yenny

Sånna här har vi på jobbet... de finns en hel del och den är nästan i naturlig storlek.
Är det nån som vet vad det är, är dom farliga?
Gurkan
Kan det vara en Husspindel ??

Nån sa i en tidigare tråd att dom tillhör de få spindlar i Sverige faktiskt kan bita en människa men det är nog väldigt ovanligt.

Och om den är farlig ? Nej, absolut inte, däremot är det helt ok att vara livrädd för dem, som jag t.ex. unsure.gif
yenny
Ja kanske är det en sån.... men fy vad dom är äckliga! och stackars våra boende som inte kan försvara sej. Kan man få bort sånna på något sätt?
zaaritha
Inte farlig!
Men; även lockespindlar bits!
Gossen Ruda
Jo, visst är det en husspindel. Synnerligen harmlös men ser läbbig ut.

Av svenska spindlar är det bara en som påträffats några gånger i östra Sverige vars bett kan vålla obehag. Sen finns det rapporterat bett av korsspindel, labyrintspindel och vattenspindel. Bettet är i klass med myggstick. Och så då zaaritas unika lockespindel som tycks vara den enda av den sorten som anfallit en människa.

Förmodligen kan även andra spindlar lyckas bita igenom huden, husspindeln är exempelvis släkt med labyrintspindeln. Så har vi luffarspindeln som tycks vara på gång men farligheten är överdriven. Jag såg ganska nyss i TV, Mitt i naturen?, en som skulle visa ett exemplar och han grävde ut den ur boreträtten med fingrarna.

Vill man jaga husspindlar så är dammsugaren ett lämpligt vapen men som sagt, dom är ofarliga och hjälper till med att hålla efter andra småkryp. Då är det värre med alla livsfarliga hundar som översvämmar vårt samhälle, där skulle man sätta in åtgärder.
yenny
Tackar Gossen Ruda det var ditt svar jag väntade på smile.gif
silos
Mer spindlar jag ser;mer gillar jag dom
Pirum
Jag tycker att spindelbett kan vara värre än myggbett. Jag blev biten av en liten gynnare, stor som min tumnagel kanske när jag cyklade, fick ett synbart märke som satt i ett par veckor. Den bet mig i fingertoppen, på ovansidan där huden är tunn, nedanför nageln tror jag.
Ingen aning vilken sort det var, men det kändes när den bet. Inte som ett getingstick, men det blödde lite lite, och svullnade upp en smula (svullnade mindre än efter myggbett dock, fast var ömmare)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon