bikiv
I år är första året som jag odlat tomater i "större" laugh.gif skala!
Men alla sorter har mycket tjockare och hårdare skal än på "köpetomater". Är det någon som har en aning om vad det beror på? Hur kan jag få tomater med tunnare skal nästa år?
Gurkan
Beror inte det på sorten ?

Mina busktomater, Bloody Butcher, hade väldigt tunnt skal medan t.ex. Gul Pärontomat och Supersweet F100 fick ganska tjockt skal.

Nya sorter för mig så jag kan inte jämföra med tidigare år.
Hilda
Hej!
Jag har samma undran som bikiv. Tycker också att mina tomater fick ett väldans tjockt skal. Jag har ingen aning om vilken sort jag har haft eftersom jag hade tagit frön från en köpt tomat och slängt dem i en blomkruka runt jul förra året och de började gro i februari. Lite förvånad blev jag när jag hittade tomatplantor i krukväxten - hade glömt bort att jag slängt dit dem...... Får prova med busktomat nästa år då???
Gurkan
Har nog inte med "buskvarianten" att göra, bara att olika tomater har olika tjockt skal.

Tjockare skal borde ju ge tåligare tomater så man får kanske kompromissa.
bikiv
CITAT (Gurkan @ 29-09-2005, 19:17)
Beror inte det på sorten ?

Mina busktomater, Bloody Butcher, hade väldigt tunnt skal medan t.ex. Gul Pärontomat och Supersweet F100 fick ganska tjockt skal.  

Nya sorter för mig så jag kan inte jämföra med tidigare år.

Hmm, Gul Pärontomat har jag också och det är den sort som fått det tunnaste skalet hos mig!

Däremot Dansk Export, Cocktail och Körsbärstomaterna har väldigt tjockt skal.

Verkar inte som om det beror på sorten då!

Åsa, har du någon "teoretisk" förklaring?
Gurkan
Hmmmm .... unsure.gif

Måste fått nån tjockhuding i fröpåsen ... korsad med noshörning.

Mer fakta tack ! Nån som vet ... ?
*Stintan*
Vet ju inte hur ni odlar men är det på friland så blir skalen tjockare än om ni odlar i växthus. Det är i alla fall min erfarenhet. rolleyes.gif
rosita
Tomater som odlas på friland får lite tjockare skal än växthusodlade. Vet inte om det beror på mer ojämn temperatur eller varför det blir så. I varmare länder blir det ju inte så, men där är det jämnare temperatur. Vårt klimat är egentligen fel för tomater, men de härdiga sorterna, som t ex Dansk export, klarar det bättre. rolleyes.gif
bikiv
CITAT (rosita @ 02-10-2005, 16:58)
Tomater som odlas på friland får lite tjockare skal än växthusodlade. Vet inte om det beror på mer ojämn temperatur eller varför det blir så. I varmare länder blir det ju inte så, men där är det jämnare temperatur. Vårt klimat är egentligen fel för tomater, men de härdiga sorterna, som t ex Dansk export, klarar det bättre. rolleyes.gif

Det här blir jag inte klok på!
Mina tomater av sorten Dansk Export, odlade i växthus, har väldigt tjockt skal!
Är glad att jag sparat min tomatkniv, av märket Nils-Johan, från 60-talet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon