netaave
Nu när det blir mörkare och vi börjar mysa mer inomhus, tar kanske bort dom skira sommargardinerna för något annat.
Skriv gärna en kommentar också.
netaave
Jag är helsåld på mina mörkt rosa linnegardiner och föredrar nog hellånga så här års.
I köket har jag nu mellanblå och vitrutiga, riktigt köksiga men dom går bara till fönsterbrädan. Syr alltid lika till handdukshängaren och en liten lampskärm också. Den här blev dock lite mörk så jag har gult på lampan nu. Riktigt svenskt i mitt köksfönster alltså! biggrin.gif
Betty
Saknade alternativet "Längder + kappa"... huh.gif
silos
Jag gillar fönsterbredalånga gardiner eftersom det blir så mycket damm annars ;tror jag.
Rossi
Ja, det är givetvis så att varje rum har sina egna krav på gardiner som passar.

Jag röstade på fönsterbrädeslånga men t.ex. ovanför terrassdörrarna har vi kappor.

Hellånga har vi inte några. Det passar inte in såsom vi har det nu.

Skira, genomskinliga fönsterbrädeslånga gardiner passar däremot bra hos oss i de flesta rum.

I ett par rum har vi både kappa och fönsterbrädeslång gardinlängd som är uppfäst på väggen med ett snyggt omslag.
AnitaO
Beror väl lite på i vilket rum det är.
Men panelgardiner gillar jag. Rakt, enkelt och snyggt.
Så jag röstade på hellånga.
Fialotta
Eftersom jag har fönster efter en hel vägg ut mot sjön så passar det inte alls med några gardiner där...utsikten är min gardin kan man säga...i sovrummen har jag små kappor högst upp och rullgardiner för natten smile.gif
Castea
Tycker också det varierar beroende på rum.

Sovrum: Skirt och tunnt. Typ "mormorsgardin".
Kök: Bonna-rutigt i röd-grönt-blått, bomull.
Vardagsrum: Långa, tunga mörka gardiner, ner till golvet. Gärna sammetstyg.

Panelgardiner tycker jag inte om.
Rossi
För tillfället har vi såna här gardiner i vårt vardagsrum. Fast över terrassdörren har vi en kappa.

pisanggoreng
Försöker undvika gardiner.
Annlo
Länge leve panelgardinen! rolleyes.gif

Perfekt då den släpper in mycket ljus och det blir billigt, samt att den ofta finns färdigsydd!
birgitek
Jag svarade hellångt. Jag har hellånga, raka, enkla, likadana vita linnegardiner i samtliga fönster året om. Tycker just linne ger så vackert ljus.
Birgit Ek
Biggan_
Jag tycker långa gardiner med kappa är vackert, och har det i några rum. Jag har också bara gardinkappa i några rum där jag tycker att sidogardiner stjäl för mycket ljus smile.gif
*Felix matte*
Hellånga, hellånga med kappa, halvlånga med kappa (i köket) men aldrig fönsterbrädeslånga. smile.gif senaste tygköp till arbetsrum = blå spets tongue.gif
amaira
CITAT (Rossi @ 29-09-2005, 12:35)
För tillfället har vi såna här gardiner i vårt vardagsrum. Fast över terrassdörren har vi en kappa.

Snyggt Rossi! wub.gif

Jag svarade hellånga, men det beror ju som sagt på vad det är för rum.
Blomstertanten
Gardiner ???? ohmy.gif

Nä, då får ju inte alla hoyor plats på gardinstången ! tongue.gif
yenny
jag svarade hellånga.... fast börjar kolla runt och inser att de flesta är nånstans mellan fönsterbräda och golv. blandat med gardinkappor i vissa fönster... jag antar att jag skulle vilja ha hellånga överallt... men det passar inte riktigt här.
Magdis
Panelgardiner gillar jag, särskilt att kombinera flera paneler i samma fönster. Gardinstångens utseende är också viktigt, gillar mina tjocka mässingsfärgade med sirliga knoppar i ändarna....och så måste de sitta långt ut från väggen för vi har breda fönsterbrädor. Inte snyggt när de hellånga gardinerna buktar ut vid fönsterbrädan.
mulle
Hellånga, raka, enkla in i minsta detalj.
Och de flesta fönster saknar gardiner helt.
Annlo
CITAT (Blomstertanten @ 29-09-2005, 14:47)
Gardiner ????  :o

Ja precis så tycker jag med!

Därför så är det bara panellängder som kan komma på fråga! tongue.gif

Har faktiskt bytit till röda o grå panellängder nu till hösten... Kostar ju knappt någe' jämfört med förr när det drog i väg tusentals kronor för längder o kappor blink.gif
yla
ja jag svarade växtgardiner för de e mina växter som är mina gardiner
i sovrummet täcker hoya carnossan två fönster
o i de andra rummen e de samma sak men inte hoya då utan alla andra blommor laugh.gif
Annlo
CITAT (Annlo @ 29-09-2005, 19:43)

Kan någon gissa vad jag har som gardin stång förresten? Himla smidigt att använda!
yla
armeringsjärn "smidigt"" rolleyes.gif tongue.gif
evarina
Just nu är favoriterna paneler som är hellånga. Men jag har en del kappor uppsatta också.
Dock ligger en hel del fönsterbrädeslånga på sybordet just nu. Min lille plutt börjar bli mobil wub.gif
netaave
CITAT (Annlo @ 29-09-2005, 20:26)

Kan någon gissa vad jag har som gardin stång förresten? Himla smidigt att använda!

Är det en vajer av något slag?
ninnisky
Röstade på hellånga - har alltid (nästan) vita långa linnegardiner i hela huset förrutom köket där de är svagt gula.
Hannele
Julgardiner.
Gillan
Jag röstade på hellånga, men hade gärna röstat
på -gardiner? måste man ha det- också.

jag har väldigt mycket fönster i mitt hus och
ändå blir det gärna lite för mörkt för att jag
ska vara nöjd. Därför har jag börjat med hellånga,
raka,ljusa och ganska robusta gardiner.Eller hellånga,
färgglada, lite tunnare.

I köket har jag tre fönster varav ett är helt utan gardiner.

Mitt gardinintresse har varierat väldigt under årens
lopp.Jag är nog vad en del skulle kalla "gardinfreak".
Syr alla gardiner själv och enligt min man alldeles
för ofta wub.gif biggrin.gif
Annlo
CITAT (oldwolfie @ 29-09-2005, 20:37)
armeringsjärn "smidigt"" rolleyes.gif tongue.gif

Bra gissat! Visst är det armeringsjärn!
yla
CITAT (Annlo @ 30-09-2005, 08:58)
CITAT (oldwolfie @ 29-09-2005, 20:37)
armeringsjärn   "smidigt"" rolleyes.gif  :P

Bra gissat! Visst är det armeringsjärn!

hehe där fick man 20 points igen hihi
men jag gissade rätt bara för att jag älskar armeringsjärn hihi
Berit
CITAT (Annlo @ 29-09-2005, 19:43)
CITAT (Blomstertanten @ 29-09-2005, 14:47)
Gardiner ????  ohmy.gif

Ja precis så tycker jag med!

Därför så är det bara panellängder som kan komma på fråga! tongue.gif

Har faktiskt bytit till röda o grå panellängder nu till hösten... Kostar ju knappt någe' jämfört med förr när det drog i väg tusentals kronor för längder o kappor blink.gif

Jättesnyggt fönster wub.gif Själv har jag skira gammaldags spetsgardiner nästan överallt och som passar bra till övrig inredning
vickeva
Absolut inga gardniner utom i sovrummet, däremot gärna ett rejält tygstycke på en vägg, där den inte skymmer något så vackert som ett fönster
Monarda
Det bästa vi gjort i vardagsrummet var att rama in fönstren med väggfasta bokhyllor och inbyggd belysning i översta hyllorna.
Så var den gardinfrågan löst och snyggt blev det!
lilla mamma
Strykfria
Gillan
CITAT (Monarda @ 25-10-2005, 20:21)
Det bästa vi gjort i vardagsrummet var att rama in fönstren med väggfasta bokhyllor och inbyggd belysning i översta hyllorna.
Så var den gardinfrågan löst och snyggt blev det!

Jäklar, vilken bra ide´!
Är det tillåtet att ta efter wink.gif smile.gif
Är så innerligt trött på gardiner i vardagsrummet
eftersom dom knycker så mycket ljus.
mad.gif /Evgeni
marigt
Hänger ihop med hur fönstret ser ut, vad används rummet till.
Jag röstade på hellånga men har olika hemma. får inte se lika ut i alla rum.

Har bytit gardiner efter årstid förrut, men nu får det räcka till jul i alla rum
okej i köket byter jag oftare, tycker det är roligt, trivsamt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon