Katarina H
Jag har ett växthus som inte har någon värme alls och som jag undrar om jag kan övervintra några växter i? Går det?
bikiv
Du får nog, tyvärr räkna med att det blir lika kallt i som utanför växthuset! Sedan vi köpte vårt växthus i våras har jag haft en inne/ute-termometer för att kolla skillnaden i temperatur. Och som mest har det varit 2 graders skillnad. Det hjälper ju inte om utomhustemperaturen ligger på ca. minus 10 under en längre period.
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju helt på vilka växter det är, jag ställer in min hinkodling av olika sorters hallon, en balkonglåda med kryddväxter + några krukor med prydnadsgräs + lite perenner som jag har i kruka. Jag gräver ner krukor/hinkar något och skottar in snö som isolering och som skydd mot frystorkning.
bikiv
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-09-2005, 20:58)
Det beror ju helt på vilka växter det är, jag ställer in min hinkodling av olika sorters hallon, en balkonglåda med kryddväxter + några krukor med prydnadsgräs + lite perenner som jag har i kruka. Jag gräver ner krukor/hinkar något och skottar in snö som isolering och som skydd mot frystorkning.

Men, Åsa, i praktiken borde ju dessa hinkar och krukor isf kunna övervintra nedgrävda i marken utanför växthuset också?

Vad gör du en snöfattig vinter?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns ingen mark utanför att gräva ner växterna i det är fullt av andra växter, och växthuset är ju tomt annars, man får utnyttja den ytan man har + jag odlar ju en del hallon som inte är så härdiga ex. höstallona som jag skördar av nu de är ju bara härdiga till runt zon 2, blir det risk för frost när bären sitter på ställer jag snabbt in dem i växhuset.

Det blir alltid lite snö som man kan skrapa ihop och slänga in i växthuset helt utan snö brukar vi inte vara i mälardalen.
Katti med torpet
Enligt "glashus-boken" är ett kallväxthus ett ypperligt ställe att ha lökar i kruka.
De dränks inte av regn och blöta, får den kylperiod de behöver men startar tidigt.
Tänker testa själv i vinter så jag hoppas att tipset är bra tongue.gif
Maggan H
Hej Katti med torpet (o ni andra med givervis!), bra tips med lökar i kruka i växthuset, ska man inte vattna något alls på dom i vinter? Kanske bara när dom har 'tänt'? smile.gif
Katti med torpet
Vet ju inte säkert men jag tror att de skall utveckla rötter i höst och då behöver de väl en skvätt vatten. På lökpåsarna brukar det stå att man skall vattna vid plantering.
Men under den kallaste vintern får det nog inte vara för blött och de flesta vill dessutom ha tort efter att de har blommat över.
ogräset
Hej Katti

Ta en titt på den här länken, hade själv samma funderingar... biggrin.gif

http://www.thoolen.nl/Sweden/plant.htm

//Birgitta
fiffigafrun
Lökar i kallväxthus är då ingen hit här uppe i zon 5-6 i alla fall. Testade ifjol m tulpaner i stora zinkbaljor som jag dessutom ställde ner i bäddarna o la löv över som isolering. Kom inte upp en enda. De frös liksom sönder. Tror att idealtempen i så fall ska vara max -5 grader som kallast och det är det ju inte uppe hos mig i alla fall. Snarare -25 till -30.
pollenper
mina tulpaner kom i alla fall upp här i rättvik zon 5.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon