Full version: Vill ha förslag..!
Caprice
Ska mura en liten rund rabatt precis vid entrén (ej under tak) där jag skulle vilja ha något som är vackert i princip hela året runt.
Ganska skyddat läge i zon 2-3, sol från tidig morgon till ca 16, bra dränerat.
Rabatten kommer bli ca 1x1 meter.

I framkant vill jag ev ha julrosor, och sedan skulle jag vilja ha en rejäl buske el ev gräs... Kanske litet träd?

Någon som har förslag?
(Huset är ljusgrått m vita knutar)
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske en dvärgsyren på stam ex. Palibin det är ett fint litet träd.

(det jag är mest osäker på om det funkar är julrosorna, överlever de hos dig i soligt läge? Alla jag har satt i soligt läge har tvärdött de jag har som överlever sitter lite mera skuggigt)
Christina i Taxinge~
Kanske ett Prunus cistena, Svartplommon tror jag det heter på svenska.
Mörkt vinröda blad, vita blommor på försommaren, små svarta plommon(?) på sensommaren.
Skulle vara snyggt mot det ljusgrå huset....
Jag har två stycken uppstammade sen flera år och de har varit helt problemlösa smile.gif wub.gif

Backtimjan som underplantering?
Blommar 'vansinnigt' lila några veckor, grön hela året och varje gång man går förbi måste man bara dra handen över... smile.gif
pejori
varför inte en japansk blodlönn wub.gif wub.gif
den är så vacker smile.gif
Sven Karlsson
Sätt ett B-stams äppleträd men i kruka. Vintern 2ympar du på flera sorter. Vintern 3 ympar du ännu flera sorter. (Krukan måste växa lite varje år. )
Förslag ympa Veiniöum på svenska Vinäpple har stora mörkrosa blommor, mörkröda nästan svarta äpplen. Andra vintern tar du in den och ympar en tre olika sorter och sätter ut den nästa sommar och in vinter tre för att ympa nya sorter. Du kan göra y-spalje där stammarna byter sort. (Den röda sorten kommer att lära alla att de inte är att bara ta och äta men mos och saft blir rosa men frukten skall inte ätas för den är SUR. ) De andra sorterna kan du blanda så att du får blommor en hel månad och en massa olika sorter. Tänk en höst med en massa olika röda sorter som mognar lite olika. Gröna, gula, vita och Den rödsvarta längst upp en två decimeter i toppen. Du blir garenterat ensam om den sorten om jag inte gör den själv?B-stammen blir 2-2,5 meter hög men kan göras i massa olika sort spalje. Men på en m2 får man plats med tre träd Eller rund spalje eller vriden runt med tre träd? Små pysslingsträd med körsbär ? wink.gif biggrin.gif
Caprice
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 02-10-2005, 21:03)
Kanske ett Prunus cistena, Svartplommon tror jag det heter på svenska.

Intressant alternativ, Christina... smile.gif
Tappar det bladen på vintern..?

Pejori,
har funderat på en lönn... har två stycken redan, de är nog de vackraste buskar jag har..! Skulle mycket väl kunna tänka mej en till... Fast de växer så långsamt, och de är väldans dyra att köpa i "fullsize"...
Christina i Taxinge~
Ja, de tappar bladen på vintern, men då ska du ju ändå ha en liten ljusslinga i så det spelar väl ingen roll? tongue.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon