|
Hej hopp, snart påskledigt!
Ikväll tänkte jag gå ner till havet och hämta tång, som legat ett tag på stranden. Träffade en granne som lagt ut det i sina rabatter lite varstans, och hon berättade att bönderna nästan slogs om tången till sina åkrar förr.
Vet ni om det är speciellt bra för vissa växter? Hörde att potatisen trivs extra bra, men hur är det med andra grönsaker? Vad innehåller tången för näring?
PS: I förrgår smaskade rådjuren upp en massa tulpaner, som var på god väg. Hade missat att strö ut blodmjöl efter sista regnet. Faktum är att det har hjälpt innan. Fast grannens hund som brukar springa en runda hos oss är lite väl röd om nosen. Hundar verkar älska blodmjöl!
Tången ger främst mineral, kalium, jod, magnesium och annat. Bra för fruktsättningen bla .
Om du vill hålla hunden borta från blodmjölet så kanske du kan plantera in rådjur, det brukar hålla hundarna sysselsatta.
Åsa, mälardalen zon 2
16-04-2003, 07:56
Enligt artiklar på växeko så verkar tång även innehålla en hel del kväve och annat växterna behöver. Tång är inte positivt för alla grönsaker, det finns ju ofta en del salt och annat i, ex. på känsliga grönsaker som ger sämre skörd med tång: lök, gurka, kålrot, isbergssallat, morot Exempel på växter som gynnas av tång är: rotselleri, grönkål, broccoli, rödbetor, purjo, vitkål, vitlök. http://zeus.bibul.slu.se/documents/forb_or...-5/ODN91-5A.HTMhttp://zeus.bibul.slu.se/documents/forb_or...-3/ODN88-3C.HTM
Kul kul! Finns dom som frö?
Tång bör man inte lägga i kökslandet eller på något annat som ska ätas, då det innehåller mycket kadmium.
/Lars
Oj då! Men det har jag redan gjort..... är det väldigt farligt?
Kadmium är en tungmetall som för evigt hindra livsviktiga enzymer från att fungera.
Finns det verkligen mycket kadmium i tång så är det farligt, inte att du odlar i den en månad eller en sommar, men däremot om du odlar i det i tio år.
Jag ställer mig gärna frågor som tex hur har de mätt dessa halter i just tång. Var har de tatt tången när har de tatt tången. Det är ju säkert skillnad mellan en liten sjö utan en massa fabriksavlopp och havet.
frågor som du kan ställa dig är; Var tar jag tången, finns där några utsläpp inärheten, går avlopp rätt ut i sjön, kanske till och med nära där du tar tången.
Jag menar inte att tången är ofarlig utan jag menar bara att man måste tänka liten innan man skriker NEJ. Det är så ofra man läser just detta NEJ när det gäller täckmaterial. Och vad leder det till, Jo att vi får fler blåkorn användare mindre antal maskar, fåglar... obalans i jorden mer ohyra pga att växter inte mår bra...
Ella
Jag tror också att man får samma "problem" med kadmium om man använder gröngödsling tex. Undersökningen och jämförelsen är jord med konsgödsel, d v s hur mycket tång måste man lägga på för att det skall motsvara en viss mängd fosfat eller kväve i form av konstgödsel. http://www.o.lst.se/projekt/eulife-algae/P...F/TD5_final.pdf
Jag vet inte hur mycket kadmium det finns i tång, och om det skiftar mellan olika platser. Jag har bara hört att det ska innehålla ganska stora mängder, så stora att man kanske inte bör använda det i kökslandet. Varför inte använda gräsklipp istället. Men det innehåller väl någon annan tungmetall. Jamena, det spelar ingen roll vad man gör - allt är ju farligt i dagens läge...
Jag vill absolut inte att man ska börja använda blåkorn istället, men man kanske kan använda tången i blomsterrabatterna istället. (Om man inte äter blommorna)
Lars
Nu blev jag fundersam...finns det tång i sjöar? Vilken sort?
Ledsen Wargen jaghar nog bara blandat ihop begreppen lite, känner inte till någon ny spännande sorts tång som växer i sjöar. Mitt första möte med täckodling var ett par grannar som odlade med vass, var det väl men jag fick för mig att det hette tång Jag ha skummat igenom artickeln om täckodlingsförsöken, med tång som täck material. Jag har inte läst så väldigt noga men vad jag kan förstå sä är tången skördad vid ålands kust och där kan jag förstå om det blir höga halter av tungmetaller. Där går ju ålandsfärjorna. Ella
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|