Full version: trädgårdsmur
anne-li i olofstorp
Här i Göteborg bygger man nedfarter till nya tunneln med frigolit. I Polen hittade jag en mur (som prydnad) som var gjord av detta material.
Är det någon som kan något om detta. Nyfiken eftersom jag har ett plank av trä, som är så fult och där har jag tänkt mig en mur i lecablock, det är ju faktiskt både tungt och dyrt och då är väl cellplast ett utmärkt alternativ.

Tacksam för tips blink.gif
Anne-Li
mulle
Vad händer då katten bestämmer sig för att vässa klorna?
Mulle
anne-li i olofstorp
wub.gif
"Tänkte inte på det"

Men om nu katterna inte vässar klorna, går det då?????
Gurkan
Det kan väl vara värt ett försök och det finns ju t.o.m. hela hus som byggs i detta lätta material men jag tycker isåfall att du ska putsa ytan med putsbruk så blir den lite tåligare och ingen kan se att det är en "fuskmur". Den blir såklart inte lika tålig som om den var murad av lecablock men du spar som sagt åtskilliga ton och tusenlappar.

En vit frigolityta är väl inte så snygg annars, dessutom går den inte att göra ren speciellt bra och slits med tiden. Ibland hittar man frigolit ute i naturen och dom brukar alltid ha massa algväxt på sig, inte så snyggt kanske. Så putsa ytan.

Cellplast av polystyren, vanlig isoleringsfrigolit, är väldigt formstabil och man kan säkert mura ihop blocken med murbruk om man vill. Kolla med bygghandlarna, det finns olika kvaliteer som använd inom bygg och anläggning.

Se upp så den inte blåser bort bara !!! tongue.gif
anne-li i olofstorp
Tack Gurkan

du förstod vad jag menade. Vill ju inte ha ytan obehandlad heller!
Tror du att putsbruk fäster?
Har tänkt på blåsten också, jag har idag ett träplank som jag tänkte kunde få finnas kvar bakom, som stabiliserande faktor.

får lura lite på hur och kolla lite mer runt. Nu fick jag i alla fall nytt hopp!

Kram
Anne-Li
sleep.gif
Xelma
Tja, jag gillar ju inte cellplast, dvs frigolit. Men myrorna gör. De bygger fina bon i dem. Därför använder man sällan den vita under hus. Den blå tror jag de brukar använda istället, vet dock ej vad skillnaden är. Det finns kantelement till grundläggning färdiga med puts på utsidan. Så idén med din mur är väl inte så dum.

Du måste fästa in muren rejält mot vind. Ett plank bredvid hjälper nog inte tillräckligt, det kan ju blåsa från andra hållet...

Jag skulle inte fuskat utan använt leca.

Tänk på att du vanligtvis inte får bygga högre än 90 cm utan bygglov.
KURT
Man får nog fråga sig vad avsikten är med muren? En tät mur (eller ett tätt plant) hindrar inte vindar speciellt effektivt, de skapar istället luftvirvlar. Men en mur i en trädgård kan istället skapa ett bättre mikroklimat genom att muren ackumulerar värme under dagen (om den är byggd i ett material som kan ackumulera värme!).
Gurkan
Ja, betong fäster bra på frigoliten (jag har provat att göra gjutformar av frigolit wink.gif )men det är kanske som både Xelma och jag sa, kolla efter en cellplastkvalité som är bättre än den vanliga vita isoleringsfrigoliten.

Du kan väl göra en liten testmur, av ett block bara, och låta det stå ute i vinter, plåga med extra fukt osv. för att kolla om det tar skada.

En stadig grund, så att muren verkligen sitter fast i marken, är nog också en bra ide. Inte kul om den välter så fort nån ungen eller du själv springer mot den.
anne-li i olofstorp
Tack för alla råd
Jag skall nog fortsätta kolla, om någon mer tycker något är jag fortsatt tacksam.
Som det ser ut idag är det en uteplats i anslutning till huset. (fast utan egen utgång och med en hööög gavel) En sida är därmed klar. (Husväggen) Bakom finns en skog, vid sidorna grusgång respektive plattläggning till lillstuga. Den "gräs"mattan tänker jag grustäcka och göra lite häftig med krukor mm. Det är också där jag har min damm.
Plank har idag inramat denna uteplats och är dels helt tätt och dels med lågt staket + överliggare och klängväxter.
Planket skall i så fall finnas kvar bakom, det är 180 cm högt och därmed finns redan både vindfång, mikroklimat mm. Grejen är att det är så f-t tråkigt. Jag vill ha en PATIO (heter det så?) en "innegård" som är mysig och vacker med vatten och odlingsbäddar på lagomhöjd, med exklusiva växter och lite lekfullhet.
Marken är nu lagd med SF-sten som inte är det roligaste, men där jag tänker bryta upp en del och lägga grus, andra plattor och också kunna odla direkt.

Jag tror på detta och med uppmuntrande tillrop som att puts och betong fäster skall jag nog fixa alltihop.......
Tack och finns det mer tips är jag fortfarande tacksam

Anne-Li
ninnisky
CITAT (Xelma @ 03-10-2005, 12:23)
Tja, jag gillar ju inte cellplast, dvs frigolit. Men myrorna gör. De bygger fina bon i dem. Därför använder man sällan den vita under hus. Den blå tror jag de brukar använda istället, vet dock ej vad skillnaden är. Det finns kantelement till grundläggning färdiga med puts på utsidan. Så idén med din mur är väl inte så dum.

Du måste fästa in muren rejält mot vind. Ett plank bredvid hjälper nog inte tillräckligt, det kan ju blåsa från andra hållet...

Jag skulle inte fuskat utan använt leca.

Tänk på att du vanligtvis inte får bygga högre än 90 cm utan bygglov.

Myror bygger lika fina bon och tycker lika bra om både "vit" och "blå" polystyren. Skillnaden annars mellan dessa två är att den vita är formgjuten och den blå är formsprutad (extruderad). Dessutom är det olika drivgaser i produkterna, pentan resp koldioxid. Vit används lika mycket till bottenplattor som blå, men eftersom den vita inte har lika hög tryckhållfasthet föreskrivs "blå" vid större/tyngre byggen.

Dessutom finns den "blå" i såväl lila som grönt. Varje producent har sin egen färg. smile.gif smile.gif

Skulle själv inte använda polystyrenblock till en mur utan välja lecablock! De är enklare att putsa snyggt och hållbart. Men som isolering är polystyrenblock oslagbara biggrin.gif
Gossen Ruda
Den främsta anledningen till att man använder frigolitblock vid vägbyggen är säkerligen vikten och frånvaron av rasrisk. Man kan bygga upp ganska högt utan att det rasar eller sker sättningar vilket är en fördel här i Göteborg med den den ökända leran. Däremot är frigoliten värdelös om man skall bygga upp en stödmur pga den låga egenvikten.
Ingo
När man putsar nybyggda villor har man numera ofta frigolit som underlag...men då spänner man nät av ståltråd eller syntetmtrl. över för att putsen ska sitta kvar. Så man borde nog göra sammalunda på en frigolitmur.

Så jag håller på leca - det blir stadigare och man kan putsa direkt på den.
cato
Kolla även priset på frigoliten.
Jag har en känsla att den kostar minst lika mycket som lecan.
CATO
Ingrid på Västkusten
Markskivor som används vid byggen ÄR ju frigolit men det finns frigolit och frigolit - olika kvalisorter. Ingen man skall lämna exponerat fr väder å vind. Och jag ställer mig klart tveksam till om man inte kapslar in den totalt med murbruk hur väl den komemr å hålla.

Funderar Ingrid
Ralf
Frigolit är väl namnet på ett av de första fabrikaten, precis som Masonit.

Det kan dessutom förekomma andra sidkrafter, tex från snöplogningen. Sedan måste krönet tåla vatten eller vattnet rinna bort... översidan kan alltså inte putsas. En putsad ytan kan ej vara vågrät.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon