Hej!
Jag har fått "ärva" en lergryta av svärmor, hon använde den aldrig sade hon. Nu tänkte jag att jag skulle prova den och se hur det går... Men vad ska man hitta på? Vad lägger man i? Är det någon som har några bra tips och recept?
Tackar på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
29-09-2005, 11:55
Tja på tv igår (programmet godkväll)bakade de bröd i lergrytan + gjorde en kycklingrätt. Min lergryta har jag mest använt till kyckling. Min gryta är ganska stor så jag brukar få plats med både rotsaker och kyckling.
Först ska lergrytan ligga i kallvatten (gärna några timmar).Jag brukar lägga rotsaker i botten (ganska stora bitar det tar ju lite tid att få en kyckling genomstekt), Sedan placerar jag en hel kyckling på toppen som jag kryddat. Det borde gå bra att även lägga styckade bitar på toppen om man vill. Grytan ställs in i en KALL ugn och sedan sätter man på värmen i önskad temp sedan är det bara att vänta på att kycklingen är genomstekt och rotsakerna mjuka.
Kom på att svt har ju recepten utlagda på nätet: så här är recepten på de lergrytesaker de lagade där:
OBS! det såg ut som om det var en ganska stor lergryta de hade på tv så har du en mindre storlek på lergryta kan det nog kanske vara bra att ta hälften av recepten. Speciellt brödet kan nog bli svårt att få plats med i en liten lergryta för degen fyllde nästan hela lergrytan när de bakade på tv.
Kyckling med sötsur apelsinsås
Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
1,2 kg Färsk kyckling
1 1/2 tsk Salt
1 krm Svartpeppar
2 klyfta(or) Vitlök
1 st Apelsin
1/2 msk Kinesisk soja
1/2 msk Olivolja
Ris och grönsaker
1 dl pressad apelsin
2 dl Skyn från kycklingen eller hönsbuljong
1 msk Finriven ingefära
2 msk Honung
1 msk Äppelcidervinäger
1 msk Maizena majsstärkelse
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175° om du ska ugnsteka utan lergryta. Lägg lergrytan i kallt vatten minst 15 minuter.
2. Salta och peppra fågeln inuti och runt om även under skinnet där du kommer åt. Skiva vitlöken och apelsinen och lägg dem inuti och under skinnet på bröstsidan. Blanda soja och olja och pensla runt om. Lägg den i blötlagd lergryta och ställ in den i kall ugn och sätt samtidigt ugnen på 250° och stek ca 1 timme och 10 min. Pensla några gånger under tiden. Prova med sticka vid lårbenet. Köttsaften ska vara klar.
3. Ta vara på skyn som bildats och den ugnsäkra formen kan sköljas ur för att få god sky till såsen.
4. Gör såsen.
5. Stycka kycklingen i portionsbitar.
Så gör du såsen
1. Strimla skalet av en apelsin. Koka det i vatten 1 min och släng vattnet. Kyl skyn som bildats och ta bort fettet som flyter upp. Ta vara på 2 dl sky. Späd med vatten om det behövs.
2. Häll skyn eller buljongen i en liten kastrull med apelsinsaft, honung, vinäger, ingefära och masjsstärkelse. Koka upp under omrörning. Smaka av om det behövs salt. Sila såsen och blanda ner skalstrimlorna.
Övrigt:
Tänk på att lergrytan ska blötläggas i kallt vatten minst 15 minuter innan du använder den. Observera att lergrytan ska sättas in i kall ugn. Det går också mycket bra att steka kycklingen i ugnssäker form.
Lergrytebröd
Ingredienser
Beräknat för 10 portioner
2 dl Krossad råg (150 g)
4 dl Vatten
5 dl Yoghurt eller filmjölk
3/4 dl Mörk brödsirap
2 tsk Salt
2 tsk Hel kummin
50 g Jäst
5 dl Grovt rågmjöl (275 g)
10 dl Rågsikt (600 g)
Gör så här:
1. Koka krossad råg och vatten ca 15 minuter utan lock på svag värme. Rör då och då.
2. Häll blandningen i en bunke. Tillsätt filmjölk, sirap, salt och kummin. Tillsätt finfördelad jäst när blandningen svalnat till 37 grader.
3. Tillsätt rågmjöl och rågsikt och arbeta väl till en deg. Jäs ca 45 minuter under duk.
4. Blötlägg under tiden lergrytan i kallt vatten minst 15 minuter. Arbeta ihop den jästa degen i grovt rågmjöl och forma till en limpa. Pensla grytan och lock med olja. Lägg i limpan och jäs ca 20 minuter under lock.
5. Lägg på locket och ställ grytan längst ner i kall ugn. Sätt ugnen på 175 grader. Grädda ca 1 timme och 40 minuter. Stäng av ugnen och låt brödet stå kvar yutterligare ca 30 minuter. Stjälp upp brödet och svep in det i bakdukar. Låt vila till nästa dag. Skiva det tunt.
Övrigt:
Riktigt saftigt och gott blir fullkornsbrödet när det gräddas i lergrytan.
Jag använder min lergryta massor, älskar den! Mest improviserar jag, slänger i kött (oftast lamm) potatis, lök, rötter o.s.v.
Du behöver inget fett och grytan sköter sig själv bara du inte har den på för hög värme. Max. 200 brukar jag ha.
Rostbiff och kassler i lergryta är också jättegott.
Kyckling...
Fisk undviker jag eftersom jag inbillar mig att keramiken suger i sig fisksmak och -lukt.
Huvudsaken är att du kommer ihåg att allt ska vara kallt från början d.v.s. att du sätter in den kalla grytan i en kall ugn.
Det är också bra att låta grytan stå och suga i sig vatten en halv timme innan.
Och så heter det att en lergryta aldrig får diskas med diskmedel utan bara med varmt vatten. Fast jag fuskar nog lite där....
Mulle
Tackar!!
Hur vet man när det är klart då? Är det bara att ta ut den och sticka/skära i det som ligger i? För att om man sticker i en termometer (min har sladd) sitterju locket inte tätt och då förlorar man ju en del vätska som man vill ha i grytan...
Blir grytan inte också mer skör när den är varm?
Verkar ju smidigt annars!
Man bör ha olika lergrytor för t.ex. fisk och kyckling. Det är nog rätt som du tror mulle, fisksmaken fastnar i grytan.
Här är ett recept på ett gott lantbröd i lergryta.
Bakas i en 1½ - 2- liters gryta
5 dl vatten
½ dl olja
50 g jäst
3 tsk salt
7 dl vetemjöl
7 dl rågsikt
Ljumma vattnet och tillsätt oljan. Smula ner jästen i degbunken. Häll på lite av degspadet och rör om tills jästen löser sig. Tillsätt resten av degspadet, saltet och nästan allt mjölet. Arbeta degen smidig och låt den jäsa en timme.
Blötlägg grytan 15 - 30 minuter och olja den invändigtArbeta degen med resten av mjölet och forma den till en limpa som läggs i lergrytan. Lägg locket på grytan och ställ in den ipå gallret i nedre delen av ugnen. Sätt ugnen på 200° och grädda brödet ca. en timme. Stjälp upp och låt svalna under bakduk.
Jag brukar göra just så att jag sticker och skär....
Lamm och rådjur och kyckling steker jag numera ofta på låg värme och jättelänge (100 - 150 grader, 3-4 timmar) eftersom jag tycker att köttet blir mörast och mest smakrikt så.
I sådana grytor fungerar lök, vitlök och rotfrukter mera som smaksättare, de blir bara mos efter så lång tid i ugnen.
Jag kör dem i stället i mixern tillsammans med köttsaften och så reder jag allt till en sås.
Rostbiff och kassler steker jag enligt receptens anvisningar.
Mulle
netaave
29-09-2005, 13:40
Jag gör ofta skinkstek i min, lägger först i lök, potatis och morötter, sen gnider jag in köttbiten med s&p.
Ställer in den i kall ugn, sätter den på 200 gr och tar ut den efter 2-2.5 tim beroende på hur stor köttbiten är.
Glöm inte att grytan ska ligga i blöt, 15 min före användandet.
netaave
29-09-2005, 13:43
Ica-förlaget har gett ut en kokbok "Laga mat i lergryta" den har jag använt mycket i början när jag hade den. (grytan alltså)
Tillverkarens egna recept hittar man
här.Mulle
netaave
29-09-2005, 14:43
CITAT (mulle @ 29-09-2005, 15:07)
Tillverkarens egna recept hittar man
här.Mulle
Då måste man ju tänka också!!!!
Kyckling i Lergryta
4 portioner
1 kyckling (ca 1 kg)
citronsaft ca 1 msk
dragon ca 2 tsk
1 tsk salt
2 kryddmått vitpeppar
2 tsk soja
2 msk rapsolja el. liknande
1/2 tsk curry
Blötlägg lergrytan i kallt vatten minst 15 minuter, hela grytan ska vara täckt av vattnet. Blanda oljan med salt, peppar, soja och curry. Häll i citronsaften i kycklingen och därefter dragonen. Lägg kycklingen med bröstet upp i lergrytan. Pensla den runtom med oljeblandningen. Sätt på locket.
Ställ in grytan i kall ugn, mitt i ugnen, och sätt termostaten på 250 grader. Låt stå ca 1½ timme. En del säger att man skall ta av locket de sista 10-15 minuterna för att få mer färg, men det tycker jag är bara onödigt för det saknas ingen färg. Tag vara på skyn. Smaka av och red den till sås. Gott med ris och en sallad.
Älg i lergryta
4-5 personer:
1 kg älgkött, gärna med ben
2 morötter
2 lökar (gul)
2 purjolökar
1 lagerblad
11/2 tsk salt
1/2 tsk timjan
2 krm svartpeppar
2-3 dl buljong
ca 200 g kantareller
2 msk smör/margarin
1 dl finhackad persilja
Skär köttet i små grytbitar samt skala och skiva löken. Skär purjolök och morötter i bitar och varva kött och grösaker i en genomfuktad lergryta. Strö på kryddor och salt mellan varven. Häll på vätskan, lägg på lock och ställ in i kall ugn. Sätt ugnen på 200 grader och låt grytan stå i ca 2 timmar. Bryn kantarellerna i matfettet och lägg dem i grytan under de sista 30 minuterna av tillagningstiden. Strö över persiljan före servering. Kokt potatis eller kokt ris passar bra.
Grahamsbröd i lergryta
Brödet blir mycket saftigt och gott.
( 1,5 liters lergryta)
2 dl grahamsmjöl
2 dl vatten
25 g jäst
4 dl ljumt vatten
½ msk salt
1 msk honung
ca 1,1 liter vetemjöl eller bakvetemjöl special
Häll grahamsmjölet i en bunke och slå över 2 dl kokande vatten. Rör om och låt stå övertäckt ett par timmar. Rör ut jästen i ljumt vatten i degbunken. Tillsätt salt och honung. Blanda och tillsätt större delen av vetemjölet. Arbeta degen väl tills den släpper bunken. Låt degen jäsa under bakduk ca 40 minuter.
Lägg under tiden grytan i vatten. Arbeta ihop degen i bunken och ta sedan upp den på mjölat bakbord. Knåda degen lätt och kavla eller tryck ut den med handen till en rektangulär platta. Rulla ihop den. Olja grytan och locket lätt. Forma limpan och lägg den i grytan. Lägg på locket. Ställ grytan på gallret i nedre delen av den kalla ugnen. Sätt denna på 200 grader. Låt brödet grädda ca 1 ½ timme. Stjälp upp det och låt det svalna inlindat i bakduk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.