Full version: Vill ha frslag..!
Caprice
Ska mura en liten rund rabatt precis vid entrn (ej under tak) dr jag skulle vilja ha ngot som r vackert i princip hela ret runt.
Ganska skyddat lge i zon 2-3, sol frn tidig morgon till ca 16, bra drnerat.
Rabatten kommer bli ca 1x1 meter.

I framkant vill jag ev ha julrosor, och sedan skulle jag vilja ha en rejl buske el ev grs... Kanske litet trd?

Ngon som har frslag?
(Huset r ljusgrtt m vita knutar)
sa, mlardalen zon 2
Kanske en dvrgsyren p stam ex. Palibin det r ett fint litet trd.

(det jag r mest osker p om det funkar r julrosorna, verlever de hos dig i soligt lge? Alla jag har satt i soligt lge har tvrdtt de jag har som verlever sitter lite mera skuggigt)
Christina i Taxinge~
Kanske ett Prunus cistena, Svartplommon tror jag det heter p svenska.
Mrkt vinrda blad, vita blommor p frsommaren, sm svarta plommon(?) p sensommaren.
Skulle vara snyggt mot det ljusgr huset....
Jag har tv stycken uppstammade sen flera r och de har varit helt problemlsa smile.gif wub.gif

Backtimjan som underplantering?
Blommar 'vansinnigt' lila ngra veckor, grn hela ret och varje gng man gr frbi mste man bara dra handen ver... smile.gif
pejori
varfr inte en japansk blodlnn wub.gif wub.gif
den r s vacker smile.gif
Sven Karlsson
Stt ett B-stams ppletrd men i kruka. Vintern 2ympar du p flera sorter. Vintern 3 ympar du nnu flera sorter. (Krukan mste vxa lite varje r. )
Frslag ympa Veinium p svenska Vinpple har stora mrkrosa blommor, mrkrda nstan svarta pplen. Andra vintern tar du in den och ympar en tre olika sorter och stter ut den nsta sommar och in vinter tre fr att ympa nya sorter. Du kan gra y-spalje dr stammarna byter sort. (Den rda sorten kommer att lra alla att de inte r att bara ta och ta men mos och saft blir rosa men frukten skall inte tas fr den r SUR. ) De andra sorterna kan du blanda s att du fr blommor en hel mnad och en massa olika sorter. Tnk en hst med en massa olika rda sorter som mognar lite olika. Grna, gula, vita och Den rdsvarta lngst upp en tv decimeter i toppen. Du blir garenterat ensam om den sorten om jag inte gr den sjlv?B-stammen blir 2-2,5 meter hg men kan gras i massa olika sort spalje. Men p en m2 fr man plats med tre trd Eller rund spalje eller vriden runt med tre trd? Sm pysslingstrd med krsbr ? wink.gif biggrin.gif
Caprice
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 02-10-2005, 21:03)
Kanske ett Prunus cistena, Svartplommon tror jag det heter p svenska.

Intressant alternativ, Christina... smile.gif
Tappar det bladen p vintern..?

Pejori,
har funderat p en lnn... har tv stycken redan, de r nog de vackraste buskar jag har..! Skulle mycket vl kunna tnka mej en till... Fast de vxer s lngsamt, och de r vldans dyra att kpa i "fullsize"...
Christina i Taxinge~
Ja, de tappar bladen p vintern, men d ska du ju nd ha en liten ljusslinga i s det spelar vl ingen roll? tongue.gif smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon