Full version: En spindel
Gossen Ruda
Fångade denna hanspindel underifrån där han satt på fönstret. Jag tänker inte gå in på hur han håller benen, det ser onekligen lite komplicerat ut, utan fokusera uppmärksamheten på mandiblerna. Dessa käkar är hos spindelhanen ombildade till parningsorgan där han först suger upp spermierna för att när han hittat en hona överföra dessa till henne. Hur han bär sig åt för att göra detta med dessa konstiga tingester försedda med ringar, utskott och andra konstigheter vet jag dock inte men det verkar fungera eftersom arten inte är utdöd. rolleyes.gif Vilken art detta är vet jag dock inte.

yla
han ser jättespännande ut verkligen
skulle vara kul o se mandiblerna i förstoring
dom ser ut o ha små strån på sej smile.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 02-10-2005, 18:45)
Dessa käkar är hos spindelhanen ombildade till parningsorgan där han först suger upp spermierna för att när han hittat en hona överföra dessa till henne. Hur han bär sig åt för att göra detta med dessa konstiga tingester försedda med ringar, utskott och andra konstigheter vet jag dock inte men det verkar fungera eftersom arten inte är utdöd.

Tänk vad karlar kan bara dom vill. wink.gif tongue.gif

Tjusigt motiv! wub.gif
amaira
Verkligen häftigt foto!
Tack för förklaringen till.

Om jag ska gissa (och det vill jag rolleyes.gif ) så gissar jag på hane av korsspindel.
Nu får du springa ut och titta efter! Skynda dig nu, innan han försvinner tongue.gif
silos
Oj oj vilken vacker spindel smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon