|
Lady Hamilton
30-09-2005, 21:29
 Nu har mina physalis plantor fått löss, så nu åker de ut på komposten. Jag har för mycket växter i uterummet som jag inte vill att de ska aprida sig till. Och själva physalis plantorna är på tok för stora för att jag ska klara av att "avlusa" dem.  Så mina kära vänner nästa år sår jag nya och hoppas att vi får anledning att börja om med våra trevliga disskussioner igen.
Ja, nu är mina också slut för i år! Fast... inte riktigt  (Jag tog bort allt från växthuset i dag så att mannen kan börja med golvet. Hanns inte med i våras då huset var nytt. Men nu ska det bli trätrall.) Det fanns ju jättemycket frukter kvar som inte hade mognat. Därför klippte jag av grenar med "fyllisar" på och har satt ner i en vas som står på balkongen. En "vas" full med frukter står kvar i stugan. Kanske ???? det lyckas att få dem att mogna? För jämförelsens skull har jag också ett stort fat med gröna frukter i rumstemperatur som ev. eftermognar! Och kanske dom mognar så pass att det blir frön till nästa års plantering med nya frågeställningar... som också jag hoppas kan framföras här på Odla! PS Det finns också ett fat med jättegoda, guloranga frukter, mycket godare än dem som jag kan köpa på ICA. Men så är dom också mina, med kärlek och möda, odlade! Vad går upp emot det?
*Felix matte*
01-10-2005, 19:14
Mina har inte ens frukter men jag tänker spara dem ... bara på skoj... för de når upp till taket och det ser så mysigt ut med "djungeln"
Lady Hamilton
01-10-2005, 19:58
CITAT (Felix matte @ 01-10-2005, 20:14) Mina har inte ens frukter men jag tänker spara dem ... bara på skoj... för de når upp till taket och det ser så mysigt ut med "djungeln"   Jag är glad för din skull att du sluppit löss Har nu sparat 54+37 "prasslande" frukter
*Felix matte*
01-10-2005, 20:07
CITAT (Hamilton @ 01-10-2005, 20:58) CITAT (Felix matte @ 01-10-2005, 20:14) Mina har inte ens frukter men jag tänker spara dem ... bara på skoj... för de når upp till taket och det ser så mysigt ut med "djungeln"  :wub:  Jag är glad för din skull att du sluppit löss Har nu sparat 54+37 "prasslande" frukter Hur märker jag om de börjar få löss? det har jag aldrig haft på några växter. Avis på alla frukter du har fått
Lady Hamilton
01-10-2005, 20:20
 Det kan du inte missa om du skulle drabbas. Bladen får hål eller ändrar ofta färg. Sedan så kan man ofta se de  "små söta sakerna" sittande på bladen och se "oskyldiga ut" - Förstöra? Vi? , nä vi sitter bara här o vilar ser det ut som de säger.  Men igentligen är det inte rättvist...........jag HAR duschat o pysslat om mina plantor, men naturligtvis inte gett dem något "gift" som de övriga "ute plantorna" har prepparerats med.  Men i ärlighetens namn var det ju "bättre" att jag fick löss än någon av er andra som tänkt övervintra era plantor. Mina plantor "visste" ju att de bara skulle få en "begränsad tid innomhus" = Tills att de slutade "ge frukt". Men nu blev det lite tidigare
*Felix matte*
01-10-2005, 20:47
Nu har jag varit och inspekterat dem med stark pannlampa på  syns inga odjur jag har aldrig duschat mina plantor...likadant är det med min lilla citrusplanta, den har inte heller fått någon dusch... det är en Kumquat som jag satte kärna i augusti -04 Kanske har jag bara haft tur och det vill jag isf fortsätta ha.
Men Hamilton Hur har jag kunnat missa detta Stackars dig Och hur ska det nu gå med våra framtidsplaner Ja,ja, vi får väl se om vi kan hitta på några nya underligheter nästa år Själv går jag fortfarande här med is i magen Det set ut som om mina "Tomatillos/Physallisar börjar ändra färg Så håll tummarna
Lady Hamilton
03-10-2005, 10:02
CITAT (Evgeni @ 03-10-2005, 08:10) ......Och hur ska det nu gå med våra framtidsplaner Ja,ja, vi får väl se om vi kan hitta på några nya underligheter nästa år  ..........  Det är lugnt..... Jag har tagit tillvara på en del frukter som jag nu skickar till " patentverket " Om detta går igenom så startar vi våran hemliga produktion nästa år  Men kom ihåg att det är HEMLIGT! så tala inte om det för någon..........  Håller tummarna att det går bra även för dig Så att även du "kan dra ditt frö till den Hemliga "fröpåsen"
CITAT (Hamilton @ 03-10-2005, 11:02)  Det är lugnt..... Jag har tagit tillvara på en del frukter som jag nu skickar till " patentverket " Om detta går igenom så startar vi våran hemliga produktion nästa år  Men kom ihåg att det är HEMLIGT! så tala inte om det för någon.......... Va bra.Det låter lovande Och du, jag säger inte ett ord till nån Det är ju bara synd att jag inte vet hur jag ska markera osynlig text
kristerh
03-10-2005, 15:43
CITAT (Felix matte @ 01-10-2005, 21:47) Nu har jag varit och inspekterat dem med stark pannlampa på  syns inga odjur jag har aldrig duschat mina plantor...likadant är det med min lilla citrusplanta, den har inte heller fått någon dusch... det är en Kumquat som jag satte kärna i augusti -04 Kanske har jag bara haft tur och det vill jag isf fortsätta Den ser ju jättefrisk o fin ut krister
*Felix matte*
03-10-2005, 16:24
CITAT (kristerh @ 03-10-2005, 16:43) CITAT (Felix matte @ 01-10-2005, 21:47) Nu har jag varit och inspekterat dem med stark pannlampa på  syns inga odjur jag har aldrig duschat mina plantor...likadant är det med min lilla citrusplanta, den har inte heller fått någon dusch... det är en Kumquat som jag satte kärna i augusti -04 Kanske har jag bara haft tur och det vill jag isf fortsätta Den ser ju jättefrisk o fin ut krister Kanske nybörjartur.
CITAT (bikiv @ 01-10-2005, 19:31) Det fanns ju jättemycket frukter kvar som inte hade mognat. Därför klippte jag av grenar med "fyllisar" på och har satt ner i en vas som står på balkongen. En "vas" full med frukter står kvar i stugan. Kanske ???? det lyckas att få dem att mogna?
För jämförelsens skull har jag också ett stort fat med gröna frukter i rumstemperatur som ev. eftermognar! Vill gärna dela med mig av detta! Både Physalisfrukterna som står i vas på balkongen (fått sol och värme under denna vecka) och i stugan (utan vare sig sol eller värme) har mognat/mognar till jättegoda frukter medan de som jag plockat av och ligger på ett fat fortfarande är gröna och omogna!
Maggan H
21-10-2005, 12:40
Men de kommer att mogna, frukterna på fatet, det gjorde mina i alla fall.
Citrusflickan
21-10-2005, 13:15
Kanske kan man påskynda mognaden genom att ställa en skål med äpplen bredvid? De utsöndrar ju etylen och det brukar iaf citrus mognas med kommersiellt. Men physalis kanske inte är känslig mot etylen? Eller så kan man ha tålamod
Ställde just denna fråga i en annan tråd, men kan ju prova här med.. Jag har fått jätteäckliga insekter i mina physialis! Plockade en mogen frukt, öppnade skalet och hittar till min fasa massa svarta äckliga DJUR krypandes runt frukten!! Kollade även ett par omogna frukter, och på några var det mögel runt frukten, och andra var helt ok. Känner mig nu helt desperat! Vad göra?? Köpte plantan i våras, och har haft den i kruka på solig söderbalkong hela sommaren, så den har blivit jättestor och fin, med massa frukter och blommor. Har käkat frukter från plantat tidigare, har inte varit några som helst problem tidigare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|