Full version: Billigaste maten
netaave
Det billigaste jag gör tror jag är den här tomatsoppan, görs av grejer man oftast har hemma.

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
olja
1 brk kross tomater
1 msk tomatpuré
1 msk mjöl + 1 dl mjölk
basilika och s&p

Hacka lök och vitlök
fräs den i oljan
häll i tomater och tomatpuré
koka tills löken är klar
krydda och red av
mixa ev.

Kan lyxas till med brödkrutonger, majs eller pastarester
Tittiluringen
Hjälp vilken bra tråd!!!! Hoppas det är många som har billiga recept att dela med sig av. smile.gif

Kram Luringen
mulle
Jag var på en stor trädgårdsfest i Danmark där det, utöver snaps och öl, bjöds på en enda rätt nämligen lökpaj i mängder. Det var så gott att det sedan dess har varit en av mina favoriter:

Klä bottnen på en lite större fyrkantig pajform med pajdeg (smördeg), förgrädda i ca 10 minuter så att den får lite färg.
Skala 5-6 stora gula lökar, skär i strimlor och bryn dem mjuka i panna eller ge dem en omgång i mikron.
Gör en smet av 2 ägg, 2 dl vispgrädde och 2 dl riven ost.
Bred ut löken i formen, häll på äggstanningen och grädda tills smeten tjocknat och pajen har fått en gyllenbrun färg.

Mums och sååå billigt. Jag brukar äta med en klick kall craime fraiche på...

Mulle
Gåsis
Ja, att slå netaaves billiga recept blir nog svårt laugh.gif Jag gör min tomatsoppa likadan fast utan mjölk. Det kanske man spar 50 öre på.
Idag ska vi äta hemfångad abborrfilé, potatismos och rödgul trumpetsvamp. Det blir billigt.

Stek filéerna. Stek svamp och lite lök, slå på lite grädde och lite fiskbuljongstärning. Slå såsen över filéerna. Hemgjord potatismos och några ruccolablad till. Det blir gott.

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Nu i svamptider kan man ju göra en god svampsoppa av det man hittat i skogen här är ett sådant recept

Trattkantarellsoppa

liter färska rensade trattkantareller eller 3 – 4 dl förvällda (ca 200 g)
1+3 msk smör
1 liter grönsaksbuljong, tärning
1/2 dl torr sherry
1/2 dl finhackad gul lök
1/2 dl fint tärnade morötter
1/2 tsk timjan
1 msk tomatpuré
3 msk vetemjöl
2 dl creme fraiche
ca 1/2 tsk salt
1/2 – 1 krm cayennepeppar
(1 ask kryddkrasse till serveringen)

Skär den färska svampen i mindre bitar. Lägg den tillsammans med ca 1 msk smör i en kastrull och koka den under lock tills du får ut maximalt med svampspad. Tag av locket och koka in spadet i svampen så att smaken blir koncentrerad.
Slå grönsaksbuljongen och sherryn över svampen och låt det hela små- koka medan du gör i ordning grönsa- kerna. Skala och finhacka löken samt ansa och skär moroten i mycket små och fina tärningar
Fräs lök, morot och timjan i ca 3 msk smör i en ny kastrull utan att det får färg. Tillsätt tomatpurén som får fräsa med ett ögonblick samt pudra över mjölet under omrörning. Låt även mjölet fräsa med en kort stund tills allt blir väl blandat.
Späd med svamp- och sherrybuljongen i omgångar under vispning och uppkok. Tillsätt creme fraiche och låt soppan koka sakta 10 – 15 minuter. Smaka av med salt och försiktigt med cayennepeppar – soppan är klar för servering

Litet tips: passa på och plocka nypon och sätt en sats nyponsherry så har du sherry till soppan nästa år + flera år framåt ifall du inte dricker upp allt, nyponsherryn blir bara bättre med flera års lagring och den går utmärkt att använda till receptet för trattkantarellsoppa så då är det inte så mycket man måste köpa till.

Nyponsherry
rosita
Har precis lagat och ätit en jordärtskockssoppa som också är billig eftersom jag plockade skockorna i köksträdgården. Jag skalar en hel del skockor och ett par potatisar, kokar dem ca 40 minuter. Sen kryddar jag och kör sönder dem till puré med mixerstaven, späder med kokvattnet och lite kaffegrädde och vips: soppan är färdig! rolleyes.gif
Castea
Hmm.. det billigaste jag brukar göra...? Minne från studenttider, när kassan var väldigt liten, men detta är fortfarande gott ibland:

Koka några paket nudlar ihop med purjolök och majskorn. Häll av allt vatten och ät det som en vegetarisk nudelrätt med soja till.
Gurkan
Billig mat är ofta nyttig mat.

1 lök
Vitlök
Chili (hmm ... alla mina recept börjar med detta ...)
1 pkt passerade tomater
2 dl röda linser
Tomatpuré eller ketchup
Evt. lite socker/vinäger

Fullkornspasta

Finhacka lök, vitlök och chili, fräs försiktigt, häll i linser, lite vatten och tomaterna. Koka tills linserna blivit mosiga, 15 min eller så, varierar ganska mycket. Tillsätt ketchup/tomatpuré och koka till en liten stund till lagom tjock sås (spä vid behov).

Servera med fullkornspasta (vit pasta är nog tyvärr billigare).

Om vi ska snacka riktig budget :

1 brk vita bönor
Lök
Vitlök
Chili eller sweet chilisås
Salt+peppar

Strimla och fräs grönsakerna, häll i bönorna. Koka upp.
Klart.

Servera med pasta.

2:- per port, beroende på fabrikat på råvarorna. Eldorado bönor, 1,90:-, Heinz 13:- ....
Whiskuchi
CITAT (mulle @ 29-09-2005, 14:37)
Jag var på en stor trädgårdsfest i Danmark där det, utöver snaps och öl, bjöds på en enda rätt nämligen lökpaj i mängder. Det var så gott att det sedan dess har varit en av mina favoriter:

Klä bottnen på en lite större fyrkantig pajform med pajdeg (smördeg), förgrädda i ca 10 minuter så att den får lite färg.
Skala 5-6 stora gula lökar, skär i strimlor och bryn dem mjuka i panna eller ge dem en omgång i mikron.
Bred ut löken i formen, häll på äggstanningen och grädda tills smeten tjocknat och pajen har fått en gyllenbrun färg.

Mulle

Jag brukar göra något liknande, fast med tunt skivad squash i också, jättegott!! rolleyes.gif
Gurkan
Kom på en annan budgetvariant ...

Vitkål
Lök
Vitlök
Chili
Soja

Strimla grönsakerna fint och fräs i olja tills det får lite färg. Häll på lite soja och koka ihop, servera med ris. Ibland har jag i lite socker och vinäger för att få lite söt-sur karaktär.
Whiskuchi
FALAFEL

6 dl torkade kikärter
2 finhackade gula lökar
3 klyftor pressad vitlök
3 ägg
2dl hackad persilja
3 msk vetemjöl
2-3 msk spiskummin
2 tsk bakpulver

Lägg kikärterna i blöt över natten, minst 8 timmar. Sortera bort dåliga kikärter
Skölj kikärterna och låt dem rinna av. Koka dem inte!
Kör kikärterna i en matberedare, smeten ska inte vara för "mosad"
Häll kikärterna i en stor skål, blanda i äggen, häll i persiljan, vitlöken, löken och kryddorna. Rör om.
Häll över vetemjölet och rör om igen.
Blanda ner bakpulvret.
Forma falafelbullar med hjälp av två skedar och lägg dem på en oljad plåt. Kör dem i ugnen ca 15 minuter på 225 grader C och vänd dem efter halva tiden. Man kan fritera dem eller steka dem också, men det är nyttigast i ugn smile.gif
gammelnalle
har inget recept att bjuda på just nu,,,,,

men

visst är det så att VEGETARISKT faktiskt är billigast (och nyttigast..)

(var lacto-vegetarian i 12 år....) (åt även fisk)

och odlar man själv så finns MYCKET att hämta ur den egna trädgården (även om man "bara" har en balkongodling....)

JAG är mycket GLAD för denna tråd.... fortsätt skicka in era recept..

b
Betty
När jag var ung och nyss hade flyttat hemifrån och hade jag ofta för mycket månad kvar i slutet på pengarna. Jag brukade ibland svänga ihop en enkel och billig soppa. Minns inte exakt hur receptet på potatis- och purjolökssoppan som jag brukade göra men hittade detta enkla recept på nätet:

Potatis- och purjosoppa

4 potatisar
1 gul lök
1 purjolök
1 msk margarin
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2-3 msk grädde
salt
peppar
persilja

Tillbehör: ostsmörgås

1. Skär potatis, lök och purjo i tunna skivor.
2. Fräs det skurna i fettet i en gryta utan att det tar färg.
3. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Koka under lock tills potatisen är helt sönderkokt, 15-20 min.
4. Vispa soppan slät med stålvisp eller mixerstav. Tillsätt grädde och smaka av med salt och peppar. Strö över klippt persilja. Servera med smörgås.
(Coop Provkök)
evelina
Vet inte om jag skrivit det här receptet förut !

Chili sin carne

4 port.

1 grön paprika
1 röd paprika
4 potatisar
2 gula lökar
2 klyftor vitlök
2- 3 tsk chilipulver
1 liter vatten
3 st grönsaksbuljong
olja
1 burk röda bönor (Kidney bönor)
3 st tomater
basilika
salt och peppar

Skär grönsakerna utom tomaterna och fräs i oljan, pressa i vitlöken.
Smula i grönsaksbuljongen och häll i vatten.
Krydda och låt puttra tills grönsakerna är klara.
Skär tomaterna i bitar och lägg i dem och låt dem bli varma.

Servera ett gott bröd till.

På sommaren när jag har tillgång till egen squash och brytbönor lägger jag i det med.
ejjan
Här kommer ytterligare en soppa:

1 buljongtärning
en bit purjo
fryst broccoli
fryst majs
röda linser (kort koktid)
libbstick (från trädgården så klart)

Och en soppa till;

1 buljongtärning
frysta ärtor
en klick creme fraiche eller grädde
ev lite vitlök

Koka ärtorna i buljong. Mixa ärtorna och häll tillbaks lagomt med buljong och smaka av med creme fraiche och vitlök. Funkar att äta dem både varm och kall.
ejjan
Åhhhhh, kom på att det finns Ratatouillie oxå, underbart wub.gif

1 strimlad grön paprika
1 strimlad zucchini
1 burk hela tomater
1 gul lök
1 skivad purjo
vitlök efter tycke och smak
olivolja
salt, peppar, basilika

Mjuka upp grönskaerna i olivoljan. Häll på tomater och krydda. Låt sjuda i 15 minuter. Servera med ris och vitt bröd.
NJUUUT wub.gif
ingrid fuxwall
Min billigaste mat är av sådant som växer i trädgården eller sådant som jag plockar på mina promendader. Varje sommar/höst äter jag detta.

Steker ur några svampar och innan all vätska försvunnit blandar jag den lök som vuxit sig klar. Tärnar ner lite squach som också får fräsa en stund.

Kokar upp vatten och buljongtärning och lägger i morötter, potatis och andra rotfrukter samt några finskurna tomater.
När dessa nästan är mjuka blandas innehållet från stekpannan i kastrullen.

Givetvis kryddar jag efter humör och sist reder jag av med mjöl, grädde eller mjölk och gärna några finhackade kryddor. Kostar ju bara en buljongtärning och lite ström
myskmadra
En annan variant:

Pasta (billigaste sorten) med sås kokt på lök, vitlök och krossad tomat och olivolja. Tomatsåsen ska koka länge 30 minuter minst för att smaken ska komma fram. Krydda givetvis med salt o peppar åtminstone.

En lyxvariant kan ju vara att tillsätta lite buljongtärning och kanske lite skinka.

Annars är ju vegetarisk ärtsoppa billigt och bra. Jag har inget recept i huvudet men man kan föja ärtpaketets recept och ta bort fläsket.
Blanda istället i purjolök och/eller lök, lite potatis och buljongtärning,
Går bra att frysa in.
kryddan
Strömming brukar vara billigt! Gott med potatismos wub.gif

Och rårakor med lingonsylt är inte fel det heller rolleyes.gif
netaave
Palt är billigt och gott tycker jag. Vanlig hederlig palt gjord på rå potatis och kornmjöl.
Jag fyller dom inte utan tar sovlet bredvid. Tärnat fläsk eller kotlettbacon steks med lite lök och kryddas med kryddpeppar. Lingon och en smörklick till förstås.
Godast är den dagen efter, då skivar jag den och steker den knaprig, äter bara med lingon och smör.

Jag gör den på känn men hittade det här receptet.

Palt
Ingredienser:
rå potatis
kornmjöl
vetemjöl
salt
rimmat sidfläsk

Gör såhär:
Skala ca 10 stora potatisar och kör med rivverktyget i en matberedare tills det blir en sörja. Man kan behöva köra med kniven också. Detta kan göras ena dagen och lämnas i kylen över natten.
Blanda denna potatissörja med 2dl vetemjöl och fortsätt med kornmjöl tills konsistensen blir fin (släpper bunken)
Blanda i lagom med salt.
Stek sidfläsket och blanda in i degen. Koka i en stor kastrull. Rör försiktigt med träslev medan de kokar så att de inte fastnar i botten.
Koka tills de flyter upp och fem minuter till. Servera med rårörda lingon och ekologisk smör.
*Felix matte*
Stekt palt, nu blir jag hungrig
Vi har en liten ICA där de lagar palt varje tisdag. wub.gif
Scout
Förutom palt och linssoppa som redan föreslagits måste jag ju säga linssoppa:

Potatis (tärnad)
Röda linser
vatten
Kryddor
Saffra (förvisso obilligt men förhöjer smaken och även färgen avsevärt)

Koka 20 min, då hinner linserna gegga ut sig och liksom reda upp soppan.
För lite vatten ger linsgryta istället. Späd bara ut den med mer vatten så blir det soppa igen om du hellre vill ha sån.
KURT
Mat För Dagen har ju givit ut 2 st kokböcker med billiga recept.

Den senaste med italienska recet som "visar att Du kan leva en hel månad för mindre än 39 kr om dagen, inklusive frukost!"
noora
Rotfruktswok:

Strimlad vitkål
Strimlad kålrot
Skivad morot
En liten gnutta strimlad rotselleri
Andra grönsaker beroende på smak och tillgång, t.ex. broccoli, paprika, purjolök...
Spiskummin
Timjan
Chili och vitlök efter smak

Woka allt i en wokpanna eller stekpanna. Krydda.

Kriskålssoppa (säsongsmat, bäst på våren när kirskålen är späd):

2-3 liter kirskålsblad, eller så mycket du orkar plocka
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
potatismospulver
ev. lite dragon

Ta bort grova stjälkar och hacka kirskålen. Koka upp kirskålen i vattnet och tillsätt buljongtärningarna. Låt koka ett par minuter eller tills kirskålen blivit mjuk. Ta av kastrullen från värmen. Red med potatismospulver till en konsistens du tycker är lagom och krydda eventuellt med lite dragon.
elleave
Pizza soppa
Lök, hackad/skivad
morötter, skvade
krossade tomater
buljongtärning
vatten
makaroner
pizzakrydda.

Fräs lök och morötter i lite olja/smör i en kastrull. Ha i makaronerna. Tillsätt tomater, buljong och vatten. Smula ner kryddan och koka tills makaronerna är klara.

man kan också ha lite köttrester av nåt slag om man vill.
Sagosessa
Om den är billig beror så klart vad man har som "standard" i sitt kök.
Hos mig känns den som ett billigt och smidigt alternativ.

Currykorv

1 pkt prinskorv, delas i mindre bitar
1 röd paprika, tärnas
1/2-1 gul lök, hackas
smör
curry
mjöl
5 dl mjölk
1 köttbuljongtärning
ev. salt och peppar

Bryn korv. lök och paprika i en stekpanna.
Smält upp en ganska stor klick smör i en kastrull.
Häll i curry i önskad styrka och låt puttra i smöret en liten stund.
Gör en bottenredning genom att hälla i lite vetemjöl i smör/curryblandningen.
Häll på mjölk till önskad såskoncistens (kokas upp). Lägg i en köttbuljongtärning.
Häll i korv, paprika och lök.
Smaka av med salt och peppar.
Servera till ris eller pasta
netaave
Kikärtsgryta

ca 5 dl kokta kikärter (2 dl okokta)
10-12 smålökar
3-4 morötter (300 gr)
1/2 liten kålrot (200 gr)
2 msk smör
3-4 dl kikärtsspad
1 grönsaksbuljongtärning
3 msk tomatpuré
1/2 tsk stött rosmarin
1 purjolök

Rensa och skölj ärtorna
lägg dem i en bunke
häll på kallt saltat vatten (1 msk/liter) tills det står över dem
Låt stå minst 4 timmar, gärna över natten.
Slå bort blötläggningsvattnet.

Lägg ärtorna i en kastrull
tillsätt ca 1,5 l vatten och 1 tsk salt
koka upp och skumma
skala 1 gul lök och skär den i klyftor
lägg i dem och 1-2 lagerblad och ev 3-4 kryddnejlikor
koka under lock på svag värme tills dom blivit mjuka
häll av spadet men spar lite (3-4 dl) till själva grytan

Skala lök, kålrot och morötter
Skär morötter i skivor och kålroten i tärningar, löken kan vara hel
Bryn först lökarna i fettet i en gryta
lägg i och fräs med rotsakerna
Tillsätt spad, smulad buljongtärning, tomatpuré och rosmarin
koka alltsammans under lock 10-15 min
Snitta och skölj purjon, skär den i tunna skivor
lägg i den och kikärterna, rör om
koka ytterligare 4-5 min, späd ev med vatten
Smaka av och servera med bröd och kokt ris eller bulgur.
rosita
Soppa från Armenien. A-vitamin-rik!

50 g torkade aprikoser
1 dl röda linser
1 stor potatis
2 - 3 grönsaksbuljongtärningar
½ citron
kummin
persilja
salt och peppar

Lägg linser, aprikoser och potatis som skurits i små bitar i en soppkastrull. Slå på ca 12 dl vatten, koka upp och låt svalna. Kör soppan i mixer, smaka av med salt och kryddor. Klipp persilja över och servera.
netaave
Som ensamrätt eller tillbehör, fantastiskt gott

Ostgratinerad klyftpotatis

10-12 potatisar
vatten + 1 msk salt/l vatten
smör
6 dl ost (200 gr)
1/2 dl gräddfil
1 tsk salt
2 msk senap

Sätt ugnen på 225 gr
Skala potatisarna och klyfta dom på längden
Koka dom i saltat vatten 5 min
Häll av vattnet
Smörj en ugnsform och lägg i potatisen
Sätt den i ugnen ca 20 min eller tills den är mjuk

Riv under tiden osten
Blanda den med gräddfil, 1/2 tsk salt och senap
Ta formen ur ugnen, höj värmen till 250 gr
Strö över resten av saltet
Klicka över ostblandningen
Sätt in fatet ytterligare 5 min eller tills det blivit fin färg

Servera med råsallad med äpple

finstrimla 1/2 l vitkål
råriv 2 äpplen
finhacka en halv rödlök
blanda i en skål

blanda 1 msk vinäger
2 krm salt
lite svartpeppar
2 msk olja
1 msk vatten
1/2 dl gräddfil och slå det över salladen.
Jättegott till allt möjligt
katah
En storsuccée hemma hos oss!

Behövs: En burk makrill i tomatsås och lite ost

Vi häller helt enkelt makrillen i en talrik hyvlar lite ost på och stoppar i mikron.

Vi fattar inte vad vi är förut som "snabbmat".

Nu har vi alltid massa( ibland 100 burkar) makrill i skåpet... äter det flera gångar i veckan biggrin.gif
Lassila
Billig god mat ja för mig måste jag nog säga att Klimpvälling är en höjdare både smakmässigt och prismässigt, bara att koka klimp i mjölk. Kostar inte många kronor. Fick offta det som barn när vi hade mycket mjölk hemma med kort datum, wub.gif

mmm mammas mat.
Margaretha
Billigt blir det också med tonfisk i maten.

Prova t.ex. Pelles bandspagetti med tonfisksås.

1 burk tonfisk
2 dl crème fraiche
3 dl kaffegrädde
1 finhackad lök
dill
1/2 pressad citron

Sönderdela tonfisken i en stekpanna. Blanda crème fraiche och
kaffegrädde med tonfisken. Tillsätt lök, dill och citron. Värm upp till serveringstemperatur! Servera med bandspagetti.
(Räcker till 4 personer om det inte är tonårspojkar precis!)

Och ett sommaralternativ:

Lättsamt med tonfisk.

Tonfisk från burk läggs på salladsbädd tillsammans med skivad potatis och tomater. Strö över lite lökringar och oliver.
Bjud eventuellt en gräddfilssås eller vinägrettsås till och ett gott bröd!
sunek
Hej!
Man kan faktisk laga billig mat utan att bara äta soppor eller lökrätter.
Har du möjlighet att få tag i färsk fisk så köp några sillfiléer.
Lägg ihop dem 2 och 2 med persilja emellan. Skinnsidorna utåt!
Panera i mjöl och skorpmjöl. Salta & Peppra.
Stek i stekpanna.
Severa med hemlagad potatismos. Obs Inget pulvermos!
Alternativ:
Servera med stuvad spenat och kokt potatis.

Mums!!!
Och nyttig mat

Klockan är 00.55.
Gud vad hungrig jag blev!

SUNE
Gurkan
CITAT (sunek @ 27-01-2006, 00:56)
....

Klockan är 00.55.
Gud vad hungrig jag blev!

....

Kanske inte läge att ställa sig å steka sill kl 00:55 ?? laugh.gif laugh.gif
Du får spara det till frukost !! rolleyes.gif

Men visst är det gott ! Och med hemgjord remoulääääde till ... hacka inlagd gurka, blanda med creme fraiche, lite majonäs, liiite senap och hackad dill.

Alt. lingonsylt istället ! rolleyes.gif *mums*
Kajsa H
Ugnsstekta rotsaker, billigt och nyttigt mums

Tag ett antal rotsaker t.ex morot, rödbeta, palsternacka (min favorit), rotselleri. Röd eller gul lök är också gott i.

Dela dem om de är stora och skiva dem ganska tunt. Löken får vara i större klyftor. Lägg dem i en ungspanna och vänd runt dem med en skvätt olja och lite salt. Tänk på att de kommer att krympa ihop ganska mycket även om du tycker att du gjort mycket. Bred ut bitarna dem på ugnsplåten och tillaga dem på ca 200 grader i ungefär 20 min. Vill man lyxa till det är det jättegott att lägga på bitar av fetaost de sista fem minuterna. Lite färska rosmarinkvistar i är också gott. Vi brukar äta ris eller cous-cous till.
ariana
Billig o nyttig mat en råkosttallrik

Råriv rotsaker o hacka mycket grönt till kan ju va groddar eller att plocka i naturen eller trädgården
har man kokta bönor i frysen kan man tina värma upp dem lägga till
en bit melon är läskande kanske en kneckebröd
Stintan
Ärtsoppa utan fläsk.

2 l vatten,
1 pkt gula ärter,
tärna 1 gul lök,
1 tsk salt och lite vitpeppar.

Koka allt i 2 timmar och rör om emellanåt, eller lägg ärterna i blöt kvällen före och slå bort det vattnet. Då tar det ungefär halva tiden.
Servera med mejram och senap.

Billigt och gott och mättande.

Smaklig måltid!
Emma
Några billiga och enkla tips:

Klyftpotatis, det enklaste och godaste jag vet.
Dela oskalade potatisar i klyftor eller halvor, på med olja och salt o peppar och in i ugnen på ca:200grader i en halvtimme ung.

Det äter vi till nästan allt.

Hemlagad wook:
Alla möjliga grönsaker man odlat (eller köpt)
Broccoli, blomkål, lök, champinjoner, paprika, morot, ev. vattenkastanjer och bambuskott. Detta skär jag i lämpliga bitar, blandar rung och fryser in. När jag blir hungrig tar jag en näve och wookar i olja. Till det brukar jag koka risnudlar ock wooka med sista min. Sen brukar jag ha i soya till denna varianten.
jättebra att ha med till jobbet.

I den svenska wookvarianten har jag lök morot och champinjoner med risnudlar och bara salt och peppar som krydda.
Den varianten är väldigt billig och jättegod.

Hälsningar Emma
Stintan
Löksoppa är jättegott, med bröd och ost.

Mitt enkla recept
1 l vatten
2 st köttbuljongtärningar
3 st gula lökar
ev.några droppar soja för färgen

Skiva eller hacka lökarna och koka allt i 20 minuter.
catlady
Egentligen är mycket av vår husmanskost billig; det var ju fattigmansmat förut. T.ex. pyttipanna var ju bara att hacka upp det man råkade ha hemma: potatis, lök, kanske en morot, och lite fläsk. Nässelsoppa är väl att rekommendera nu. Det är bara att gå ut i närmaste skogsbryn!

Billigast om man inte odlar själv är väl att kolla priserna i olika stora mataffärer, och att köpa efter säsongen och extrapriser. Många stora mataffärer har svårslagna saker som t.ex. gulaschsoppa/ärtsoppa för 9 kr, eller 1 kg tortellini för 20 kr. Med en grönsak och lite riven ost räknas nog det som billigt. Stormarknader har ju dessutom ofta en hel hylla med kort-datum-grejer till halva priset.

Men det var kanske mer billig bjudmat ni tänkte på?
linaloviza
CITAT (mulle @ 29-09-2005, 14:37)

Mulle

Jag vill bara säga att jag provade att göra denna lökpaj igår och den var OTROLIGT god!!!

Så ni som inte provat - gör det!
Mia, zon 3
Här kommer ännu en soppa..... smile.gif

Kroatisk blomkålssoppa:

1 blomkålshuvud
vatten
1 pkt grädde (valfri fetthalt)
Vegeta-krydda (+salt & peppar)
(riven ost)

Dela blomkålshuvudet ett par gånger, och koka det mjukt i så mycket vatten att det precis täcker.
Mosa med potatisstöt (utan att hälla av spadet).
Häll i grädde, krydda med Vegeta och salt+peppar efter smak.
Låt koka upp, ta sedan av värmen innan du rör ned osten (annars blir det trådigt). Vill man lyxa tar man några deciliter riven ost, annars räcker det med litegrann för smakens skull.

Den här soppan är billig mat även för att den är så mäktig!
Den som har libsticka i trädgården kan krydda med den istället för Vegeta. (För er som undrar: Vegeta-krydda finns - nästan alltid - i affärens kryddhylla i en blå påse. Funkar ungefär som grönsaksbuljong.)
Rapchic
CITAT (Kajsa H @ 29-01-2006, 20:46)
Ugnsstekta rotsaker, billigt och nyttigt mums

Tag ett antal rotsaker t.ex morot, rödbeta, palsternacka (min favorit), rotselleri. Röd eller gul lök är också gott i.

Dela dem om de är stora och skiva dem ganska tunt. Löken får vara i större klyftor. Lägg dem i en ungspanna och vänd runt dem med en skvätt olja och lite salt. Tänk på att de kommer att krympa ihop ganska mycket även om du tycker att du gjort mycket. Bred ut bitarna dem på ugnsplåten och tillaga dem på ca 200 grader i ungefär 20 min. Vill man lyxa till det är det jättegott att lägga på bitar av fetaost de sista fem minuterna. Lite färska rosmarinkvistar i är också gott. Vi brukar äta ris eller cous-cous till.

det var gott
använde röbetor, morötter, lök och potatis (istället för ris)
äter nu smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp ugnsstekta rotsaker är jättegott fast jag använder gulbetor istället för rödbetor, jag tycker de är godare och de färgar inte av sig som rödbetor gör.
netaave
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-10-2006, 13:05)
Japp ugnsstekta rotsaker är jättegott fast jag använder gulbetor istället för rödbetor, jag tycker de är godare och de färgar inte av sig som rödbetor gör.

Det gör inte mina polkabetor heller, blir liksom bara aprikosfärgade vid tillagning.
Ingrid Zon3
I dessa bistra tider tycker jag att den här tråden förtjänar en puff! (sökte efter kirskålsrecept egentligen, men spårar gladeligen ur)

Mitt bidrag blir ett smörgåspålägg, Linspastej från Annas mat, ursprungligen:
Koka gröna linser på vanligt sätt. Häll av vattnet och mixa med örtsalt, örtkryddor (färska helst) och lite oliv- eller rapsolja.
Klart!
Lite ljummen på knäckemacka är det en delikatess tycker jag. Men efter någon dag i kylen har smakerna gått ihop bättre. Frys ner i småburkar och ta fram när det är mycket månad kvar i slutet av lönen, eller när man inte har lust att sticka och handla.

Fast den ser inte mycket ut för världen. Så lite grönsaker är inte fel, paprika men den är dyr nu, riven morot, rädisor...

Jag varierar den med bönor i stället för linser, kör ibland i lite fetaost, eller liknande.
emmalofo
Ja, jättebra! Kan behövas lite billiga recept i nedskärningstider.

Mitt bidrag är pitepalt. Tar en stund att göra, men är billigt och GOTT! Kan dessutom göras på gammal potatis som börjat mjukna eller till och med gro. Släng den inte, palta istället smile.gif

Pite-palt, 8 st

10 normalstora vinterpotatis
2 dl kornmjöl
ca 1 dl vetemjöl
1 msk salt

(150-200 g rimmat sidfläsk om du vill lyxa till det)

Riv potatisen och pressa ut allt vatten. Blanda i mjöl och salt till bra konsistens (som vetedeg ungefär).

Blöt händerna och rulla bollar, ev med en boll hackat sidfläck i mitten. Rulla i lite mjöl.

Koka upp vatten i en stor kastrull med 1 tsk salt/liter vatten.

Sänk ner paltarna en och en med hålslev och sjud livligt i ca 1 timme.

Servera med lingonsylt och skirat smör.

MUMS!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon