Full version: inomhusodling
slisk
jag håller på att odla lite olika växter i min bokhylla med hjälp av lampor, eftersom det är svårt att få tag på info om inomhusodling så tänkte jag rapportera hur jag gör och vad som växer bäst hemma hoss mig.

just nu har jag:
tomat: 2st bloodybutcher och 2st danskexport, ca 7-8cm med ett par blad.
2st sockerärter, ca 60-65cm, har precis börjat blomma lite smått.
1st äppelgurka, ca 35cm 5-6 stora blad.
7-8 tobaksplantor som precis tittat upp och 2 chiliplantor.
en majsplanta ca 30cm stam, men längsta bladet sträcker sig en meter ut.
samt en hel massa andra växter som borde titta upp snart

jag använder 4st 18W warmwhite lysrör och 3st le lampor och har dom på 17timmar per dygn.

majsen ställde jag in från fönstret när den var liten ca 5cm och höll på dö, efter en veckas återhämtning började den växa så det knakade, vissa dagar höjde jag ljuset över den två gånger för att den växte så fort. nu har jag ställt ut den igen när jag insåg att den inte skulle få plats att blomma i bokhyllan ändå.

sockerärterna satte jag 2 i fönstret och 2 i bokhyllan, dom i bokhyllan är både större starkare och längre.

återkommer med mer rapporter om hur det går.
slisk
jag har en kaktus som länge har stått och sett ful ut på en hylla, mer än 80% av kaktusen var brun och den verkade inte växa nånting alls. jag satte in den i bokhyllan i planterade om den och gav den lite kaktus näring,
2 veckor senare ställde jag ut den pågrund av platsbrist, nu en månad efter har det vuxit ut 9 nya grenar och topparna på den har växt 1-2cm.
pisanggoreng
Låter spännande. Ser fram emot fortsättningen.

(PS. Efter förra årets intensiva - ibland hetska - debatt om växtlampor, så vågar jag nog föreslå kallvita rör isället för varmvita. smile.gif )
slisk
tack för tipset, jag har tänkt på att skaffa kallvita ett tag nu men jag har inte haft råd.
slisk
nu sitter jag och äter nyskördade sockerärter smile.gif

sockerärterna har funkat bra både med lampor och i fönstret. lätt sköta och kräver ingen stor kruka, en av växterna har en kruka som är mindre än 10cm i diameter högst upp och ungefär lika hög, den är ändå lika stor som dom andra. ända problemet är att jag tycker dom hittils har gett en ganska liten skörd.

så här gjorde jag:
1. sådde fröna direkt i krukan dom står i nu
2. använde en 20W le tills dom hade blivit lite större, ökade då till 2st sedan 3 lampor. (använde denna mängd ljus till 2 plantor)
3. dushade regelbundet och gav lite näring i blom.

ett tips är att sätta flera växter i samma kruka för att kunna ta till vara på ljuset bättre
jåj
Att förslå något om växtbelysning är besvärligt här på odla.nu ...

Det finns forskare på universitet och det finns tillverkare med reklam ...
utöver detta så finns amatörerna d.v.s. vi som skriver och läser här.

En källa att läs och kanske lära av är de sidor som behandlar HAMPA odling innomhus i skumma källarlokaler ... tror att där kan vi hitta info om att odla med konstbelysning!

Enda nackdelen är att det mesta är på engelska och ... ?

Men det funkar bra med de billigaste lysrören, belys inte större yta än nödvändigt d.v.s ha lysrören nära plantorna och en reflektor ovanför lysrören.

JÅJ
Gurkan
Det finns ett svenskt forum för hampaodling med 3000 medlemmar men det kanske inte är ok att diskutera på detta 'ordentliga' forum ...

Det finns massor av info för den som söker.

HID (HPS eller MH) är det enda som gäller där.
jåj
Oj Oj Oj är hampaodling så stort i Sverige också ...
Men vad gör man inte för fågelmaten ... solros och hapa frö är godis på vintern för våra småfåglar rolleyes.gif

JÅj
Gurkan
Umm, fröna ger jag gärna till fåglarna, resten kan vi säkert hitta på nåt bättre med... rolleyes.gif
slisk
allt växer på som de ska, här är en bild http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...8387&uuid=slisk
Christoffer
Hampafröna är annars väldigt nyttiga, och innehåller bland annat gammalinolensyra. Finns att köpa på hälsokosten.
kerstin z5-6
vad menar du ? Svårt att föreslå något om lysrörsodling -varför det ?
Upplevde aldrig diskussionen som hätsk eller ilsken ???

Om det nu finns erfarenheter här -fleråriga sådana -varför läsa om hampaodling på nätet i stället ? wacko.gif
noora
CITAT (slisk @ 24-10-2005, 00:58)
allt växer på som de ska, här är en bild http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...8387&uuid=slisk

Oj, det där var mycket lysrör.

Du har inga problem med löss och sånt?
slisk
har ett fåtal småflugor som flyger omkring där men det är allt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon