kommer här.
Gör en vanlig bondomelett.Krydda med
salt och svart peppar.
skiva ett par tomater och lägg i.
Strö över riven ost.
Lägg upp på nåt favoritbröd
och driv din egen favvodryck.
Smaklig frukost/Evgeni
Låter inte alls dumt !!! Hoppas det smakade.
Om jag får ta över din tråd ... och rekomendera en omelett som man kan äta till frukost, lunch och middag, räcker till några snacks däremellan också.
Tortilla Espanol
Skiva lök (dela på mitten, skiva ganska tunnt) och skiva potatis (fast sort, dela på mitten, skiva 5mm) så mycket som får plats i en stekpanna. 1 lök och 5-6 potatisar brukar bli lagom.
Fräs i olivolja tills potatisen börjar bli lite mjuk, salt efter smak, 1tsk eller så.
Under tiden har du vispat 6 ägg (till normalstor panna) i en bunke, evt. med lite svartpeppar.
Häll potatis/lök i äggblandningen, blanda, olja pannan och häll tillbaks alltihopa. Sänk värmen lite, (3 av 6 på min platta) och låt steka tills den håller ihop men fortfarande är lös på ovansidan.
Låt omeletten glida över på en tallrik, lägg på stekpannan och vänd tillbaks alltihop. Stek ytterligare en minut eller två.
"Slajda" upp den på en tallrik igen. Låt svalna, täck med plast eller en tallrik och låt stå framme tills nästa dag. Kan också ätas direkt men smakar helt annorlunda då.
Om den är "perfekt" så är den lite krämig i mitten men håller ändå ihop bra.
Det kräver lite träning och en bra stekpanna innan det blir perfekt.
Skär upp i "tårtbitar" och njut rumstempererad.
Man kan variera hur man vill i receptet, fräs med strimlad paprika, purjolök, hackade oliver eller nåt annat du gillar.
(Jag måste föregå g.nallen här och säga att där det står "pannan" avses stekpannan)
Mums Gurkan!
Bodde i Spanien ett tag för många
år sedan.Väl tillbaka hemma i Sverige
igen försökte vi hålla en del mattradittioner
vid liv,Tortilla var ett ex.På nåt sätt
har det försvunnit.
Tack för påminnelse./Evgeni