Full version: Clematis
Elihe
Hej alla trädgårdsvänner!
Läste någonstans att man kan gräva ner ett rör till Clematisens rötter för att göra bevattningen mer effektiv. Har någon provat? Vad för slags rör?Har tröttnat på att vattna efter denna mycket torra sommar, och inbillar mig att man kanske slipper undan med 10-15 l/ vattn. istället som nu 20-30 l för att inte tala om tiden det tar innan vattningen är klar!
Förhoppningsfulla hälsningar
huh.gif biggrin.gif rolleyes.gif

Att inse att man är okunnig är ett bra steg mot kunskap
Benjamin Disraeli
Anki V
Jag grävde ner ett plaströr invid min nyplanterade Södertälje i våras. Röret är 5 cm i diameter och fylldes med grovt grus. Förmodligen hade jag läst planteringsråden på samma ställe som du.laugh.gif

Om det gjort någon nytta det vet jag inte eftersom sommaren ändå var så pass blöt här i Sundsvallstrakten.

Jag vet i alla fall att 5 cm är alldeles för smalt och pillrigt att vattna i. När jag slagit i vatten måste jag vänta en bra stund tills vattnet sjunkit undan och sedan slå på mer. Det blir ett himla "duttande" med vatten.

Jag vattnade faktiskt ner lite benmjöl i röret vid midsommartid. Bra eller dåligt vet jag inte men Södertäljen lever i alla fall och har hälsan.

/Anki
stina
I somras köpte jag en Gardena rotvattnare på Coop som jag kopplar till vattenslangen. Då kan jag vattna mitt i gassande sol utan att vattnet dunstar bort, utan det hamnar precis där det ska vid rötterna. Väligt praktisk tycker jag.

/Stina
Alpiner i Halmstad
Vi har grävt ner plastdunkar 5 eller 10 liters. I botten på dunken har vi borrat cm-stora hål. Dunken är nergrävd så djupt att bara påfyllningsröret sticker upp över jordytan. Vi har skruvkorken på när vi inte vattnar för att inte några nyfikna skall drunkna.
Vi har också tillfört gödning i dunken.
Fördelen med metoden är att det är klematisens djupgående rötter som har tillgång till vattningen.
M.v.h. Bernt
Anki V
Den nergrävda plastdunken låter mycket smartare än mitt "pillriga" lilla plaströr. Det ska planteras några fler klematis nästa år och då ska jag testa dunkar.

Tack för tipset.

/Anki
Elihe
Smarta förslag! Undrar bara om man kan gräva ner dunkar på redan planterade clematis eller om man ska skaffa rotvattnare. Nu fick jag något att grunna på!!
tack för alla svar!
MVH
smile.gif smile.gif rolleyes.gif
Alpiner i Halmstad
Jag tycker att Du kan gräva ner dunkar på redan planterade växter. De skador som Du gör på rötterna uppvägs snart av fördelen med god tillgång på vatten och ev. gödning.
M.v.h. bernt
Elihe
Då får det bli så!! Ser fram emot nästa clematissäsong med mer lättvindig vattning!
smile.gif laugh.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon