Hej!
Sitter här och arbetar med word... Håller på att bli tokig på detta med sidnumrering! Jag vill att sidnummren ska börja på nummer 1 på blad 3. Alltså sidorna 1 och 2 ska inte ha några nummer. Vill också att det ska fungera tillsammans med den "automatiska" innehållsförteckningen som finns i word... *suck* Man kan ju göra allt detta för hand, men det känns inte kul...
Hur ska jag göra!!! Jag blir tokig! Det måste väl gå eller??!!
Tänkte att det kanske finns någon här som kan sånt här? All sorts kunskap verkar finnas på Odla!
pisanggoreng
30-09-2005, 09:48
Det går. Jag har haft samma problem och slet sönder mitt hår när jag höll på.
Tyvärr kommer jag inte ihåg hur det löste sig till slut, så jag kan inte hjälpa dig...
Lycka till.
grycken
30-09-2005, 09:56
Använd hjälpen i Word! Sök på Sidnummer och välj sen Infoga sidnummer. Följ anvisningarna som kan verka lite otydliga. Det lyckades för mig till slut. Jag antar att sidnumreringen uppdateras i innehållsförteckningen.
Ursäkta hjälpen till självhjälp, men det är för krångligt att beskriva hela proceduren här.
Beroende på vilken version av word du har borde du kunna gå in på menyn "Inforga", välja "sidnummer" och klicka på knappen "format" och där kan du välja när sidnummer ska börja.
Fast jag kommer inte ihåg på rak arm om man kan be den börja på sidan tre eller om den börjar numrera från tre.
Hannele
30-09-2005, 09:58
Vid Verktyg finns det Kapitelnumerering,
du kan göra framsidan till kapitel 1, utan numerering, man kan välja.
Det är en variant, oftast finns det fler lösningar.
Förslag:
1/ Välj Infoga i menyn.
2/ Därefter Sidnummer.
3/ Under Format kan du ange de villkor du vill.
Det funkar i min version. Lycka till!
Mellan sid 1 och 2 ska du infoga en avsnittsbrytning. Sen kan du gå in och fixa sidhuvudet för första sidan. Dvs utan sidnumrering. Gå sedan till sid 3 och gå upp i sidhuvudet. Bocka för att det inte ska vara samma sidhuvud som föregående (en ikon). Infoga sidnumreringen och markera att du vill att den ska börja sidnumrera från nr 1.
/Stina
Man måste göra två avsnitt, eller fler, för att lösa det där.
Gör först ett avsnitt för s 1-2. (Infoga "avsnittsbrytning".) Kryssa i att sidnummer INTE ska visas på första sidan. Då blir titelsidan ren.
Nu vill du ha innehållsförteckning på sidan 2, antar jag, och vill inte ha något sidnummer där. Om du absolut inte vill ha nummer där, så kan du göra ett avsnitt av sida 2 också, och kryssa i att sidnummer ej ska visas på första sidan där heller. Jag föredrar i stället att välja ett annat FORMAT på sidnumreringen i avsnitt 1 (titelsida+innehållsförteckning), t.ex. romerska siffror. Det senare sättet är helt korrekt också.
Sen blir det ju automatiskt ett nytt avsnitt där själva texten börjar, oavsett om du har ett eller två avsnitt innan. Där infogar du sidnumrering på nytt, men här ska förstås sidnummer visas på första sidan. Tänk på att få med att sidnumreringen ska börja med 1 i detta avsnitt (det där formuleras lite olika i olika versioner, tror jag).
När detta är klart kan du infoga innehållsförteckningen i avsnitt 1, efter titelsidan.
Enklast och enligt mig bäst, är alltså att göra två avsnitt, med olika format på siffrorna. Inte visa sidnummer på första sidan i första avsnittet, men på första sidan i andra avsnittet. Då får du på sida 1: inget nummer, sida 2: II, sida 3: 1.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.