Full version: Musarm....
stina
Jag tror jag börjar få problem med musarm. Ont i armbågen och ovansidan av underarmen. Någon som fått diagnosen musarm och som vet var det brukar göra ont?? Några självhjälpstips typ stretchrörelser???

Aj, aj!!

/Stina sad.gif
UglyCute
När jag börjar få känningar så går jag och gör någonting annat... Eller byter ställning...
stina
Men det molvärker i armen hela tiden, inte speciellt när jag sitter vid datorn...
evarina
Jag har (hade) musarm. Har skaffat mig en rollermouse, då försvann besvären.

En bra stretchövning är att sträcka ut armen framför sig. Vrida handen så att handflatan är utåt och tummen neråt. Och så börja handleden så att handen går in mot armen. (Ser helt sjukt ut, men är jättebra).

Det är också bra att stretcha nacken och ryggen.
Sulawesii
Gå till doktorn!
Sådant där kan bli kroniskt!
cic
Jag var sjukskriven för musarm/tennisarm i våras.

Om du håller handen raktframför dig, "spela piano" i luften, då ser du vilka muskler på ovansidan av armen som gör ont vid tennisarmbåge. Gör det ont att lyfta saker med handflatan neråt, ta ner en pärm, hälla upp saft från tillbringare mm. så är det tennis-/musarm.

Finns övningar att göra, men är svårt att förklara i skrift. Bäst är att i så fall boka tid hos en arbetsterapeut som visa dig.

Låt det inte gå för länge! Det blir värre! Jag blev av med den tack vare korticionspruta.
evarina
Glömde en sak. Rekommenderar att du går till en sjukgymnast som kan sådant.
cic
CITAT (evarina @ 29-09-2005, 20:51)
Jag har (hade) musarm. Har skaffat mig en rollermouse, då försvann besvären.

En bra stretchövning är att sträcka ut armen framför sig. Vrida handen så att handflatan är utåt och tummen neråt. Och så börja handleden så att handen går in mot armen. (Ser helt sjukt ut, men är jättebra).

Det är också bra att stretcha nacken och ryggen.

Japp.. Evarina kan förklara märker jag.. Precis så ska man göra. rolleyes.gif
stina
Jag skaffade en rollermouse i går - hoppas det blir bättre av det!! Ja, om det inte gör det får jag väl söka hjälp. Jag är bara så rädd att läkaren ska föreslå kortisonspruta för det TÖRS jag helt enkelt inte!!! Det gör inte jätteont (ännu) men det är en störande molande dov smärta...

Ska också köra din stretchövning, Evarina!!!

/Stina
Sulawesii
Jag var hos sjukgymnasten för några veckor sedan. Hade då gått med mina besvär i flera år (har dock blivit bättre med hjälp av övningar jag hittat på internet och massage). Och tyvärr kommer jag att få leva med en viss nivå av värk i och med att jag inte sökte hjälp tidigare. Dumt, dumt.... gör inte så.
stina
CITAT (cic @ 29-09-2005, 20:53)
Gör det ont att lyfta saker med handflatan neråt, ta ner en pärm, hälla upp saft från tillbringare mm. så är det tennis-/musarm.

Det är precis då det gör rejält ont!!! Tappar nästan det jag lyfter om jag glömmer mej och tar nåt tungt med högerhanden, gjutjärnsstekpannan tex.
Ophelia
Är det epikondylit tycker jag att du ska söka läkare. Om det verkligen blossar ut så kan det ta tid att bli bra (men bra blir man). Kortisonspruta är inget som tas till i första läget. Sjukgymnastik och behandling med antiinflammatoriska mediciner är det första som används. El och ultrakjud bruakr oxå användas. Finns även epikondylitbandage och lite annat som kan vara bra. Givetvis MÅSTE den ergonomiska situationen anpassas.
cic
CITAT (stina @ 29-09-2005, 20:58)
CITAT (cic @ 29-09-2005, 20:53)
Gör det ont att lyfta saker med handflatan neråt, ta ner en pärm, hälla upp saft från tillbringare mm. så är det tennis-/musarm.

Det är precis då det gör rejält ont!!! Tappar nästan det jag lyfter om jag glömmer mej och tar nåt tungt med högerhanden, gjutjärnsstekpannan tex.

Du gör du som alla vi säger åt dig i den här tråden. Sök hjälp! Bums!

Och det är INTE förhandlingsbart.. sleep.gif
*Felix matte*
Jag har haft riktigt rejält ont i vintras och då fick jag rådet att låtsas spela piano... de små fingerrörelserna var tydligen viktigast och också att sträcka och vrida på armen och så klart inte sitta alltför långa stunder vid datorn. Jag satt och läste mycket och samtidigt "spelade" jag minst var femte minut.
Jag blev helt bra på ett par -tre veckor... innan hade jag ständig smärta trots att jag tog Alvedon.
Kortisonspruta är inte alltid ofarlig.. syrran fick en i axeln och där har hon nu en grop... fick förklarat att muskel kan förtvina av kortisoninjektion.
caprifol
Jag börjar äntligen bli av med mina besvär. Blir lite förvånad över att ingen nämner akupunktur. Det har jag och många som jag känner blivit rekommenderade i första hand. Plus ett epikondylitbandage. Det blir
bra men tar tid. Dessutom är det lätt att ställa till det igen.
När mitt började ge med sig lyfte jag en vattenkanna för att vattna en ampel. Det gjorde att jag gick 5-6 veckor tillbaka i läkningsprocessen.
Så- till läkare/sjukgymnast med Dig!
Hannele
CITAT (stina @ 29-09-2005, 20:38)
Någon som fått diagnosen musarm och som vet var det brukar göra ont??

För några år sedan hade jag musrma, det gjorde mycket ont att lyfta armen,
maken fick hjälpa mej att få mej tröja på morgonen, väldigt smärtsamt.
Då hände det lite tråkiga saker runt om kring mej, sånt betyder mycket.
Vila var väl det bästa då, för man kunde knappt röra sej.
Efter det är jag väldigt noga med bra arbetsställning, kunna slappna av, röra på mej.
ÅsaF
Det är jätteviktigt att du har stöd för armbågen. Ha gärna en stol med armstöd. Utan armstöd så sitter man och spänner axlarna. Å glöm inte att träna.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 29-09-2005, 21:51)
CITAT (stina @ 29-09-2005, 20:38)
Någon som fått diagnosen musarm och som vet var det brukar göra ont??

För några år sedan hade jag musrma, det gjorde mycket ont att lyfta armen,
maken fick hjälpa mej att få mej tröja på morgonen, väldigt smärtsamt.
Då hände det lite tråkiga saker runt om kring mej, sånt betyder mycket.
Vila var väl det bästa då, för man kunde knappt röra sej.
Efter det är jag väldigt noga med bra arbetsställning, kunna slappna av, röra på mej.

Vila armen ska man absolut inte! Så säger läkare och sjukgymnaster.
Jag fick sagt mig att om jag var rädd att röra på armen så skulle "det onda" cementeras och snart orsaka än större besvär.
Jag litade och lydde expertisen och blev helt bra.
Numera vet jag att vara uppmärksam på varje litet tecken... då pausar jag och "fingergympar" smile.gif
pisanggoreng
www.musarm.org
*Felix matte*
CITAT (ÅsaF @ 29-09-2005, 21:53)
Det är jätteviktigt att du har stöd för armbågen. Ha gärna en stol med armstöd. Utan armstöd så sitter man och spänner axlarna. Å glöm inte att träna.

Armstöd är jätteviktigt och också om man sitter mycket vid datorn ... att man har något avlastande, t.ex lammskinn på armstöden.
Hannele
CITAT (Felix matte @ 29-09-2005, 21:55)

Jag hade besvären kanske en månad, kunde inte röra mej på grund av smärtan, så jag ville inte ens försöka, maken fick klä på mej, men det gick över.

Det psykiska ska man inte heller underskatta, trivs man inte på jobbet, exempelvis, eller har stor stress, kan ingen sjukgymnast hjälpa. Annars är det rätt att rörelse är viktigt, inte bara av förebyggande syfte. Starka muskler förebygger värk.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 29-09-2005, 21:59)
CITAT (Felix matte @ 29-09-2005, 21:55)

Jag hade besvären kanske en månad, kunde inte röra mej på grund av smärtan, så jag ville inte ens försöka, maken fick klä på mej, men det gick över.

Det psykiska ska man inte heller underskatta, trivs man inte på jobbet, exempelvis, eller har stor stress, kan ingen sjukgymnast hjälpa. Annars är det rätt att rörelse är viktigt, inte bara av förebyggande syfte. Starka muskler förebygger värk.

Absolut! håller med om trivsel mm. och också att starka muskler förebygger värk.

Vet av egen erfarenhet... jag "växte" 1,5 cm när jag började gå långpromenader (några år sedan)... förklarades att musklerna nu orkade hålla upp ryggraden ohmy.gif wub.gif
Gossen Ruda
Har haft musarmskänningar ett par gånger. Besvären kan sitta överallt mellan handleden och skulderbladet med värk och kraftlöshet. Inte konstigt att jag kan få ont när jag sitter både på jobbet och hemma och jobbar med datorn.

Botemedel: Skippa musen så mycket det går, använda enter och tab och piltangenterna. Och framför allt, flytta musen till vänster hand. Det är lite avigt i början men man vänjer sig snabbt. Problemen brukar försvinna på några veckor men det gäller att vidta åtgärder snabbt.

Sen har arbetsställningen stor betydelse, handen håste ha stöd och sen skall man inte sitta och krama musen hela tiden.
grycken
Försök använda vänster hand i stället (om du är högerhänt). Det tog mig en vecka att vänja mig. Nu är jag tvåhänt och växlar från ena till andra handen när jag får besvär.
Lena N
1 Prova de flesta av ovanstående råd.

2 Ta en uppvärmd vetevärmare med dig i sängen på kvällen och lägg på den ömma armen.

En sökning på vetevärmare på Google gav 1260 svenska svar (om du inte vet vad det är eller var du ska skaffa en). God bättring!
Rossi
Musarm behöver inte bara vara i armen utan är ett begrepp som även kan beskriva smärtor i nacken och axlarna.

För mer info kan du titta här:

http://www.musarm.se/

Jag hade problem med min högra axel förut men så fick jag en annan mus som man sätter framför tangentbordet. Där rullar man med fingrarna på en rulle istället + har några knappar så att man kan höger- och vänsterklicka. Rollermouse är ju ett varumärke. Själv har jag Nomus som är ett annat varumärke för samma sak. Efter detta försvann mina besvär.

Om du får besvär p.g.a. din arbetsställning så kan du aldrig stretcha eller träna bort det. Du MÅSTE ändra din arbetsställning och -situation.
Rossi
CITAT (Gossen Ruda @ 29-09-2005, 22:17)
Och framför allt, flytta musen till vänster hand. Det är lite avigt i början men man vänjer sig snabbt.

Jag vet de som har gjort så och till slut fått musarmskänningar i BÅDA sidor.

Enda tipset är: Skippa musen totalt och skaffa annat arbetsstöd som jag beskrev i inlägget ovan.
Rossi
CITAT (Lena N @ 30-09-2005, 08:21)
1En sökning på vetevärmare på Google gav 1260 svenska svar (om du inte vet vad det är eller var du ska skaffa en). God bättring!

Eller sy en själv! Det har vi gjort och det funkar bra.

Ett tips med vetekudden är att det inte bara är värme som hjälper utan även kyla. Förvara den i frysen och ta ut och lägg där du har ont.
Sulawesii
CITAT (Rossi @ 30-09-2005, 08:42)
Och framför allt, flytta musen till vänster hand. Det är lite avigt i början men man vänjer sig snabbt.

Enda tipset är: Skippa musen totalt och skaffa annat arbetsstöd som jag beskrev i inlägget ovan.

Mig hjälpte det inte att byta till vänster. Inte för att jag fick ont i vänster arm, utan ännu ondare i höger. Kanske bättre i förebyggande syfte. Nu kör jag mycket med kortkommandon, använder keyboarden så mycket jag bara kan.
Rossi
CITAT (Sulawesii @ 30-09-2005, 11:04)
CITAT (Rossi @ 30-09-2005, 08:42)

Mig hjälpte det inte att byta till vänster. Inte för att jag fick ont i vänster arm, utan ännu ondare i höger. Kanske bättre i förebyggande syfte. Nu kör jag mycket med kortkommandon, använder keyboarden så mycket jag bara kan.

Jag förstår dig! Eftersom man är så osäker med vänster hand så spänner man sig ännu mer och det bara förvärrar situationen.
LadyG
Om man styrketränar kan man till viss del förebygga musarm, men det hjälper inte ett dugg om man sitter fel vid arbetsplatsen. Det bästa är om man kan få en ergonom att titta på arbetsplatsen, hur ni sitter och jobbar, vad ni har för hjälpmedel osv och sen ta fram en plan för hur er miljö ska förbättras för att undvika förslitningsskador och sjukskrivningar. Men det kräver en del samarbete fråm arbetsgivaren... unsure.gif
Rossi
Förhoppningsvis har man en sund arbetsgivare som inser att det blir billigare att hjälpa arbetstagaren med en omändring av arbetsplatsen än att riskera en lång sjukskrivning ....
grycken
Ett fel som många gör, även jag, är att man sitter med handen en bit ovanför musen när man väntar på att ett kommando ska utföras. Då spänner man hela armen. Släpp musen, lägg ner handen och slappna av i stället, även om det känns ovant och svårt i början.
Rossi
Grejen är ju den att om man använder en "vanlig" mus så arbetar man med hela armen en bit ut från kroppen. Och tangentborden är lika breda oavsett om det är en smalaxlad kvinna eller en bredaxlad man som jobbar.

Om man skaffar en sån här rullmus istället som man har rakt framför sig så arbetar man med armarna tätt intill kroppen och då minskar belastningen avsevärt.

Det dröjde bara ett par veckor från att jag skaffade min rullmus till att mitt axelbesvär försvann.

Och då vill jag lägga till att jag är ganska vältränad men det hjälper inte när man sitter 8 timmar i en arbetsställning som är onaturlig för kroppen. Man måste ändra på arbetsställningen och för mig hjälpte det som sagt med en rullmus rakt framför kroppen.
LadyG
CITAT (Rossi @ 30-09-2005, 11:24)
Förhoppningsvis har man en sund arbetsgivare som inser att det blir billigare att hjälpa arbetstagaren med en omändring av arbetsplatsen än att riskera en lång sjukskrivning ....

Ja, man kan ju hoppas. En ergonom kan vara ovärdeelig hjälkp när det gäller att rekommendera bra stolar, anpassningsbara skrivbord och rätt sorts tangenotbord och möss, allt beroende på vem som ska jobba vid arbetsplatsen. Jag hade hjälp av en sådan på mitt första jobb, hon var suverän! Det var jättekul att sitta och jobba när hon fått igenom lite förändringar, så att man satt skönt och hade datorn på rätt avstånd, rätt belysning och ett skönt tangentbord.

Och plötsligt fick jag inte värk i nacken en lång arbetsdag heller smile.gif
stina
CITAT (Rossi @ 30-09-2005, 11:35)
Om man skaffar en sån här rullmus istället som man har rakt framför sig så arbetar man med armarna tätt intill kroppen och då minskar belastningen avsevärt.

Det dröjde bara ett par veckor från att jag skaffade min rullmus till att mitt axelbesvär försvann.

Och då vill jag lägga till att jag är ganska vältränad men det hjälper inte när man sitter 8 timmar i en arbetsställning som är onaturlig för kroppen.

Låter hoppfullt!!! Börjar så sakta vänja mig vid min rollermus som jag nu haft i två dagar....

Jag är också vältränad - tränar 4 ggr i veckan, kondition och styrka. Men det hjälper inte som sagt.

Egentligen vet jag inte om det är musens fel bara att jag fått ont. Har en teori om att det började med att jag fick en inflammation i andra axelns bicepsmuskel (överträning). Det gjorde att jag under en lång tid undvikit att använda vänster arm. Har skottat mycket jord då högerarmen fått ta vikten, planterat MASSOR av smålökar med en liten spade som jag huggt ner i backen (högerarmen) + att jag haft mycket monotont arbete i ett program som kräver mycket "musande". Det sammantaget har nog skapat mina problem...

Smörjer nu armen med paracetamol-salva (Ipren) och stretchar. Vetekudde har jag och det är skönt. Tror dock inte på att låta bli min träning, då blir jag nog bara stelare samtidigt som min själ får krupp!!!

Som tur är har vi en kanonchef som är beredd att skaffa vad som helst till oss för att vi inte ska bli sjukskrivna (det är för dyrt säger hon).

/Stina
Ophelia
Ja arbetsgivaren har ett långtgående rehabansvar och skaffa sådana saker som rullmus, höj- och sänkbart skrivbord, schysst stol m.m är en självklarhet gällande hjälpmedel. Lämpligt kan även vara att plocka dit företagshälsovårdens tjänster i form av en ergonom som tar och tittar över din arbetsplats. Detta under förutsättning att tjänsten finns inköpt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon