|
Hej på er, Jag har rätt nyligen blivit intresserad av vad som egentligen växer i mina krukor och skulle vara väldigt tacksam om ni har några förslag på blommor eller andra intressanta växter som ytterligare kan göda mitt intresse. Bor i lägenhet med fönster mot solsida men är även intresserad av växter som kan växa även om dom inte står i fönster (ex. längre in i ett rum). Så vad har ni för tips till en nybörjare...? Finns det några spännande grejor att plantera...? Fina blommor, små frukter, saker som växer efter väggarna... ja, det här är en helt ny värld för mig... Tack på förhand. Hälsningar ifrån en Christian som ska ringa sin farmor och prata krukväxter.
Maria i Helsingborg
01-10-2005, 18:48
Som nybliven och totalt galen hoya(porslinblomme)fanatiker måste jag ju bara rekommendera en dylik........farmor har antagligen en att ta skott av. Sedan är Zamiakalla är oslagbar för mörka utrymmen!
Såna där har jag... alltså den du bifogade bild på. Visste dock inte vad den hette annat än smeknamnet Garderobsblomma. Måste snygga till mina lite, har liksom växt ur sina krukor så jag får nog sätta om. Hoya har jag läst lite om här och hört nämnas men finns det inte mängder av modeller* av dom...? Vilken är bäst att starta med...? Kan man plantera dom som frön eller är det bättre att sätta skott...? Tack för tipsen Maria, det uppskattas. En Christian som ska kika lite på fotboll nu. *Vad är bäst när man pratar om blommor förresten, modeller, arter, typer... vilket ord ska användas...?
Maria i Helsingborg
01-10-2005, 20:07
CITAT (Cofra @ 01-10-2005, 20:38) Såna där har jag... alltså den du bifogade bild på. Visste dock inte vad den hette annat än smeknamnet Garderobsblomma. Måste snygga till mina lite, har liksom växt ur sina krukor så jag får nog sätta om.
Hoya har jag läst lite om här och hört nämnas men finns det inte mängder av modeller* av dom...? Vilken är bäst att starta med...? Kan man plantera dom som frön eller är det bättre att sätta skott...?
Tack för tipsen Maria, det uppskattas. En Christian som ska kika lite på fotboll nu.
*Vad är bäst när man pratar om blommor förresten, modeller, arter, typer... vilket ord ska användas...? ;) Jag tror kallorna gillar lite trånga krukor, du..... Hoya är en tacksam blomma överlag. Frön går men sticklingar är lättare. Det finns bytes/köpe-trådar här om du önskar. Här är en hoya-länk av miljontals!Familjer, arter, sorter eller vad du vill. Vem vann?
Låter ju bra det där med trånga krukor... kanske kan vänta lite med att spilla jord överallt då... Tack för länken också, ska kika närmare på den. Jag upptäckte dessutom nu när du nämnde det att "blommarknaden" blommar på annonsmarknader, finns många som säljer och byter om man tex. kikar på: http://www.annonsguiden.nu/Ska nog fynda lite då jag har tid att sätta mig in i saken. Har du förresten något tips på någon Hoyaart som har fina blommor?, endel av de som jag sett bilder på är nästan helt gröna och det har jag så mycket växter som är redan. Barcelona spelade lika mot Zaragoza, det var mycket nära förlust. Tack återigen Maria. Hälsningar ifrån en Christian som är nakenfis och helt klar för sin nattsömn.
Maria i Helsingborg
01-10-2005, 22:01
CITAT Har du förresten något tips på någon Hoyaart som har fina blommor?, endel av de som jag sett bilder på är nästan helt gröna och det har jag så mycket växter som är redan. "Nästan helt gröna" - ja, bladen ja men hur grön är denna?. Eller denna för den delen?. Den här är också rätt färggrann! Jasså, inga svenskar dårrå. Suss gott!
Alexander-VG-zon3
02-10-2005, 10:32
om du har en hörna eller en skuggig plats kan du ha en ungkarlsblomma,kentiapalm,bergspalm,skruvpalm, sen i ett soligt fönster paradisträd,dadelpalm,katusar,hoyor alla dom här växterna är enkla sorter
Köp en riktigt tjusig Phalaenopsis som du skyddar från den skarpa solen, om du sätter den i en glaskruka blir den nog ännu tjusigare, dessutom är de billiga. (det råder delade meningar om glaskrukor, men så länge de blir skyddade från den skarpa solen går det nog bra, jag har enbart positiva erfarenheter) Denna växt behöver inte vattnas så ofta, utan det räcker gott om du sätter ner krukan i vatten högst en gång i veckan, låter den dra lite och är nogrann med att allt överflödigt vatten rinner ut, övervattning är vanligare än för lite vatten. Eller så tar du sällskap med dem när du ska duscha och har ljummet vatten, men spola inte på blommorna och se till att vatten inte står kvar i bladrosetten. Och inga tvålsaker heller, här gäller naturell rengörning!;) Sedan efter ett tag kommer du att kasta lystna blickar på fler och mer avancerade plantor när du ser dem och köpa fler och fler tills du säger att du inte har plats, sedan köper du ytterligare några. Men det är helt normalt och kallas för orkidéberoende!;) Många svåra råd? De förlåter dig säkert om du glömmer att vattna dem ett tag!
Flamingon - växtgalning
02-10-2005, 12:00
jag gillar monstera oxå, blir rätt stora och behöver nåt att klänga på, behöver mycket näring men kan stå lite mer in i rummet, baljonettlilja är en annan som tål mindre ljus (kallas även svärmors tunga), sedan finns ju alltid en mängd olika kaktusar och suckulenter, har du för övrigt ett fönster på toaletten så stormtrivs fågelbobräken enormt där, har både en fågelbobräken och zamiakalla som växer enormt på min toalett.
Oj, nu fick jag många svar samtidigt här. Ska läsa lite mer om de växterna ni nämnt och sen återkomma. Ska också försöka ta reda på vad det är för växter jag har för just nu känner jag bara till namnen på två modeller, zamiakalla och någon sån där svärmorstunga. Ja, och en Aloe vera, höll på att glömma den.
Resten har jag inte en aning om vad dom heter och det kan ju vara bra såna här gånger då man får namnförslag på växter. Dom där Hoyorna ska jag definitivt ge en chans. Phalaenopsis tror jag mamsen har ett par av så där ska jag sno några kvistar också.
Tack så mycket för alla nya tips som ramlat in. Hälsningar ifrån en Christian som har ett litet dilemma, se på Juventus match eller plugga nationalekonomi. Mycket svårt val.
Ps. Till Maria: Jo, en svensk... Henke Larsson är en sväng i Barca nu innan pensionering. Gjorde ett klart godkänt inhopp i andra.
Lady Hamilton
02-10-2005, 18:09
 Ingen har nämt Ampelliljan...........Det måste ändå vara den mest vanliga krukväxten, pga att den är "i princip" omöjlig att ta död på. Sedan har vi alla dessa palett-blad. De finns i oändliga variationer och färger de är ju oxå lättskötta Vill du ha flera förslag?
indypindy
02-10-2005, 18:14
CITAT (Hamilton @ 02-10-2005, 19:09) krukväxten ändrat
Lady Hamilton
02-10-2005, 18:35
CITAT (indypindy @ 02-10-2005, 19:14) CITAT (Hamilton @ 02-10-2005, 19:09) krukväxten ändrat   Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|