Full version: Sågspån
Anki V
Jag kommer att få jorden till min "rosgrop" levererad på lördag. Det jag får är matjord tagen direkt från en åker och jag gissar att den är ganska så kompakt.

Vi har en massa sågspån från vårt lilla"hobbysågverk". Kan man blanda ner lite av det för att få jorden "luftigare" eller skulle lite sågspånet ha en negativ inverkan på vårens rosenplanteringar?

Jag ska gödsla med "koskit" till våren och köpa "rosjord" att fylla själva planteringsgropen med.

/Anki
Kakaduan
Skulle TRO att det beror på vilken sorts trä spånen kommer ifrån. Organiskat material är ju bra, men tror att t ex gran innehåller terpentin eller vad det nu är som nog inte är så bra för växterna.

Kakaduan
Ophelia
Det är lämpligt att låta spånet komposteras ett tag innan man blandar det i jorden. Spån är annars bra att blanda i kompost om den skulle vara för blöt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon