CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-10-2005, 15:10)
... Ju varmare temp man har desto kortare hållbarhet + större risk för att de skrumpnar för vid högre temp brukar luftfuktigheten vara lägre.
Vill inte vara petig eller så, men faktiskt är det tvärtom; ju lägre lufttemperatur destå torrare luft. Ju varmare luft destå mer vatten kan den "bära". Det är därför det blir dimma och nattfukt så här års, när den varma dagsluften kyls av i höstnatten. Då fälls luftens fukt ut när temperaturen sjunker.
Det kortare hållbarheten ju varmare man förvarar, beror snarare på att mögel och bakterier trivs bättre ju fuktigare (och varmare) det är.
Att grönsakerna skrumpnar beror nog mer på om man har det för dragit, så att avdustningen ökar.
Själv har jag en finfin jordkällare som håller ca 4 grader största delen av året, och min potatis trivs utmärkt där och är fast och fin långt in i maj/juni.
Broccoli brukar jag förvälla i småbuketter i max 2 minuter, och sedan frysa. (2 minuter i kokande vatten, därefter kyl ner dem direkt i kallvatten! Förväller du för länge blir de bara mosiga och tråkiga.)