Annkina
Ja, det är frågan.

Jag köpte en krusbärsbuske i våras. Toppade grenarna och har inte gjort mer med den. Den gav inga bär alls i år.
Ska jag börja klippa på den i höst eller bara låta den vara? Den har inte vuxit så väldigt mycket.
Hade jag varit smart kunde jag tagit en bild när jag var borta innan, men kom inte på det förrän nu. rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du skulle inte klippt allas och absolut inte toppa, då kommer busken att grena sig i topparna och den kan då bli ganska risig. Krusbäret låter du bara vara blir det lite för tätt eller risigt om 7-10år så kan man börja föryngra busken genom att man gallrar ur de äldsta grenarna och då klipper man bort hela grenarna man toppar inte krusbär.

Ju mer du klipper i en ung buske desto längre får du vänta på bären, beskärning stimulerar tillväxt och inte fruktsättning.
Hannele
CITAT (Annkina @ 29-09-2005, 15:59)
Toppade grenarna och har inte gjort mer med den.

Du kund eha frågat innan...
Inga krusbär nästa sommar, när du har klippt bort blomgrenarna.
Läs Åsas bra svar.
Annkina
Ja, fast det stod både på pappret som var med busken, i mammas trädgårdsbok och en av ägarna till kolonilotten brdvid sa det.

Är det verkligen fel?

Jag toppade alltså grenarna i våras när jag satte busken.
Hannele
CITAT (Annkina @ 29-09-2005, 16:43)
Är det verkligen fel?

Jag kan inte komma på någon buske, som man toppar. Eventuellt forsythias sommarskott.
(Några, som blommar på årsskott, typ ölandstok, kan man skära ner helt, ibland.)
Nästan alla buskar gallras ca vart 5:år, man tar bort några grenar ända ner till marken.

Blommorna på krusbär växer på gamla grenar. Toppar du bort blomorna, blir det inga bär på 2 år. Minst.
L8 B.
Det står att vissa ska "toppas" på endel vinbär också - men det kanske inte är så seröst skrivet alltså... (vindruvor?)
Annkina
Nu är det ju gjort för flera månader sedan så det är bara att leva med. wacko.gif

Men till helgen ska jag läsa mamma s trädgårdsbok ordentligt och se vad som står där.
Nästa gång ska jag fråga här och inte lita på dumma böcker! biggrin.gif
Annkina
Tänkte bara tala om att min krusbärsbuske blommar ordentligt i år. Så det var bara första året som den inte gav några bär.
I år ska jag äta krusbärskräm. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon