Full version: Gisela
Cinafina
Jag undrar om det är någon som vill dela med sig av erfarenheter av bigarråträd på svagväxande grundstam, alltså pysslingträd? Jag har ett som står på Gisela5 (eller vad den nu heter). Har träden blivit bra?
En annan fråga: kan någon tipsa om en bra bok med fakta om fruktträd?
/Cina
Jan af Lisö
Jag har 2 bigarråträd på Gisela5, men har inte haft de tillräckligt länge för att kunna komma med några erfarenheter.

Vet ej vad du menar med "Bra bok med fakta om fruktträd", men den boken jag köpte vad "Odla Frukt" skriven av Torsten Johnsson. Men den har några år på nacken, min utgåva är från 1986 om jag inte minns helt fel.
En del moderna sorter saknas och bilderna är bara sv/v.

Kolla även:

http://www.svepom.com/pomologi_litteratur_svensk.php
Gillan
Jag har stammen SAM E , och sötkörsbär Gisela.
Och ja, pyssllingträd.Tyvärr har jag inte haft det i mer
än tre årså jag har inga större erfarenheter av det.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Evgeni @ 30-09-2005, 11:00)
Jag har stammen SAM E , och sötkörsbär Gisela.

Det är tvärtom Gisela 5 är en grundstam och Sam E är själva sorten.

Det man bör tänka på är att sluthöjden på sorter ympade på Gisela inte blir så pysslingslikt som många tror. Sluthöjden ska vara runt 1/3 av vad trädet skulle ha blivit ifall man satt det på vanlig grundstam och många sorter kan ju bli uppåt 10m. Sorter ympade på Gisela brukar dock ofta växa ganska sakta så det lär nog ta ganska många år innan sluthöjden nås.
Big Gardener
Har inte heller tillräckligt med erfarenhet av Gisela för att säga hur den fungerar. Jag har inte hört något negativt om den, men jag tror erfarenheterna är begränsade eftersom den endast har funnits på marknaden i några år.

I tider där för stora träd placeras på alltför små utrymmen är en svagväxande grundstam alltid välkommen så jag tror inte det finns någon anledning att inte prova den. En bra ståndort, soligt, väldränerad jord och etableringsskötsel gör nog susen.

Angående bra böcker om fruktodling och fruktträd så är det tyvärr en bristvara. Många är alltför omständiga eller invecklade, andra för gamla, några är för ytliga. Den enda som jag funnit lite mer behållning av än övriga är en norsk bok som heter:
"Lär og dyrke frukt" och är skriven av Egil Hansen och utgiven av "Den norske havesellskab". Förvisso skriven för norska förhållanden, men ändå. Torsten Johnssons bok innehåller också lite matnyttigheter, men jag vill inte säga att den är bra.
Gillan
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-09-2005, 11:06)
CITAT (Evgeni @ 30-09-2005, 11:00)
Jag har stammen SAM  E , och sötkörsbär Gisela.

Det är tvärtom Gisela 5 är en grundstam och Sam E är själva sorten.

Det man bör tänka på är att sluthöjden på sorter ympade på Gisela inte blir så pysslingslikt som många tror. Sluthöjden ska vara runt 1/3 av vad trädet skulle ha blivit ifall man satt det på vanlig grundstam och många sorter kan ju bli uppåt 10m. Sorter ympade på Gisela brukar dock ofta växa ganska sakta så det lär nog ta ganska många år innan sluthöjden nås.

OK!
Du är alltid behjälplig Åsa.
Men nu måste jag fundera över om jag tyckte
att ditt svar var positivt eller negativt. (har
inte ett dugg med vetenskapen att göra).

Har nämligen en alldeles personlig
anledning till att jag köpte trädet. wink.gif

Fast jag tror att det blir positivt smile.gif

Bären är ju faktiskt ympade på mig wub.gif
Och då kan de ju inte bli annat än bra smile.gif
(säg inte emot mig nu, för då
gråter jag kanske) sad.gif laugh.gif laugh.gif
katjoh
Jag köpte ett pysslingträd 'Van' ympat på Gisela för fyra år sedan. De första två åren gick bra. Sedan började trädet blöda, helt utan att jag beskurit det eller att det blivit skadat på något vis. Det blev värre och värre och nu i höst var det helt dött. Beror antagligen inte i första hand på att det var ett pysslingträd. Kanske hade jag månat om det alltför mycket med näring och mullig jord. Jag har hört att körsbärsträd trivs att stå med "fötterna" på berg? Kan det stämma att de inte vill ha det för bra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon