Jag tog ett par sticklingar, satte i lätt fuktig jord och vattnade lite då och då så de inte torkade ut, och de rotade sig jättefint. Men varför grenar de sig inte? De är över två decimeter långa och skjuter blad så glatt men de grenar sig inte. Hur länge kan de växa på höjden så där egentligen? Moderplantan är riktigt buskig och trevlig, så jag trodde sticklingarna skulle grena sig så småningom men det verkar de inte göra. De börjar se vingliga ut...
Har jag glömt göra något när jag rotade dem?
indypindy
02-10-2005, 18:12
de är väl som pelargoner är i största allmänhet... antingen så buskar de sig åt fel håll eller så ränner de iväg på höjden

du kanske skulle ta chansen och stamma upp den. håller själv på att stamma upp en Dr Westerlund... fast min försöker grena sig hela tiden och växer sååå långsamt på höjden...
Stamma upp? Menar du binda fast den vid en blompinne så den inte rasar ihop, eller är det en teknisk term för något? Ursäkta okunnigheten men jag är ganska grön på det här med blommor...
indypindy
02-10-2005, 18:18
man låter den ränna iväg på höjden... ev med något stöd... plockar bort alla sidoskott och de flesta bladen. Sen när den blivit så hög man vill ha den kanske 1 meter eller så så kapar man toppen och låter den grena sig. Sen kan man forma de nya grenarna så att de blir ett litet träd... ungefär

hängde du med? blir jättevackert om man har tålamod
Oj, tar man inte död på den om man kapar bladen? Eller räcker det med det som är påväg i toppen av blomman för att den ska klara sig? Trodde bladen fyllde någon form av funktion

Eller, man kanske inte skulle ta alla?
indypindy
02-10-2005, 18:36
givetvis fyller de en funktion...

jag har sparat de 3-4 översta hela sommaren... dvs när nya blad kommer tar jag bort de gamla. det ska tydligen ge växten någen känsla av att ha blivit äten av och då stimuleras tillväxten så det går lite snabbare att få en färdig växt.
Eva i Skåne
02-10-2005, 19:40
Om du nu inte vill stamma upp dina dr Westerlund så ska du toppa dem om de inte vill grena sig själv.
Om skotten blivit över 2dm kan du kanske knipa av dem på halva och göra ännu en stickling av det du kniper av.
Om du har 4-5 blad kvar på nedre delen av stjälken och kniper av toppen så kommer den nya skott ovanför varje blad och så får du en buskigare planta.
Lycka till
Nu har jag att grubbla på...

Tack för hjälpen indypindy och Eva
Sulawesii
03-10-2005, 07:57
De jag haft har inte blivit riktigt fina om de inte stått ute.
P. graveolens 'Dr Westerlund' måste toppas väldigt ofta för att bli buskig och fin! Särskilt under vintern med lite dåligt ljus kan de ränna i väg förfärligt.
Mvh
Fenja
Ojdå, det hade jag ingen aning om... Räcker det om jag nyper översta lilla bladet, eller måste jag ta mycket?
Du behöver inte ta bladen alls om du inte vill, utan ta den gröna lilla toppen som fortsätter att växa liksom och nyp av den precis ovanför ett blad. Där grenar sig ofta plantan och snart får du göra om det igen!
Du kan också ta lite längre bitar, sticklingar på ca 10 cm, kapa precis ovanför ett blad nu med, om du vill ha flera plantor. Planter direkt i jord eller rota i vatten båda sätten fungerar.
Mvh
Fenja
Jag tror jag kan ta den längsta någonstans på mitten, då blir båda gott och väl en decimeter

Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.