Är det någon som har någon erfarenhet av att eller vet hur man kan ta bort murgröna (vääääldigt mycket...) från en husfasad? Fasaden är i betong/puts...
violina
01-10-2005, 10:56
Vi hade hela framsidan på förra huset täckt av murgröna. Det var ett mycket gammalt hus och när vi märkte att rötterna kröp upp genom golvet och grenarna växte in genom ventiler och upp på vinden tog vi bort alltihop. Iallafall så var det också ett putsat hus men dessvärre målat med plastfärg och det var tvunget att göras vid. Fäströtterna stannade kvar på väggen när vi sågade bort grenarna och vi fick blästra hela huset för att få bort färg och murgrönerester. Prova på en liten bit om det fastnat i putsen och om det kanske går att få bort med stålborste. Fast det blir jobbigt på en hel vägg. Hade jag inte behövt ta bort färgen hade jag nog bara ansat murgrönan lite på mitt förra hus. Lycka till!
Tack för snabbt svar...
Några följdfrågor...blästrade ni huset själva eller anlitade ni någon? Vad kostade det?
Tack så mycket igen!
violina
02-10-2005, 13:24
Vi gjorde det själva, men det är mer än 10 år sedan så jag minns inte vad det kostade. Vi hyrde en stor maskin på ett uthyrningsföretag. Det var inte så svårt har jag för mig fast en del jobb med att täcka för fönster och dylikt.
Big Gardener
04-10-2005, 15:06
Sugrötterna och klängen hos klätterväxter hakar sig fast och fäster vid ojämnheter i murens struktur, men borrar sig aldrig in i själva fasaden eller spräcker den. Ska man däremot ta bort klätterväxten så sitter ofta sugrötterna kvar. Det är lite olyckligt om växten tar sig upp i ventilationsutrymmen eller dylikt och något man kontinuerligt får kontrollera.
Men att klätterväxter skulle förstöra fasader är en myt enligt min åsikt. Problemen uppkommer som sagt om man ska ha bort klätterväxten och växtrester sitter kvar. Snarare är det så att bladverket skyddar murbruket från solexponering, väder och vind och fördröjer därmed en fasaderosion som annars hade uppträtt. Om fukt eller mögel har uppträtt har okunniga personer varit väldigt snabba att skylla på klängväxterna vilket är helt felaktigt eftersom de oftast suger åt sig mer fukt än de avger. Snarare har det varit fel i konstruktionen och dålig isolering som då varit problemet.
Nå, får man murgröna eller vildvin på fönster så bildas mikroklimat som tex gynnar algpåväxt. Samma sak kan gälla för en träfasad.
Sedan finns det uppenbara problemet om man inte har stenfasad- svårt att underhålla, tvätta bort alg eller mögelpåväxt om man alls ser det på trät, elelr måla om för den delen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.