Rosenposten och är så nöjd så jag ser ingen anledning att prova nån annan. De har ju så bra priser också.
Stina
Du kan beställa nu om du bor i Sthlm ( men bråttom då ) väntar själv på 12 rosor från Flora Linnea och dom brukar komma runt 20 oktober, hösten är bättre att gräva ner dom, då är dom igång snabbt i vår. Har beställt mängder av rosor av Flora Linnea, och visst kan något fattas men det mesta finns som dom har på sin hemsida. Inget har varit dåligt, har ringt och ställt frågor och flera ggr talat med Franziska Kröll, och träffade henne på mässan i våras alltid vänlig/kunnig. Har fått två rosor som var fel, men det byttes självklart ut när man sagt till, inget snack om det.
Har beställt en ggn från Rosenposten rosorna var bra, men danskan är hopplös både att läsa och om man behöver ringa och prata med dom.
Det är enklast med en svensk firma, så har jag tyckt, struntar i om det är lite dyrare.
Jag har också beställt från Rosenposten tidigare. Kanonbra!! Blev bara sugen på att prova något annat, fast inte förrän till våren...
/Stina
Flora Linnea har jag bara handlat av på plats. Det har varit jättefina ex. Å andra sidan har jag hört av andra köpare ( på postorder) att de sällan har haft beställda rosor inne.
Inte att förglömma är Cedergrens på Råå, med åratal av roskunskap bakom sig, men som kanske saknar den säljande katalogen. (De har dock postorder) Där har jag köpt en hel del som inte finns listat i deras ordinarie sortiment, och, åtminstone om man åker dit och handlar, (känner inte till postorderpriserna) billigare än FL
Unn
Maria i Helsingborg
30-09-2005, 17:29
Bra utbud och dyra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.