MrNorth
Detta är väl så "icke trädgårdsrelaterat" som det bara kan bli, men jag blir tokig snart på färger! Hehe wink.gif Jag brukar oftast få till det ganska bra hos andra, men när det gäller mitt egna hem så har jag inget tålamod alls och det blir oftast bara "sisådär"... jag är perfektionist till naturen så...

Iaf, det gäller mitt sovrum. På väggen har jag blåa tapeter, de är "nästan enfärgade" Lite svag ton av ljusblått. ,men ganska mörka.

På golvet har jag kährs ekparkett. I ena sidan av sovrummet står det fyra garderober med vit framsida, taket är vitt, likaså fönsterkarmarna och dörren. Sängen är betsad furu, likaså byrån. Sängöverkastet är gul-rött.

Men då är frågan, vad skall jag välja för gardin? Jag ska ha panelgardiner, men ska det vara med blått i (som är den dominerande färgen), eller skall jag satsa på nån annan lite varmare färg, typ åt plommonlilarött-hållet. Eller skall jag köra det klassiska med beiga enfärgade paneler. Jag stod och tittade på en gardin som var "beige-röd-mörkbrun" och som hade ett vågigt mönster... men vågade inte riktigt köpa. Är rädd att den skall skära sig med nån annan yta...

Tänkte om det fanns lite klassiska "knep" när det gäller att kombinera ihop färger... ? Jag tror den gardinen hade gått bra med det blåa, men överkastet är ganska "spräckligt".

Om man säger att jag tar den där röd-brun-beiga gardinen, vad för överkast skulle då passa bra?

usch-avskyr att dekorera hemma, hos andra är det mycket roligare, och resultatet blir oftast toppen!

/HENRIK
Gillan
Själv är jag inte mycket för att blanda
för mycket färger, om de inte går i varandra
så att säga.
Jag tror efter din beskrivning att jag endera skulle
välja nåt som går ton i ton med överkastet,
eller nåt väldigt ljust naturellt.Varför inte vitt
helt enkelt.
Sen beror det ju på om du vill att sovrummet
ska vara ljust eller mörkt.
Jag förstår ditt dilemma.Är själv perfektionist.
Lycka till/Evgeni
MrNorth
Jag vill ha ett mörkt sovrum, för jag skall även i ett hörn ha en "myshörna" med läslampa och fåtölj, och mörka nyanser får mig att slappna av... Alltså harmoni, inga ljusa färger eller skrikiga möster eller färgkombinationer som absolut inte passar ihop.
Jag kan ta en bild på sovrummet om det underlättar... återkommer

/Henrik
MrNorth
Hej, var hemma hos föräldrarna och "lånade" några gardiner som är likvärdiga med de jag såg i butiken, så här blev det när jag hängde upp dem...

http://www.odla.nu/album/data/mrnorth/1431_p37066.jpg

Pga blixten blev tapeterna aningen ljusare än vad de är i "verkligheten"... men nu ser ni iaf färgerna... nog lättare att fundera fram nåt.

Men grundtanken är harmoni... vilket rimmar illa med överkastet, hmm....

Kan tillägga att jag är väldigt förtjust i "asiatiska" färgteman, asså så lite mönster som möjligt, jordnära färger, lågmälda nyanser... Alltså enkelhet.

Kanske är tapeten svårt att matcha med? Hmm... Tror nog jag ska inrikta mig mera på enfärgade ytor. Man får ju viss struktur från tapeten och trä golvet/sängen.

Kortfattat: hitta ett färgtema för gardiner + överkast som matchar med tapet + golv + möbler som uppfyller ovanstående krav wink.gif

/Henrik - som kanske borde ringa Ernst hotline
Magdis
Min första tanke när jag såg bilden var att jag hade velat byta ut tapeterna mot några i en varmgul färg.
Gurkan
Inte menat som en förolämpning mot dina tapeter .... men kan du inte måla om ? Det tar högst två kvällar och är riktigt kul.

Som det ser ut nu verkar det vara ganska långt från ditt harmoniska asiatiska jordnära tema.
pisanggoreng
Föreslår ommålning jag med: brunrött/teracotta blir nog bra med gardinerna. Överkastet får bli nytt: mörkbrunt.

smile.gif
Gillan
Det var väl inte riktigt så som jag såg ditt
sovrum med mitt "inre öga".

Jag säger som en del andra här :
- varför inte tapetsera/måla om?

- Om det är ett harmoniskt/asiatiskt/
jordnära tema du vill ha, är du ju inte ens
i närheten. - Sorry wub.gif
Chrihanna
Jag hade personligen oxå målat om, ja om jag hade möjligheten. Men annars så skulle jag köra med vita gardiner.

Varför inte "dra ut" din gardinstång så att den kommer längre ut på var sida om fönstret? Fönstret ser större ut då. Sedan hade jag nog valt att sätta upp dubbla paneler, som rummet ser ut nu hade jag nog valt enfärgade. Vita överst och kanske i någon varm röd ton under.

Berätta sen vad det blev!
MrNorth
Hej!

trevligt med folk som vet vad de vill!

Hmm... kanske skall jag revidera mitt uttalande ang. "jordnära" och söka mera åt det harmoniska hållet.

Anledningen till den blåa tapeten är att jag alltid har gillat mörka sovrum, sover mycket bättre i dem. Och just blått är ju en färg som sägs skänka lugn och avslappning. Gula och röda tapeter är väl mera åt det energirika uppiggande hållet? Den lilla färglära jag kan har fått mig att tro det iaf.

Idag shoppade jag iaf ett par beiga gardiner, det blev faktiskt bättre än väntat. Skall göra mig av med överkastet oxå, har haft det i en herrans många år.

tack för svaren/Henrik
Anma
Ja, att göra dig av med överkastet blir ett lyft för hela rummet. Välj gärna något nytt i beige så den matchar de nya gardinerna. Vad det gäller tapeterna är dom helt ok, tycker jag, men de blå färgerna på väggen och överkastet ligger i olika skalor som det ser ut på fotot. Om du vill ha blått på sängöverkastet, se till att det blåa är i ton med väggen, annars blir resultatet inte bra.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon