|
Maria i Helsingborg
30-09-2005, 17:05
Hej zazu et al...... Sticklingen du (zazu) skickade, "H. Bilobata", ser mer ut som en......tsangii eller en puber, tycker jag. Vad tror du/ni?   H. TsangiiH. PuberH. Puber2Det är väldigt svårt att se skillnad ibland......
Linda_A
30-09-2005, 17:12
jag är ju inget proffs men jag tycker inte att det liknar tsangii, tycker de är rödare iblanden och puber som jag inte har verkar blankare på översidan.
bilobata
Maria i Helsingborg
30-09-2005, 17:27
CITAT (pejori @ 30-09-2005, 18:18) bilobata  Men kolla här då, pejori, länkarna som fick mig att börja undra....... Småbilderna öppnas i nytt fönster om det inte räcker att klicka på dem. bilobatatsangiiFör övrigt förträfflig hoya länk!
Linda_A
30-09-2005, 17:31
CITAT (pejori @ 30-09-2005, 19:18) bilobata  jag håller med dig.
Lillies of the Valley
30-09-2005, 17:31
Hoya tsangii är luden. Hoya bilobata är inte luden utan blank. Det borde hjälpa dig.  Alla blad på en planta blir inte rödfärgad på kanterna vare sig det gäller tsangii eller bilobata. Det är bara de blad som varit utsatt för sol som blir färgade. Vissa blad kan alltså vara helgröna.
Maria i Helsingborg
30-09-2005, 17:42
CITAT (Lillies of the Valley @ 30-09-2005, 18:31) Hoya tsangii är luden. Hoya bilobata är inte luden utan blank. Det borde hjälpa dig.  Alla blad på en planta blir inte rödfärgad på kanterna vare sig det gäller tsangii eller bilobata. Det är bara de blad som varit utsatt för sol som blir färgade. Vissa blad kan alltså vara helgröna. Ja, luden är den ju inte MEN bladen är ju helmatta och alltså inte ett dugg blanka och de är TJOCKA. Jag är ju "lia klog" som det heter på skånska men är ni verkligen så bombsäkra alla?
Maria i Helsingborg
30-09-2005, 17:47
Jag ger mig efter att ha sett denna sidan! H. Bilobata SchlechterDet är väl så att det finns flera sorter Bilobata, som med alla andra hoyor. Den jag jämförde med såg helt enkelt helt annorlund ut. Tack för hjälpen!
Lillies of the Valley
30-09-2005, 18:01
Om bladen är ludna så är det en tsangii. Jag har båda så jag vet.
Jeanette/västra götaland
30-09-2005, 18:47
Hoya tsangii är det. http://www.frisen.se/hoya/ på denna sidan kan du se att det är skillnad. Titta på både tsangii och bilobata. Bilobatans blad är blanka och tsangiins känns som sammet. Bilobatans blad är tunnare och mer kupade än tsangiins. Hoya tsangii är ofta felnamnad och säljs i affärer som Hoya bilobata. Jag tror att det är därför som det blit "fel" och förvirring.  Här är en sida till med både bilobata och tsangii http://web.comhem.se/~u58904440/HoyaBella/...s_hoyabella.htmLade till en länk till
kanske då ska tillägga att min kommer från botaniska trädgården här i uppsala
mvh zazu
Maria i Helsingborg
30-09-2005, 19:00
CITAT (Zazu @ 30-09-2005, 19:57) kanske då ska tillägga att min kommer från botaniska trädgården här i uppsala
mvh zazu Kul med en hoya från botan i Uppsala Men hjälp nu är det många om budet, när jag just blivit säker. Tsangii alltså, ändå? Eller??
Jeanette/västra götaland
30-09-2005, 19:08
CITAT (Zazu @ 30-09-2005, 19:57) kanske då ska tillägga att min kommer från botaniska trädgården här i uppsala
mvh zazu Jag vet inte hur det är på Botaniska i Stockholm men på Botaniska i Göteborg har de många felnamnade hoyor. Jag tycker att man kan kräva att de har rätt namn på sina växter.  Men tyvärr är det inte alltid så. Jag har haft båda sorterna och det är ganska stor skillnad på dem om man håller dem intill varandra. Tyvärr har jag bara bilobatan kvar så jag kan inte ta en bild på dem båda och lägga in. Mvh Jeanette
Lillies of the Valley
30-09-2005, 20:02
Maria i Helsingborg
30-09-2005, 20:16
tssss......säger jag bara
Therese.3z
01-10-2005, 06:48
Hoyan på bilden är den hoya som säljs som Hoya tsangii.
Linda_A
01-10-2005, 07:29
CITAT (Therese.3z @ 01-10-2005, 08:48) Hoyan på bilden är den hoya som säljs som Hoya tsangii. innebär det att det inte är tsangii då eller att det är det. För att dens säljs som det. Säkert bara jag som är virrig i huvudet så är på morgon så jag kan väl lika gärna fråga.
Therese.3z
01-10-2005, 07:58
Åh, det är bara det vanliga: Det har antagligen blivit fel nån gång med identifieringen av "den_som_nu_säljs_som_Hoya_tsangii". (Konstigt va? Det brukar väl aldrig vara något fel med hoyanamnen?  ) Det är antagligen så att den som säljs som Hoya davidcummingii är den riktiga Hoya tsangii. (Och vad den som säljs som Hoya tsangii nu är för något, och vilken som är den riktiga Hoya davidcummingii, det återstår att ta reda på..  ) (Detta är dock inget säkert och inget jag själv är insatt i, det endast vad jag läst att "de lärde" har _funderingar_ kring, men argumenten är ganska övertygande..)
Linda_A
01-10-2005, 08:23
CITAT (Therese.3z @ 01-10-2005, 09:58) Åh, det är bara det vanliga: Det har antagligen blivit fel nån gång med identifieringen av "den_som_nu_säljs_som_Hoya_tsangii". (Konstigt va? Det brukar väl aldrig vara något fel med hoyanamnen?  ) Det är antagligen så att den som säljs som Hoya davidcummingii är den riktiga Hoya tsangii. (Och vad den som säljs som Hoya tsangii nu är för något, och vilken som är den riktiga Hoya davidcummingii, det återstår att ta reda på..  ) (Detta är dock inget säkert och inget jag själv är insatt i, det endast vad jag läst att "de lärde" har _funderingar_ kring, men argumenten är ganska övertygande..) ah då tror jag att jag hänger med.  ) Nää då, jag tycker att det är klart som glas. Man får alltid den hoyan som man köpte. Tur att jag inte har de flesta så att oavsett vad jag köper så har jag troligen inte den.
Den är väldigt lik min Bilobata. Min stämde med blomman, när den nu blommade. Så den är jag säker på vad den är. Den köptes på PETAB i Helsingborg. Får komma hit och se om den liknar din.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|