Elektra
29-09-2005, 13:29
Det lär inte bli ngn damm redan i år, men kanske till nästa säsong att jag lyckas med mina föresatser?

Dammen är tänkt att bli några meter i diameter, oregelbunden form. Funderingen är då jag gärna vill ha en ganska stor damm, vilket som kan vara bästa alternativt, ska jag lägga dammduk eller gjuta själv?
Hur stor har du tänkt dig?
Jag har 7-8 kvm (mycket ungefärligt) och har använt dammduk.
Eftersom vi har tjäle i Sverige så skulle jag ha dammduk. Inte så kul om det blir sprickor.
Elektra
30-09-2005, 07:21
Ah, tänkte inte på tjälens ev. konsekvenser.

Men är det någon risk med en ca 1 m djup och ca 10 kvm stor damm?
Åsa, mälardalen zon 2
30-09-2005, 10:37
Det finns fördelar och nackdelar med allt. Det finns specialbetong för dammar tror det är glasfiber eller något liknande inblandat i den och den ska inte spricka så lätt. Armering + den betongen bör hålla ganska bra. Fördelen med gjuten damm är väl att man kan göra en mernaturlig kant genom att ex. gjuta fast sten, man kan även gjuta fast en stor sten i mitten av dammen och liknande. + man kan gjuta fickor där man har tänkt sig plantera växter. Nackdelen är väl att det blir jobbigare ifall man någon gång i framtiden vill ta bort dammen.
Med dammduk så finns det även där läckagerisk ifall det skulle bli ett litet hål på duken + det kan vara svårare att få växterna på plats ifall man skulle göra sidor och liknande lite för branta då kan det hända att växterna glider ner mot djupare ställen. Det verkar dock snabbare och lite enklare att använda dammduk + det är nog lättare ifall man vill ta bort dammen i framtiden.
Det man bör se till oavsett typ av damm är att kanterna på dammen är så konstruerade att ex. igelkottar som kommer för att dricka inte riskerar att halka i och drunkna. En damm kan locka sådant som igelkottar och med tanke på att de är effektiva snigelbekämpare bör man vara rädd om dem.
Jag har en god vän, en trädgårdsmästare, som har fått utbildning i dammkonstruktion.
Hon har i sommar grävt en stor damm åt sig själv och den ska gjutas. Hon ser bara fördelar med det.
Mulle
Caprice
05-10-2005, 23:10
Jag skulle föredra duk... Mindre jobb och billigare...
Det går fö att gjuta damm i plast, man använder samma plast som när det gjuts plastbåtar tex.... Men det är farliga ångor så man måste absolut använda mask, och det är dyrare än betong...
Å andra sidan ska det tydligen palla för mera tjälskutning än tex betong...
Hans i Mälardalen
30-10-2005, 11:03
Jag har precis gjutit en liten damm hade damduk innan men rev upp det för att testa att gjuta. Jag har format dammen likt en stor parabolantenn med en grop i mitten där jag sänker ner pumpen. Jag grundade med grov betong efter att ha modellerat formen i sand. Därefter placerade jag ut stenar i lite olika storlekar och fyllde ut med finbetong mellan stenarna. Men jag har fått problem med läckage. Har någon erfarenhet om hur man kan täta en gjuten damm? Mycket tacksam för svar!
MvH
Danne_77
21-11-2005, 21:06
Ja skule använda mej av gumi duk för den är tjokare och går ej söder lika lätt som dom andra dom vitrar söder fottare. Men gumi duken är dubbelt så dyr med det är det värt.
Jag har 2 dammar i gjuten betong.Den ena rymmer ca 20 kubikmeter vatten, den andra ca 10 kub.meter. Den största har använts till swimmingpool ( innan poolpumpens ellindning "brann" sönder i fjol), den andra mindre gjöt jag för att få en vattensamling bland allehanda växter ( rhododendron,pioner och övriga växter i trädgården.Min erfarenhet av dessa är: Pooldammen har funkat bra-har hållit vattnet utan större läckage (Utom den gången jag (dumt nog) pumpade bort allt vatten för att göra rent från allt skräp, som samlats under vintern. Plötsligt reser sig dammen p.g.av det höga vattenståndet, som fanns utanför dammen.Damman blev en båt!! Det blev att armera på nytt och gjuta ett nytt batongskickt! Har ej gjort om samma misstag !Men problemet kvarstår att göra rent från allt "skit", som samlas i dammen under vintern. Den mindre är ej helt tät.Måste nog gjuta på ett nytt " tätlager"
Lycka till med dammbyget!
Janne
Hej!
Jag skall täta en gammal, sprucken betongdamm och har blivit rekommenderad något som heter Penetron. Man slammar på det utanpå betongen så tränger det in i porerna och reagerar med vatten och bildar kristaller som tätar betongen. Används vid tunnelbyggen bland annat. Om man ska gjuta en ny damm finns det en annan variant av samma produkt som man blandar i betongen när man gjuter. Om det senare skulle bildas små sprickor där vatten tränger in reagerar ämnet med vattnet igen och tätar sprickan. Det är godkänt att förvara dricksvatten i betongbassänger tätade med Penetron, så det är inte dåligt för växter/fiskar heller.
För att inte dammen ska frysa sönder ska man se till att det är väldrenerat under dammen, lägg grus och dräneringsrör e.dyl. under så att kringliggande vatten kan rinna undan.
Jag återkommer när jag har testat! Har precis beställt, så det tar väl en stund innan jag är klar...
MVH
/Anna
TobbeGarden
19-05-2007, 08:11
Snyggast med dammduk att gjuta ser onarturligt ut . Lättare att få det snyggt med dammduk . Fördel på vintern med då det ej spricker av tjälen . Mvh Tobbe
Hi!
Att gjuta låter väldigt permanent. Tänk om du vill ta bort om 10 år!
Legolas
08-08-2007, 21:04
Det är bara fördelar med en gjuten damm. Gjöt en -04 på ca: 5-6 m, den har inte spruckit trots en sträng vinter. Bäst är att gjuta på orört underlag. Vid grundare partier lade jag 50 mm cellplast innan armering och gjutning, då tränger inte tjälen ner. Vanlig markisolering i stenull är inte bra för den drar till sig vatten och fryser därmed. Har ca: 20 guldfisk och 2 coi som övervintrat. En kraftig luftpump syresätter vattnet, över den har jag en konstrution av cellplast med ett tomrum mitt i och ventilering så att sumpgaser tar sig ut.
Erika i Sandviken
13-08-2007, 19:39
Vi har gjutit vår damm för x-antal år sedan,får jag säga själv så är det överlägset mkt snyggare än dammduk.
MEN....vad hjälper det när dom spricker !!!
Vår har nu spruckit någonstans som vi inte ens ser,så till våren är det bara att lägga duk i den,vare sig jag vill eller inte.
-Eller någon som har något annat förslag???
Ska tillägga att den är ca:80cm djup och 2m bred på bredaste stället
[attachment=6276:dammen.jpg]
ängsvädd
14-08-2007, 19:41
Nej, jag har inget annat förslag. Men om ni ska lägga duk i så är det hållbaraste gummiduk. Vill man ytterligare minska risken för hål i duken kan man även lägga i en skyddsduk.
http://www.gardenaquatica.com/Klicka på dammduk och sedan läs mer.
Mr Tobias
15-08-2007, 12:41
Jag använde dammduk och rekomenderar dig att göra detsamma. Det är billigt och lätt att arbeta med. Men köp en tjockare dammduk som håller längre. Den spricker inte. Jag anlade min damm i en sluttning. Täck kanterna med torv och sten.
[attachment=6327:Damm.JPG]
Henrik_
24-11-2007, 15:26
Kan inte låta bli att säga att Mr Tobias har en jäkla läcker damm!
Är det bara kanten ovanför vattnet som är dolt?
Isåfall, hur tydligt syns duken under vattnet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.