Full version: såjord
serx
varför är såjord bättre än vanlig jord att plantera nåt i?
(om man bortser från att den inte har någon näring)
rosita
Såjord är väl bara till att så i, ska du plantera måste du nog använda en jord med lite näring! huh.gif
Ophelia
Det sägs att den inte utvecklar mögel och svamp lika lätt som kan angripa de små fröplantorna. Går att göra ännu luftigare med perlite eller annat liknande.
serx
vad gör man när man planterar nåt då?
ok, japp. det var just det jag tänkte på, jorden blir så kompakt, det kan ju inte vara bra.
Kalle Mandelstam
Ja det beror på om du ska plantera om, driva sticklingar eller så. Till sådd ska man använda en näringsfattig jord med bra porstruktur. Groddens små fina rötter tar lätt skada av en för hög koncentration av näringssalter i jorden innan de hunnit härda sig. Jämför t.ex. din fot med ett nyfött barns så förstår du vad jag menar.. rolleyes.gif

Du kan ju lätt göra egen såjord om du inte vill ödsla 20 spänn för 10 liter färdig. Blanda torvmull och grus 50-50 sådär. Till sticklingar kan man om man vill köra med vanlig bra planteringsjord som man blandar med grus den med, ca 50-50.

smile.gif
Kalle
jåj
Ett allternativ som fungerar är billig jord "Toppdressing". den är avsedd för gräsmattor men fungerar bra för mig, framför allt är strukturen bra inga stora pinnar eller torvbitar.

En liten fundering varför måste vi använda en dyr näringsfattig såjord ...
Ute i trädgården blir det en välgödslad jord!

Jag tror nog reklamen är boven i det hela ?

Ok det finns växter som skal stå magert typ kaktus .... och förmodligen deras frö men varför de som behöver mycket näring ?

JÅJ
kerstin z5-6
Ute i trädgården finns , mängder av frö-tex en akleja sår sig med hundratals frö varav endast några procent blir fullvuxna växter, de dukar under ,ruttnar, blir ogräsövervuxna, rensas bort av misstag -gror inte osv ..
har jag betalat 50 spänn för 5 frö vill jag ha bra förutsättningar för grodd.. därav såjord .....
serx
jag gjorde en liten test förrut. Köpte ett granatäpple och satte runt 10 st i såjord, ett gäng i extremt väldränerad jord och en del i fuktig vitmossa i en påse.
De i den väldränerade jorden kom aldrig upp, vilket kanske var väntat men man kan ju testa iaf. De satta i såjorden var ungefär lika snabba som vitmosse-fröna.

Kalle Mandelstam, du säger att istället för såjord kan man blanda torvmull och grus 50-50. Men det låter ju som en väldränerad jord som man inte vill ha. Eller menar du mycket smått grus?? 1-2 mm eller nåt..
RachelPT
Jag är helt nybörjare i frösådd och behöver också veta lite om såjord. Om man nu ska direktså fröna i en rabatt ska man lägga såjord på den gamla jorden innan man stoppar ner frön då? och sedan ger den gödsel när frön har grott? Hur gör man vid direktsådd i kruka?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (RachelPT @ 01-05-2006, 09:40)
Jag är helt nybörjare i frösådd och behöver också veta lite om såjord. Om man nu ska direktså fröna i en rabatt ska man lägga såjord på den gamla jorden innan man stoppar ner frön då? och sedan ger den gödsel när frön har grott? Hur gör man vid direktsådd i kruka?

I rabatt kan man direktså utan såjord men man får ta med i beräkningen att färre frön kommer att gro än när man sår inomhus och det är då inte p.g.a jorden enbart utan det är att inomhus har man jämnare temperatur men ofta är det ju mycket frön i påsarna till de växtslag som direktsås.

Vid direktsådd i kruka kan du även så direkt i planteringsjorden de växter som direktsås är ofta tåliga. En del lägger såjord överst för att få det näringsfattigt men det blir ju inte något näringsfattigare växtnäringsjoner är rörliga så när man vattnar vandrar de ju upp i såjorden.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (serx @ 02-10-2005, 17:55)
varför är såjord bättre än vanlig jord att plantera nåt i?
(om man bortser från att den inte har någon näring)

Kan tillägga att såjord inte är näringslös den brukar ha ett ledningstal på runt 2-3 så visst finns det näring i den.

+All såjord är inte bra, den där så/kaktusjorden som är ganska finkornig och säljs i småpåsar är värdelös till odling, medans den där S-jorden med en älg på är toppen.
Gloriana
Jag använder inte såjord för jag tycker mest att det liknar finmalet snus. Istället brukar jag använda någon planteringsjord (inte någon fin då eftersom den är för näringsrik) och blanda i rejält med perlit. Perlit kan köpas i säck (beställas i förväg bara) på bra plantskolor. Det är otroligt mycket billigare än de där futtiga två litrarna eller nåt man brukar kunna köpa.
Torv och grövre sand har jag kört en gång men det misstaget gör jag inte om. Det blev helt enkelt för kompakt mycket beroende på att torven förmodligen var för finriven.
De perenner jag sår på våren, som alltså ska gro då också (helst) brukar jag så i planteringsjord men då blandar jag om med vad jag har av leca eller grus. Det är petigare med sådder som kanske måste stå en säsong till innan de gror.
Min erfarenhet säger mig att det behöver vara rätt väldränerat då såjord gärna geggar ihop sig så kvävs fröna i alla geggan eller hur man nu ska utrycka sig huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Gloriana @ 01-05-2006, 18:42)
Jag använder inte såjord för jag tycker mest att det liknar finmalet snus. Istället brukar jag använda någon planteringsjord (inte någon fin då eftersom den är för näringsrik) och blanda i rejält med perlit. Perlit kan köpas i säck (beställas i förväg bara) på bra plantskolor. Det är otroligt mycket billigare än de där futtiga två litrarna eller nåt man brukar kunna köpa.
Torv och grövre sand har jag kört en gång men det misstaget gör jag inte om. Det blev helt enkelt för kompakt mycket beroende på att torven förmodligen var för finriven.
De perenner jag sår på våren, som alltså ska gro då också (helst) brukar jag så i planteringsjord men då blandar jag om med vad jag har av leca eller grus. Det är petigare med sådder som kanske måste stå en säsong till innan de gror.
Min erfarenhet säger mig att det behöver vara rätt väldränerat då såjord gärna geggar ihop sig så kvävs fröna i alla geggan eller hur man nu ska utrycka sig huh.gif

S-jorden med älgen på ligger i stor säck och den är redan färdigblandad med ganska mycket perlit, här kostar en sån säck ca 70kr.
Gloriana
[QUOTE]S-jorden med älgen på ligger i stor säck och den är redan färdigblandad med ganska mycket perlit, här kostar en sån säck ca 70kr. [QUOTE]

Jag har aldrig sett den jorden någonstans men det kan ju vara värt att testa om jag hittar den. Jag sår rätt mycket så det kan ju vara skönt att slippa blanda och ha sig. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon