Katarina H
30-09-2005, 19:12
Jag har små äppelträd i kruka som är 2 år gamla och som jag förra vintern övervintrade i vår kalldrivbänk nedgrävda. Då var de bara ett fåtal centimeter.
Då vi har en illvillig hare i vår trädgård (den åt t.ex. upp alla mina krokusar i våras) och ett rådjursstråk så vill jag enkelt skydda stammarna på dem och undrar om jag på något sätt kan övervintra dem i mitt kalla växthus? Hur funkar det? Ett växthus lär väl vara frostfritt inuti, men det kanske inte spelar roll för övervintringen?
Tror det fungerar alldeles utmärkt! Se bara till att de har lagom med vatten och ljus.
Åsa, mälardalen zon 2
30-09-2005, 19:54
Om växthuset är frostfritt beror på vart du bor och vilka uppvärmningsmöjligheter du har. I ett vanligt kallväxthus blir det ungefär lika kallt inuti växthuset som utanför. Fast jag tror inte det spelar någon roll, kan du gräva ner krukorna i växthuset lär de övervintra ifall du skottar in snö som isolering (snön skyddar även mot frystorkning).
kristerh
01-10-2005, 10:29
Jag förvarar mina äppelträdsbonsaier utomhus i kruka och de verkar tåla det mesta, den största faran verkar vara haren

men det beror kanske oxså på i vilken zon du bor, själv bor jag i zon 2-3.
krister
Katarina H
03-10-2005, 15:43
Jag bor i Täby i Stockholm, zon 3. Det går tyvärr inte tat gräva ned dem i marken i växthuset. Ska jag linda in dem i frigolit och tidningspapper istället?
kristerh
03-10-2005, 15:59
Nu tror ju jag att den största faran är att krukan fryser sönder

äpplet klarar sig nog, se bara till att den inte torkar, men testa att linda in den i bubbelplast, tidningar eller frigolit.
krister
Har ju själv massor med små trädplantor... ska gräva ner dem vid sommarstugan, som ju är i skogsmiljö.
Borde jag liksom lägga galler ovanpå alla små stammar?
Katti med torpet
08-10-2005, 14:09
Vet ju inte hur höga dina plantor är men själv hade jag problem med harar som käkade upp mina hyasinter i våras.
Botemedlet blev en slags bur av hönsnät som jag lade över. Inte så vackert men enkelt fixat och lätt att ta bort senare på säsongen. Kan också återanvändas nästa år om de inte har vuxit ur den :-)
Danne_77
10-11-2005, 21:28
CITAT (Katarina H @ 03-10-2005, 17:43)
Jag bor i Täby i Stockholm, zon 3. Det går tyvärr inte tat gräva ned dem i marken i växthuset. Ska jag linda in dem i frigolit och tidningspapper istället?
Hej
Ja hade mitt äpel träd som stod i en plast påse ja satte den i en modell större plast hink runt trädet satte ja tidnings papper som isolering. Det funkade kanon bra. Nu i höst så planterade ja ut det
Den största faran för dina äppelträd (förutom haren) är nog den kraftiga temperturskiftningen i växthuset på vårkanten. Då stiger gärna saven på dagen för att sedan frysa på natten. Så uppstår de flesta frostskadorna.
Jag skulle nog gräva ner krukorna tätt på ett skyddat ställe i trädgården och sedan sätta kycklingnät runt hela samlingen. Täck gärna marken med löv då första frosten kommit.
Hälsningar
CATO
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.