Carex
Har läst att om en Phalenopsis har blomvägrat i sex månader eller mer så kan man ge den en kylperiod. Jag undrar om jag kan sätta ut den på uteplatsen, precis vid husväggen så den får lite värme därifrån. Det är skyddat och har inte varit frost än. Självklart ska den inte få frost. Jag tänkte att om den vill trillskas så ska den få veta att den lever;), eller är det en för galen ide?
Hur länge ska den kylas?
Blomstertanten
Nja, inte skulle jag våga chansa så !

En granne till mej flyttar in phallisar i sovrumsfönstret när dom blommat klart. Vädringsfönster öppet och inget element på. Jag skulle nog prova det om jag var du .
Annlo
Det där med kylperiod gäller många orkidéer (oncidium, cambria, dendrobium, m.fl) men inte Phalaenopsis!

De gillar inte temperaturer under 15 gr om jag förstått det hela rätt...

(rätta mig om jag har fel!)
Evin
Jag brukar sätta ut mina phallisar under hela sommaren och oftast får de ny stänglar. Det är bara viktigt att se till att det inte kommer skadeinsekter i dem och äter upp deras rötter.

Jag tog in alla mina krukväxter (ink mina orkidéer) i mitten av september. Men jag hade inte satt ut dem nu, eftersom vädret är opålitligt och för kallt.

/E
Carex
Tack för svaren! Tror jag ställer ut den på den inglasade balkongen som är en aning svalare. Någon annan idé om hur man kan framkalla blomning?
Annlo
CITAT (Evin @ 29-09-2005, 19:35)
Jag brukar sätta ut mina phallisar under hela sommaren och oftast får de ny stänglar. Det är bara viktigt att se till att det inte kommer skadeinsekter i dem och äter upp deras rötter.

Jag tog in alla mina krukväxter (ink mina orkidéer) i mitten av september. Men jag hade inte satt ut dem nu, eftersom vädret är opålitligt och för kallt.

/E

Ja, nu bor ni ju i zon 1 och 2 så för er är det kanske ingen fara med natt temperaturen men jag tror fortfarande att man ska vara försiktig om temperaturen kryper under 15 gr alltför långa stunder om nätterna... smile.gif
Annlo
CITAT (Carex @ 29-09-2005, 19:47)
Tack för svaren! Tror jag ställer ut den på den inglasade balkongen som är en aning svalare. Någon annan idé om hur man kan framkalla blomning?

Hur länge har du haft den?
- Det kanske är dags för omplantering!

Står den hyfsat ljust?
- Det vill den ju gärna, men ej i sol!

Vatten regelbundet?
- Vill den också ha!

Var hade du läst om att man kan framkalla blommning genom kylperiod?
- Kan ju vara så att de menar kallare än normal innetemp typ 17 gr eller så... hmm är som sagt inte så haj på det...
GoSatta
detta med "ej sol" håller inte jag med om. Jag har fler phalenopisiar som står i full sol från ungefär kl3 på dagen och dom både växer och blommar mer / längre än dom som står mer skuggat till.

Utomhus kanske man inte ska ha dom i sol men genom glas i en stad (ja dom blir ju aldrig riktigt rena då) så tror jag solen blir aldeles lagom.
Annlo
CITAT (GoSatta @ 29-09-2005, 20:22)
detta med "ej sol" håller inte jag med om. Jag har fler phalenopisiar som står i full sol från ungefär kl3 på dagen och dom både växer och blommar mer / längre än dom som står mer skuggat till.

Utomhus kanske man inte ska ha dom i sol men genom glas i en stad (ja dom blir ju aldrig riktigt rena då) så tror jag solen blir aldeles lagom.

Jag är själv jättenoga med att dra ned persiennerna och vinkla dom bara lite, när solen skiner, så det är ljust men ej direkt sol!

Har nämligen nyss fått klippa bort två blad (NYA) på en stor phallis just för att den stått i solen i fönstret och fått fula fläckar sad.gif

I det fönstret har jag inte sol mer än kanske två timmar. Men det är ljust hela dagen eftersom det är ett burspråk.

Alla gör vi olika och för den del funkar det säkert bra men jag törs inte riskera att bränna dom igen så här skuggas det när solen kommer!
GoSatta
jag har fått brännda blad men det är bara när dom har legat mot fönstret. Men sen bor jag också på en av stockholms mer traffikerade gator så fönstrena blir lite halvskuggade smile.gif
Carex
Tror jag har läst det någonstans här på odla, fast det är jag inte säker på. Den blev omplanterad för kanske två veckor sedan. krukan var inte full med rötter utan tillväxten har stått stilla ett bra tag, fast den ser ut att må bra.
Just nu står den på den inglasade balkongen där det är normal rumstemperatur på dagen och kanske en sjutton grader på natten.
Tidigare har den stått i mitt östfonster, och nu i motsatta läget.
Alla mina andra Phalaenopsisiar blommar så att den inte ska göra det borde inte bero på några växtfårhållanden.
Den har vattnats på samma sätt som de andra, en rejäl dusch ibland och fått torka upp mellan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon