Lala
Hej på er,

Era bästa bevattningstips önskas!

Nu börjar mitt grönsaksland ta form - 4 st djupsängar (5x1,3 m), med prydliga sargar runt (linoljad furu). Gångarna mellan lagd fiberväv, gamla avdankade sjöstensplattor, och alla stenar som man så lägligt hittar i jorden. Istuckna plaströr (16 och 20 mm diam som annars används till elinstallationer) var meter som "valv". De håller upp fiberduken på plats i en "växthusliknande formation". En sak fattas - VATTEN!!! (SÅÅÅÅ tråkig o tidsödande syssla som man fick träna mycket på förra sommaren)

Någon skrev om vattenslang som "läcker vatten" (svart från Gardena, ca 300 för 15m) som man lägger direkt på jorden. Erfarenheter av denna?? Sätter den igen lätt? Hur stor areal runt slangen vattnar den?

Bevattningslist skrev Ingrid om häromdagen - blev mkt nyfiken, vad är det tro?

Hemsnickerikontruktioner ni tycker fungerar är mkt välkomna! Vore ju bra om detta inte gick på en halv förmögenhet.

Hälsnignar
Lala

PS ett annat litet problem - fiberduken hålls på plats av stenar, inte helt smart, blåser lätt sönder eller glider upp i stark vind. Vad tror ni om att sy en dragsko längs fiberduken och sticka in en rundstav. denna rundstav kan sedan hållas ned med stenar i snöre. Fördel: jämnade belastning på fiberduken, helt tätt för flygfäna och enklare att ta bort/lägga på. MEN: oprövat. Vad tror ni? Andra ideer hur hålla fiberduk på plats???
Ingrid på Västkusten
Todeloo Lala,

Jag har ju också upphöjda snickrade bäddar med vp-rör böjda i odlingstunnlar/valv, rättviksknutar samt min beramade supertjocka fiberduk :-)

Svettslangen vattnar enbart precis runt slangen vill man ha rdentligt blött får man lägga den extramt tätt och då ligger den i vägen för sådder och plantor till en del.

Bevattningslisten heter nog någe annat tror jag. Weibulls som säljer dne finns i terrakotta och knallgrönt, fungerar som en lång gummilist med hål i där det sprutar vatten i - man kan vända den uppåt - man kan vända den neråt i jorden. Och man behöver en rak längd om man vänder dne uppåt för bevattning per bädd. Mina bäddar är 1,25 m breda.

Vi har ju en egen brunn och en pump. Varje vår släpar vi ut hela systemet och så kopplar vi det så at en knapptryckning på pupen så startar automatisk bevattning av alla bäddar etc. När man är bortrest så kopplar vi en timer till pumpen :-)

Hälsar Ingrid

Fiberduk på plats? Kila in i en gardintillbehörsaffär - köp en speciell sorts käft som är gjort för att gå RUNT en gardinstång :-) annars kanman köpa speciella fästklämmor på weibulls dimensionerade för vprör lustigt nog :-))
L8 B.
Hej!
Det finns även platta trädgårdsslangar med en hel rad små hål i, dessa kan vändas nedåt jorden och fungerar då som "fuktgivare" men även vändas med hålen uppåt, då blir det ett fint regn. Det senare har fungerat ypperligt för mig, även under fiverväv.
Glada hälsningar från
Charlåtta, Stockholm
Ingrid på Västkusten
Det är dem jag menar :-)
bevattningslist = platt trädgårdsslang.

Hälsar Ingrid
L8 B.
Åhå, men det finns även sk "svettslangar" som fungerar som ett menbran åt alla håll, det bara "pyser" ut vatten - ofta svarta eller grå wink.gif
Charlåtta, Stockholm
Ingrid på Västkusten
Just det - se tidigare inlägg i tråden. Dessa svettslangar finner jag vara dåliga till tusen och plattslangen - min bevattingslist är mkt bättre.

Hälsar ingrid
Lala
Hej,

Lite knäppt kanske, men nu svarar jag delvis på min egen fråga (för att det vore kul å höra om någon av er redan försökt):

Lägligt dök det upp en artikel här på odla om bevattning i odlingsbädd med hjälp av vanliga dräneringsrör. Jag köpte rör (ca 8 cm diameter) och lade för säkerhets skull två rör längs bädden. Räknar med att en slang "väter"ca 30 cm utåt, dvs en slang skulle då täcka ca 0,6 m bredd, och djupsängen är 1,25 m bred. Grävt ned dem på ca 30-40 cm djup.

Innan jag fyllde igen kollade jag vattenflödet när jag körde ner vattenslangen i ena ändan (som ju sticker upp i markytan). Det ser ut att funka jättebra nu men sommarens övnignar får väl visa. Det jag funderar på är om möjligern jorden kommer att sätta igen rörens hål - man säger ju normalt att de skall läggas i grus.

Sedan köpte jag en slang (list) som ni beskrev ovan att testa i en annan bädd (men det får inte BLÅSA när man kör med den, då hamnar vattnet någon annan stans). Kanske blir bättre när jag behåller fiberduken på....

Sist men inte minst - Ingrid, vad är rättviksknutar för något - har jag missat något väsentliget??

Hälsningar
Lala
Susanne i Linköping
Vill du veta mer om rättviksknuten, klicka här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon