Full version: Förvaring
Tatta
Hej på er igen!

Nu när jag blivit med hus har jag även blivit med matkällare wub.gif
Men nu till min fundering.
Glad i hågen har jag nu gått på självplock av morötter, potatis & lite andra rotsaker.
Även broccolli smile.gif

Hur länge håller sig detta i en matkällare av normalklass. Vet att de förra ägarna använde den alltså hoppas jag på att den håller en bra temperatur.. fast egentligen vet jag inte wink.gif

Saken är ju den att jag nu har 30 kilo ptatis som jag tänkte stoppa där laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Broccolin håller nog inte så länge den är det nog bättre att förvälla och frysa in.

Hur länge grönsakerna håller beror på hur kallt det är i matkällaren ex. ska man förvara morötter länge (fram till runt mars eller så) så bör man ha en temp på runt +2-4C och ganska hög luftfuktighet. Ju varmare temp man har desto kortare hållbarhet + större risk för att de skrumpnar för vid högre temp brukar luftfuktigheten vara lägre.
Tatta
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-10-2005, 15:10)
Broccolin håller nog inte så länge den är det nog bättre att förvälla och frysa in.

Hur länge grönsakerna håller beror på hur kallt det är i matkällaren ex. ska man förvara morötter länge (fram till runt mars eller så) så bör man ha en temp på runt +2-4C och ganska hög luftfuktighet. Ju varmare temp man har desto kortare hållbarhet + större risk för att de skrumpnar för vid högre temp brukar luftfuktigheten vara lägre.

Broccolin äts nog upp på en gång smile.gif
Morötterna likaså.. det är ju "bara" 9 kilo wink.gif

Mest potatisen då som bör kunna hålla ett tag! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Potatis bör förvaras mörkt i en temp på runt +5. Är luften lite torr kan man lägga ett plastskynke över potatislådan så att man minskar risken för att potatisen mjuknar.
Månskensbonden
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-10-2005, 15:10)
... Ju varmare temp man har desto kortare hållbarhet + större risk för att de skrumpnar för vid högre temp brukar luftfuktigheten vara lägre.

Vill inte vara petig eller så, men faktiskt är det tvärtom; ju lägre lufttemperatur destå torrare luft. Ju varmare luft destå mer vatten kan den "bära". Det är därför det blir dimma och nattfukt så här års, när den varma dagsluften kyls av i höstnatten. Då fälls luftens fukt ut när temperaturen sjunker.

Det kortare hållbarheten ju varmare man förvarar, beror snarare på att mögel och bakterier trivs bättre ju fuktigare (och varmare) det är.
Att grönsakerna skrumpnar beror nog mer på om man har det för dragit, så att avdustningen ökar.

Själv har jag en finfin jordkällare som håller ca 4 grader största delen av året, och min potatis trivs utmärkt där och är fast och fin långt in i maj/juni.

Broccoli brukar jag förvälla i småbuketter i max 2 minuter, och sedan frysa. (2 minuter i kokande vatten, därefter kyl ner dem direkt i kallvatten! Förväller du för länge blir de bara mosiga och tråkiga.)
Åsa, mälardalen zon 2
När det blir dimma och kondens så är det mycket hög luftfuktighet praktiskt taget 100% så det innebär nu på hösten att det faktiskt är högre RELATIV luftfuktighet på natten när det är kallt, än på dagen när det är varmt, man brukar ju prata om relativ luftfuktighet i procent när man pratar om fuktighet i luften, men visst skulle man mäta i liter hur mycket vatten som finns i luften så skulle det finnas mera vatten i varm luft än i kall pga att varm luft kan binda mera vatten.
Månskensbonden
Tja.....det var ju liksom det jag sa.... wacko.gif

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon