Full version: "Sno frön.."
Filleville
Jag är det inte än... men är sugen på att bli unsure.gif
Nåja, men så här är det.... jag går då och då förbi en rabatt med jättefina blommor och nu ser det ut som fröna börjar bli klara och jag blir så himla sugen att plocka några av fröställningarna. Den där växten vad det nu är vill jag ha! Det är kommunens rabatt och inte någon privatpersons (men det gör det ju inte mer lagligt om det är olagligt alltså, vilket det antagligen är)

Hur gör ni? Går ni bara förbi och tänker sorry, inte min. Eller hoppar ni in och knipsar av några fröställningar? Har ni rent av sekatör alltid i handväskan tillsammans med påse eller dylikt "Alltid redo"? tongue.gif
Eller är det sånt man gör och inte pratar om (en mörk natt?)

Jag kan visst undersöka vad det är och köpa frön det är inte det men det första sättet skulle gå så hemskt mycket snabbare! smile.gif

huh.gif huh.gif
*Felix matte*
Är det Kommunal rabatt så är ju du som Kommuninvånare delägare och då är det inte alls kriminell handling att knipsa av en eller ett par fröställningar tongue.gif
renate
Hahaha,går du och plockar några frön,det är inte kriminell.Jag tar också frö,inte i privatträdgårdar då frågar jag om lov.Du behöver ja inte ta alla,då gör det inte så mycket.När jag besöker trädgårdar har jag ibland någon påse i väskan,men sekatören lämnar jag hemma. tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif
yla
jag nyper lite här o där
tongue.gif
Gillan
Nej,nej,nej, inte tycker då min mamma
i alla fall att du skulle vara kriminell om du gjorde
wink.gif

När jag var liten (ca 10 år), höll jag på att
skämmas ihäl för att min mamma "knyckte" frö
och till och med blomskott var hon än befann sig ohmy.gif

Till försvar sa hon alltid att de vackraste växterna
kommer alltid från "stulna" skott eller frön" wub.gif

Så hon fortsatte gladeligt med sin lilla "hobby". smile.gif

Och trot eller ej, men vem hade alltid de vackraste
blommorna/växterna på "vår" gata wub.gif tongue.gif
Så om jag vore du, skulle jag
prova smile.gif , vem vet vaddu åstadkommer smile.gif

/Evgeni
Filleville
Åh, vad skönt. Ni är ju lika kriminella som jag funderar på att bli smile.gif

Tyvärr så bor jag inte i den kommunen utan jobbar i den. Kan man se det som löneförmån? Är lågavlönad. sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Filleville @ 29-09-2005, 23:04)

Tyvärr så bor jag inte i den kommunen utan jobbar i den. Kan man se det som löneförmån? Är lågavlönad. sad.gif

Appselut! laugh.gif
Susanne i Linköping
I privatträdgårdar kan det vara riktigt lyckat ibland att fråga om lov att ta frön. För ett par år sedan bad jag en av kolonisterna här på området om lite frö, visst fick jag det. Men inte nog med det, sedan dess hälsar han alltid så glatt på mig och i fjol fick jag hans överblivna sallats- och vitkålsplantor också!

Han talar inte så bra svenska och känner sig kanske lite utanför, och uppskattar att någon törs prata med honom.
smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Susanne i Linköping @ 29-09-2005, 23:10)
I privatträdgårdar kan det vara riktigt lyckat ibland att fråga om lov att ta frön. För ett par år sedan bad jag en av kolonisterna här på området om lite frö, visst fick jag det. Men inte nog med det, sedan dess hälsar han alltid så glatt på mig och i fjol fick jag hans överblivna sallats- och vitkålsplantor också!

Han talar inte så bra svenska och känner sig kanske lite utanför, och uppskattar att någon törs prata med honom.
smile.gif

Så synd att det ska behöva vara så.. jag menar... att en människa ska behöva känna sig stå utanför sad.gif
Du ska ha en ros för att du inte bara "ser förbi" honom. wub.gif
Gillan

smile.gif

självklart smile.gif
Du är intresserad, och han har nåt att ge.
Han känner att han har någonting att tillföra wub.gif

- You make his day wub.gif
Ti bee
Kommunal rabatt = ok, tycker jag! Plocka lite fröer du, ingen kommer att sakna dem!
Privat trädgård = inte ok att ta utan lov, tycker jag.

Jag höll på att hissna när en person nyligen berättade att hon brukade norpa sticklingar från växterna inne hos folk, i hemlighet...!!?? Sanslöst tycker jag! En fuchsias blomning försenas ju 5-6 veckor pga en sådan sak t ex. Nää, fräckt! Någon här som brukar ta från privata hem/trädgårdar? Sluta snälla! Fråga istället! Man delar mycket hellre med sig än blir bestulen.
Tycker också det är trist att höra om folk som öppnat sina trädgårdar för visningar och blir av med det ena eller andra.

Men, det var ett annat ämne. rolleyes.gif
Betty
Håller med dig Ti bee, ingen kommer att sakna fröställningarna i kommunrabatten. Men att ta frön och skott i privata hem och trädgårdar utan lov är i mina ögon lika med stöld.
Ophelia
Skulle aldrig bry mig om jag såg någon ta en frökapsel från en kommunal rabatt. Men det är en självklarhet att fråga när man är inbjuden till någon.

Utanför min arbetsplats så har kommunen tagit ner buskar och den vackra italienska klematisen som blommade som bäst sad.gif sad.gif sad.gif Jag skäms inte ett dugg över att jag tagit några sticklingar av den.

Susanne i Linköping har ju absolut öppnat vägen till något mer än fröutbyte. Tänk vad man kan lära sig om andra växter och odlingssätt genom att ta den där kontakten biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Gillan
En del av er har ju totalt missat poängen
med sticklingar och frön ohmy.gif
Eftersom man aldrig ska tacka när man
fått dem, är det väl lika bra att ta dem utan att
fråga. wub.gif
Det är väl klart att man inte får förstöra någon
annans växt. det är väl självklart.Men inte skulle
då jag få "hjärnsläpp" om jag fick reda på
att nån tagit sticklingar från mig.

Trots min åsikt, har jag faktiskt inte "knyckt",
vare sig frö eller sticklingar "hemma" hos nån.
Det har bara inte blivit så.
Däremot har jag hur många ggr som helst
blivit "utskälld" för att jag tackar för det jag får. wub.gif

OBS! Det här är absolut inte lokalt.Jag har bott på
många ställen , både här i sverige och utomlands/Evgeni
Månskensbonden
CITAT (Felix matte @ 29-09-2005, 23:06)

Tyvärr så bor jag inte i den kommunen utan jobbar i den. Kan man se det som löneförmån? Är lågavlönad.  :(

Appselut! laugh.gif

Jamen hur blir det med förmånsbeskattning då?!
-Räcker det om man skickar några vissna blommor till Herr Luder? ....ummm, förlåt, 'Per Nuder' skall det ju vara... tongue.gif
Gillan
CITAT (Månskensbonden @ 30-09-2005, 09:12)
CITAT (Felix matte @ 29-09-2005, 23:06)

Tyvärr så bor jag inte i den kommunen utan jobbar i den. Kan man se det som löneförmån? Är lågavlönad.  sad.gif

Appselut! laugh.gif

Jamen hur blir det med förmånsbeskattning då?!
-Räcker det om man skickar några vissna blommor till Herr Luder? ....ummm, förlåt, 'Per Nuder' skall det ju vara... tongue.gif

Absolut laugh.gif laugh.gif
yla
aldrig ta på privat område
utan att fråga
renate
CITAT (Felix matte @ 29-09-2005, 23:16)

smile.gif

Så synd att det ska behöva vara så.. jag menar... att en människa ska behöva känna sig stå utanför sad.gif
Du ska ha en ros för att du inte bara "ser förbi" honom. wub.gif

En ros av mig med,roligt att knyter kontakter.
Sulawesii
Jag har också slängt lystna blickar på de kommunala rabatterna.
Dels på fröställningar, men även på vackra, gula kannor. Vad gör kommunen med lökarna, tro?
Gillan
CITAT (Sulawesii @ 30-09-2005, 11:32)
Jag har också slängt lystna blickar på de kommunala rabatterna.
Dels på fröställningar, men även på vackra, gula kannor. Vad gör kommunen med lökarna, tro?

Hör du ohmy.gif
Gräva upp lökar är väl kanske att gå lite långt wub.gif laugh.gif
Men en frökapsel här och där, kan du väl
unna dig wub.gif smile.gif
Filleville
det kanske är att gå lite väl långt att ta fram spaden och gräva upp lökar i kommunens rabatter ? (det finns annars ett litet överlevnads kitt innehållande bla en hopfällbar spade,man kunde ha med sig i väskan - en tanke bara!! tongue.gif )

På måndag går jag förbi rabatten igen, då ska den lilla aktiviteten ske rolleyes.gif
kristerh
Klart du kan ta frön från kommunens planteringar, de har du ju redan betalt med kommunalskatten.
krister
Rossi
I botaniska trädgårdar brukar det stå att det är förbjudet att ta frön.

När det gäller sticklingar av krukväxter i folks hem så har det väl varit lite allmän "tradition" att man ska ta dem i smyg. Och skulle man få ett skott av någon så ska man inte tacka o.s.v.

Men jag hade inte heller blivit glad om någon av våra gäster hade strippat en av våra krukväxter ....
Betty
CITAT (Filleville @ 30-09-2005, 12:02)
det kanske är att gå lite väl långt att ta fram spaden och gräva upp lökar i kommunens rabatter ? (det finns annars ett litet överlevnads kitt innehållande bla en hopfällbar spade,man kunde ha med sig i väskan - en tanke bara!!  :P )

På måndag går jag förbi rabatten igen, då ska den lilla aktiviteten ske   rolleyes.gif

Ja lökarna måste få vara kvar, det blir väl nya blommor av dem nästa år. Överlevnadskit med spade är kanske att ta i i överkant, men några kaffefilter att ta fröer i tycker jag du ska stoppa i fickan innan du går dit! biggrin.gif
Ti bee
CITAT (Evgeni @ 30-09-2005, 08:21)
En del av er har ju totalt missat poängen
med sticklingar och frön ohmy.gif
Eftersom man aldrig ska tacka när man
fått dem, är det väl lika bra att ta dem utan att
fråga. wub.gif
Det är väl klart att man inte får förstöra någon
annans växt. det är väl självklart.Men inte skulle
då jag få  "hjärnsläpp" om jag fick reda på
att nån tagit sticklingar från mig.
/Evgeni

Hmm, den som snor sticklingar hemma hos folk är inte välkommen hemma hos mig. sleep.gif
Då är det väl bäst att först fråga då; "Är detta ett hus där sticklingsstöld är kutym?". wink.gif Alla har ju inte samma seder, som bekant.

Det är som en sådan sak att titta i folks badrumsskåp också. Vissa människor säger att "Det gör man ju alltid, det får folk förvänta sig"...nope, inte jag, bland andra.

Lite olika seder och bruk alltså.
Och någon gyllene regel att det som är snott växer bäst, är ju naturligtvis bara snack. sleep.gif Jag tackar så glatt för de fröer och växter jag byter till mig och det växer så det knakar i min trädgård ändå. smile.gif
Månskensbonden
CITAT (Ti bee @ 30-09-2005, 14:17)
...Och någon gyllene regel att det som är snott växer bäst, är ju naturligtvis bara snack....

Nähädå! För mina störbönor har verkligen växt bra, och DOM har minsann snott sig! tongue.gif biggrin.gif
Gurkan
Att ta frökapslar i en botanisk trädgårds värdefulla samlingar är väl rätt långt ifrån att plocka lite i en kommunal rabatt. Ingen lär ju ta hand om dem ändå utan dom åker till kommunens gigantiska komposthög eller trillar på marken och ruttnar eller rensas bort nästa år.

Plocka på och skäms inte för det ! Så länge man inte gör nån skada så är det väl ok och om man tar hand om sånt som ändå skulle gå till spillo ... besto bättre.

Jag pallar ett äpplen ibland på morgonen när jag går till jobbet, bättre det än att dom ligger och ruttnar på gräsmattan, även om det är ett privat träd. Jag skäms bara lite ... pyttelite ...

Nån mer än jag som tillbringat sina ungdoms höstkvällar med att palla frukt varenda i varenda trädgård i grannskapet ? rolleyes.gif
violina
Hittar jämt fröer i fickan som jag plockat i offentliga planteringar. Tyvärr kommer jag oftast inte ihåg vad det var för växt. Får nog göra en pyttipanna-rabatt med allt blandat.
Gjorde bort mig rejält en gång i Turkiet när jag fick syn på en fantastisk dubbel gul Nerium/Oleander. Den var stor som ett träd och stod ute vid en gata. Jag tittade mig diskret omkring och låtsades beundra den medan jag lite nätt försökte bryta av en stickling. Den var segare än segast och jag slet desperat i kvisten utan att få av den. När jag tittar mig runt för att se om jag fortfarande är ensam får jag syn på en turkisk gumma i en trädgård som står och glor surt på mig. sad.gif Jag log lite korkat mot henne och pös iväg skamsen och utan stickling. unsure.gif
Gillan
CITAT (Gurkan @ 30-09-2005, 18:30)
Nån mer än jag som tillbringat sina ungdoms höstkvällar med att palla frukt varenda i varenda trädgård i grannskapet ? rolleyes.gif

Oh, ja wub.gif
Det fanns väl inte godare äpplen,
än de som var "pallade" wub.gif laugh.gif laugh.gif

Det konstiga är att det i dag inte finns lika god frukt
att köpa, som den som fanns när man var liten wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Evgeni @ 30-09-2005, 22:08)

Nån mer än jag som tillbringat sina ungdoms höstkvällar med att palla frukt varenda i varenda trädgård i grannskapet ?   rolleyes.gif

Oh, ja wub.gif
Det fanns väl inte godare äpplen,
än de som var "pallade" wub.gif laugh.gif laugh.gif

Det konstiga är att det i dag inte finns lika god frukt
att köpa, som den som fanns när man var liten wub.gif

Jag.. som knöck Majrovor på väg från bonden där jag hämtade mjölk då våra egna kor (en del av dem) var i sin tongue.gif
Inte sjutton blev vi sjuka heller fastän vi då o då plockade allehanda rötter och bara gnuggade bort det mesta av jorden.

Håller med om att sååå goda grönsaker och frukt som dem vi fick i barndomen... det finns inte sad.gif tongue.gif biggrin.gif

Maken drabbades av Engelska sjukan.. Rakitis.. Frukt och grönsaker var ingen självklarhet på matbordet för inte så länge sedan och vad vitaminbrist kan ställa till med.. det har vi (nutida) liten hum om.
Berith
Man snor inte frön från kommunens rabatter - man räddar dom. Skillnad det! wink.gif rolleyes.gif
Berith
Jag pallar ett äpplen ibland på morgonen när jag går till jobbet, bättre det än att dom ligger och ruttnar på gräsmattan, även om det är ett privat träd. Jag skäms bara lite ... pyttelite ...

Jojo! huh.gif Där ser man... För inte så värst länge sen det var en diskussion här där någon fått påhälsning på sin kolonilott, och alla kom med goda råd om hur hon skulle hålla ovälkomna "pallare" borta från odlingarna. Skillnad på privat och privat?

-----------------
Menade såklart inte att det var Gurkan som varit inne på kolonilotten och rumlat runt!
Sulawesii
CITAT (Filleville @ 30-09-2005, 12:02)
(det finns annars ett litet överlevnads kitt innehållande bla en hopfällbar spade,man kunde ha med sig i väskan - en tanke bara!! tongue.gif )

laugh.gif Jag kan ju bli mästerlöktjuven! laugh.gif
Gurkan
Finns det inget "pallbort" , "busväck" e.dyl. man kan strö ut för att skydda sin frukt ?

Det har inte gått så långt att jag gräver runt i folks grönsaksland på nätterna men min granne blev tjuvad på all sin potatis, hela landet var uppgrävt, på kolonin i somras ... det är ganska lågt tycker jag och jag fattar inte vem som pallar ( rolleyes.gif ) göra sig det besväret.
Hannele
CITAT (Filleville @ 29-09-2005, 22:47)
Det är kommunens rabatt och inte någon privatpersons

Ok, i kommunens rabatt, men försiktigt, att du inte river ner allt...
Fröställningar kan också vara vackra som prydnad, ibland väljer man växter också fröställningarnas skull.
(Eftersom växter byts ganska ofta i kommunen rabatter, kan man ibland få växter,
om man råkar vara på plats, när de planterar om.)

I privata och Botniska Trädgårdar ska man låta bli.
Hemma hos folk ska man alltid fråga (trams, att stulna växter skulle ta sej bättre.)

Fridlysta växter får man egentligen inte ta alls, ens vid vägbyggen,
men där skulle jag inte tveka att rädda växterna.
Evin
I många trädgårdar finns det blommor som sprider sig snabbt och lätt och står mellan muren (tomtgränsen) och trottoaren. Vems räknas dessa som?

Jag tror att de flesta blir glada om någon ringer på och berömmer deras blommor och vill ha en liten planta/frö, speciellt om det är en pensionär... Jag har ifs aldrig vågat än...kanske för att jag är ute och dräller så sent om kvällarna...

/Eva
Hannele
CITAT (Evin @ 02-10-2005, 21:45)
I många trädgårdar finns det blommor som sprider sig snabbt och lätt och står mellan muren (tomtgränsen) och trottoaren.
Vems räknas dessa som?

Dom är mina, jag vill ha det fint även på trottoaren.
En fin trottoar i Ängleholm:

Reserv
CITAT (Hannele @ 02-10-2005, 22:01)
CITAT (Evin @ 02-10-2005, 21:45)
I många trädgårdar finns det blommor som sprider sig snabbt och lätt och står mellan muren (tomtgränsen) och trottoaren.
Vems räknas dessa som?

Dom är mina, jag vill ha det fint även på trottoaren.
En fin trottoar i Ängleholm:

Man kan juh tycka så om det är spridning av sina egna blomster, men det är den som äger marken utanför som äger blommorna. I tätbebyggda områden som villatomter eller radhus är det ofta kommun som äger marken, det är juh det staketen/murarna är till för, att avskilja ditt och markägarens tomtområden.
Betty
Vi bor i radhus i "tätbebyggt område" vi har satt upp vårt staket en liten bit innanför tomtgränsen. Kommunen äger trottoaren men vi äger gräsremsan längs med trottoaren utanför staketet. smile.gif
Om mina blommor smiter utanför staketet skulle jag uppskatta om den som vill ha en liten planta frågar först.
kerstin z5-6
Kommunrabatt -frö -ok, antar jag
Botanisk trädgård -inte ok
hemma hos mej -absolut INTE ok .. varken sticklingar eller frö utan att fråga -
jag delar gärna med mej , men att ha alla frökapslar från bergvallmo och klättrande stormhatt skördade" efter trädgårdsbesök:( dessutom omogna sådana.. det är bara för mycket
Vad är nästa steg ? -ta med spade o gräva upp växter hos andra .. nä tack ..

och att man inte ska tacka är ju bara skrock .. bättre att höra efter om råd hur växten ska sås o odlas ... vilket blir svårt om givaren är ovetande ... ohmy.gif
Sulawesii
Jag skulle också bli arg ifall någon knipsade av mina högt värderade växter. Jag ansar ju dem för att de ska växa på ett speciellt sätt, skulle då någon komma och förstöra det..... mad.gif Skulle de däremot fråga kan ju jag klippa av en bit som är ok.

Så måste jag ju säga att jag bara skojade om löken. Satte ju inte dit nån smiley eller så, så det kanske missuppfattades.
Snöflinga
Min villagranne har satt upp en skylt i sin trädgård, där det står: Varsågod, plocka gärna fallfrukten och ha en bra dag ..... smile.gif

Uppskattat av icke fruktträdsägare och bra för grannarna som inte orkar ta tillvara all skörd .......
lilla mamma
Kommunen har fyra megalådor precis utanför vår kåk med megastora kannor i. Jag vet vad de gör med dem sedan:SLÄNGER DEM:
Gissa em som ska vara hemma när de kommer och hämtar dem.
Hannele
CITAT (Reserv @ 02-10-2005, 22:17)
I tätbebyggda områden som villatomter eller radhus är det ofta kommun som äger marken, det är juh det staketen/murarna är till för, att avskilja ditt och markägarens tomtområden.

Stelbent byråkrati, ser man inte alltid utomlands, där får blommorna frodas. biggrin.gif
I tätbebyggda områden är det ofta privata vägar, vägföreningarna äger dem,
det vill säga jag som äger huset. Och det är jag som sköter vägen, betalar för skötseln,
inte kommunen eller någon annan.
Staket i Råå.
Filleville
Vill bara berätta att nu är det gjort. Det var inte lika enkelt som det såg ut.
J-klar vad svårt det var att få loss fröställningarna. mad.gif
Nästa gång ska jag ta med mig en sax eller dylikt wink.gif

Nu ska jag vårda fröna ömt tills dom ska sås. wub.gif
noora
Vad jag kan minnas har jag snott följande:

- En redan halvt avbruten frökapsel från en vinruta i en offentlig örtagård. Den resulterande busken lever fortfarande :-)
- Ett litet nedfallett bladpar från en crassula hos mormor. Efter en vecka i byxfickan satte jag den i vatten. Nuförtiden är den 20 cm hög.
- Blad av saintpaulia vid två tillfällen. Jag tror inte att nån av dem lyckades gro.

Så statistiskt sett lyckas jag varannan gång, och jag lyckas bättre om det jag snor redan har ramlat av eller i alla fall har börjat ramla av smile.gif
Sulawesii
När jag är och kollar läget hos någon blomsterhandel brukar jag bli lite ledsen över att t ex blad av suckulenter ligger avbrutna, utan att jag kan rädda dem..... Antar att de oftast bara hamnar i sopen.
pejori
CITAT (Sulawesii @ 08-10-2005, 09:51)
När jag är och kollar läget hos någon blomsterhandel brukar jag bli lite ledsen över att t ex blad av suckulenter ligger avbrutna, utan att jag kan rädda dem..... Antar att de oftast bara hamnar i sopen.

då brukar jag fråga i affären om jag får ta dom wub.gif wub.gif wub.gif
har aldrig blivit nekad, så be om dom bara smile.gif
Sulawesii
.... fast jag är en fegis.... så jag vet inte om jag vågar..... smile.gif
lillans
Hej!!
Min mamma har lärt mig att man aldrig ska be om lov, för då blir det inget! Vad det gäller komunens rabatter är det ju självklart fritt fram, de slänger ju ändå allt! Min syster är trädgårdsmästare och var en aning kritisk till min krasse-rabatt, jag hade sått alldeles för många och de slingrade sig överallt och kvävde allt i sin väg, men jag älskar krasse och tyckte de var såå vackert (min första sommar i hus med trädgård) varpå min syster tar tag i tre st plantor och bara drar upp!!! Jag höll på att svimma!! Typiskt trädgårdsmästare sad.gif Ni anar inte hur många underbara krassebuketer jag har kunnat plocka in hela sommaren och det skulle jag fortfarande kunnat om det inte vore för kålfjärildlarverna!!!! Hur blir man av med dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon