|
Kan någon vänlig själ  berätta vad jag gör för fel med mina Hoya Bella. Dom ser allmänt trötta ut o knopparna ligger på fönsterbrädan. Vattnar varannan, tredje dag, är det för ofta? Pratar med henne (Bella) och försöker bli förtrolig, men hon är så himla svår att komma underfund med. Hur ska jag vinna hennes förtroende? Jag vägrar ge upp!
Hallå alla Hoyagalningar! Kan ni inte hjälpa en stackars nybörjare.
Lotta150
29-09-2005, 20:52
Njaa, det är nog inte för ofta. Bellan är rätt törstig för att vara Hoya. Men du ser väl till att rötterna inte står i ständig blöta, för det tycker den INTE om Hur har du den placerad? Jag tror inte att den vill ha solgass. Jag, och de flesta andra jag vet, har bellan placerad lite skuggigt. Min hänger i ett norrfönster och blommar snällt o ofta Jag hade liknande problem med min lacunosa för ett tag sedan. Den var hängig och bladen liksom tunnade ut och blev nästan papperstunna. Den blommade iofs men såg inte pigg ut. Jag tog upp den ur krukan, sköljde bort all jord från rötterna och planterade om i ny jord. Efter det har den blivit jättefräsch igen med kraftiga blad. Kanske nå't att testa? Lycka till
Tack för tipsen. Jag har dom i ett norrfönster i ampel. Kanske dom har det blött om fötterna, ska testa att plantera om i ny jord.
Har även andra Hoyor som inte verkar vara så kinkiga som Bella. Är den svår eller?
Lotta150
29-09-2005, 21:08
Nej, jag har inte haft några problem med den. Har hört några som har haft svårt att rota den, men jag tycker det har gått lätt. Min har blommat så snällt hela tiden, har haft den i ca 1,5 år. Jag antar att du har kollat så att den inte har ohyra av nå't slag?
Kollade precis. Den var inte blöt om fötterna, kanske lite torr. Har stoppat i Provadotabletter för ohyra så det har den inte. Är jätteglad för att du svarar på mina frågor. Är du en hoyafantast?
Lotta150
29-09-2005, 21:21
Jaa, det är jag nog  Har "åkt dit" ordentligt. Har samlat hoyor sedan förra våren ungefär och har ca 130 st nu  Ska inte ha fler Jag får bara inte plats med en enda till
Vad härligt det låter med så många Hoyor! Dom måste trivas hos dig! Själv har jag bara tre Bella  Incurvula, och den klassiska, som jag inte kommer ihåg namnet på (Carno....) något. Vet du vilken jag menar?
Linda_A
30-09-2005, 06:37
Jag har haft samma problem med min bella. Men den ser bra ut i övrigt. Så jag vet inte om det blev för kallt för den. Så jag stängde igen vädringsfönstert. Det konstiga att under den finns en blommande tsangii men bellan vill inte.
Men jag tyckte det var någon som sa att hoyorna var kända för att "slänga bort" sina första knoppar.
Min bella blommar konstant. Har den i en storkruka som står lite in i rummet och vattnar dagligen med vattnet som blir över efter tekokningen. Den har lååånga grenar som hänger ner över mitt scrap/stämpelbord. Är så mysigt att sitta där på kvällarna i den milda doften.
Storåtjejen
30-09-2005, 13:00
Har en bella som jag haft i många år. Den hänger faktiskt i ett söderfönster och tycks trivas alldeles ypperligt med det. Den bara blommar och blommar mest hela tiden. Den kanske trivs i de flesta lägen. Innan vi köpte huset och bodde i lägenhet, hängde den i öster och trivdes med det också
Hej
Har sedan ett halvår tillbaka en Bella själv, jättestor och fin i affären ( såklart ) som började se trött ut efter nån månad. Den tappade dom flesta blommorna och ville inte så mycket mer. Sen jag började duscha med blomsprutan var-varannan dag, så har den börjat blomma friskt igen, och ser mycket fräschare ut. Duschar på den ganska mycket faktiskt, och den verkar helt klart gilla det, nåt att prova kanske?
( Förövrigt ett tips som gäller dom flesta krukväxter, vi har det egentligen alldeles för torrt i våra hus/lägenheter )
MvH Micke
CITAT (monis @ 29-09-2005, 22:17) Kollade precis. Den var inte blöt om fötterna, kanske lite torr. Har stoppat i Provadotabletter för ohyra så det har den inte. Är jätteglad för att du svarar på mina frågor. Är du en hoyafantast? tror snarare att du vattnar för lite, istället för för mycket öka vattningen och ge den lite utspädd näring, (hälften av vad det står på förpackningen) så blommar den för dej
Lotta150
01-10-2005, 08:03
CITAT (pejori @ 30-09-2005, 23:52) tror snarare att du vattnar för lite, istället för för mycket öka vattningen och ge den lite utspädd näring, (hälften av vad det står på förpackningen) så blommar den för dej  Håller med om att den behöver vattnas ganska mycket för att va' Hoya, men se bara till att hälla bort överflödigt vatten om du har den i ytterkruka så den inte blir ståendes i det. Att låta rötterna stå i blöta är ett effektivt sätt att ta död på en Hoya Håller med om näringsdoseringen också Tjaaa, ett ganska onödigt inlägg då alltså...  Pejori sa ju det som behövdes sägas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|