Helena
Jag håller på att grubbla ihjäl mig!!
Jag ska göra en rabatt i österläge, intill en husvägg. Utmed husväggen har jag klängrosor. Jag vet...jag ritar..

Ö
L
A l
N a
D n
S d
T
O (sydöstra hörnet)
K

Klängrosor Klängrosor
------------------------------
HUSVÄGG

Jag hoppas man förstår något. Mitt problem är alltså.... Jag vill ha en lite "rolig" rabatt
med gärna något litet stenparti med någon kruka på, jag vill ha dit mina frösådda blommor som Praktmalvan..och gärna någon mer. Kanske någon trevlig perenn, som trivs att stå i skugga större delen av dagen.
Har någon några bilder...eller helst av allt en lysande idé på utformningen, så skulle jag bli så glad.[COLOR=green]
mynta
Hostor!!! De finns i alla färger & former! Dessutom gör de sig väldigt fint med både rosor & natursten... smile.gif
Tror rabatten skulle bli väldans snygg & livfylld om du lät den fortsätta i en "triangel" utmed ölandstokarna. I hörnet så sätter du en rätt hög sten, eller kanske en liten minimur, så får du dit ytterligare lite värme & sol. I närheten av den så skulle en krukplats göra sig ypperligt. Stenavslutning på rabattkanten fulländar intrycket!

Har du rosa klängrosor så vil jag slå ett slag för den annars rätt klumpiga uppländska vallörten! Tillsammans med just rosor (eller för den delen rorodendron) så blir den otroligt romantisk med sina blå klockor. Dessutom ger den ett bra blickfång, med sin höjd! Håll den i schack bara, kontrollerar man den inte tar den gärna över...

Förgätmigej!!! Ett par tre ruggar vid väl valda platser är en megahit i sammanhanget, oavsett rosfärg. Finns i vitt, blått såväl som rosa.

Glöm inte vårfägringen. Scillor & skogslök gillar lite skugga. Nackdelen är att de genomgår en skräperiod, med vissnade blad, men ett par plantor vitt löjtnadhjärta fixar det!

Andra tips på stora stomme/blickfångsväxter, om man inte väljer vallört, är kvanne (finns i rött eller grönt& & kobrakalla... DE ger effekt. Fast man ska nog inte ha mer än en bjässe, annars riskerar man att arrangemanget känns oharmoniskt... unsure.gif

Astillbe däremot tål att slösas med, höjd & färg finns för var matchning! En grupp plantor grön alunrot är ger frächör & desutom har bladen väldigt fin höstfärg. En planta som är låg (med sina bladrosetter) & hög (ursöta små klockor på stela eleganta stänglar) på samma ggn... Plockar man bort överblommande stänglar med någorlunda regelbundenhet, så blommar den snällt från maj till septemer. Finns med pastellrosa, skarprosa, julröda, purpuröda, vita eller grönvita blommor.
KURT
Jag tycker att det är roligt när man vågar använda sig av traditionella köksträdgårdsväxter även som prydnad. Tänk tex på alla vackra kålsorter! Gröna, röda eller svarta kålsorter.
Hannele
Och kanske en spaljérat äppelträd som staket: rolleyes.gif

Som på Sofiero.
Helena
Tack för inspirationen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon