Gossen Ruda
02-10-2005, 18:05
Jag har en liten ask på landet. Tyvärr har den under sin uppväxt blivit gravt mobbad av ett par andra träd så den hade ingen riktig topp utan växte lite hit och dit. Samma med grenarna.
Nu är mobbarna borta så i vintras gjorde jag en radikal åtgärd, amputerade hela toppen 2 meter upp där den var en knapp dm i diameter och kortade av grenarna. Årets tillväxt blev ganska enorm med jätteblad och drygt 1 meter långa skott.

Nu är dock frågan hur jag skall gå vidare. Som synes av bilden nedan är det 3 toppskott från amputationsstället och ytterligare 3 som verkar ha toppambitioner. Kan jag låta alla skotten sticka iväg eller skall jag välja ut 1 och kapa dom andra? Kan det bli fläkskador med 3 toppskott? Trädet skall sen få växa fritt när jag hjälpt färdigt, inte hamlat eller på annat sätt misshandlat.
Svår och utmanande fråga, fina bilder också! Här får vi vara fler som ger råd.
De tre toppskotten hjälper till med övervallningen av snittet från det toppskott som du tagit bort. Jag tror att jag därför skulle ha låtit dem kappas ett par till några år till dess att snittet fått en rejäl övervallning.
Under dessa år skulle jag ha lämnat det rakaste och mest centrala skottet obeskuret, och kortat in de andra så att de under några år bildar mer av sidogrenar. (Över grenklyka vid sidogren som pekar utåt alltså.)
Såg övervallningen OK ut skulle jag under ett år sedan tagit bort ena, ett annat år andra toppskottet. Eller låtit ena vara kvar som sidogren vid sidan av toppskottet. Det kommer att ta ganska många år innan stället vallat över, och de grenar som växer ut därifrån nu gör det inte av en slump. De gör det för att skynda på övervallningen.
Beskärningen skulle jag gjort på vårvintern för att stimulera tillväxt.
Gossen Ruda
03-10-2005, 19:15
Ok, tack. Det var ungefär så jag hade tänkt, tre toppar blir nog för mycket. Jag är ganska rädd om den här asken för det är den enda som finns i närheten så jag har tvekat om amputation i flera år. Men eftersom den inte rätade ut sig själv blev jag nästan tvungen. Den står dessutom nästan så långt bort från huset man kan komma på tomten och i nordost så den skuggar inget.
Big Gardener
04-10-2005, 07:18
Jag tycker också det är ett bra exempel och en bra bild. Håller med Cilla och kan bara tillägga att detta är ett lysande exmpel på hur tillväxten blir efter att en grov gren har blivit kapad. Infästningen på de nya grenarna är svag och dessa kan brytas betydligt lättare. Övervallningen kan dock underlättas på det sättet som Cilla beskriver.
Vad hade hänt om vi hade låtit tre grenar sitta kvar så tätt och den tillåts utvecklats fritt? Jag tillåter mig spekulationer: Resultatet hade på sikt varit att de tre grenarna hade vuxit ihop. Infästningen blir då ännu mer förädisk då veden inte går ihop utan barken blir invuxen i stammarna utan att fästa. Allt se ut som en enda stam med tre delstammar i en strut uppåt. I takt med tillväxten ökar också belastningen på infästpunkten då stammarna blir tyngre och hela infästningspunkten riskerar att fläkas med åren.
Gossen Ruda
04-10-2005, 08:37
Håller med om det sista. Jag har en vildapel som råkade ut för detta. Den hade en delad topp som såg ut att må bra men en höst med mycket fruktsättning upptäckte jag att topparna delat på sig. Även där kapade jag rätt av men jag fick gå en bra bit ner för att få bort sprickan. Då såg jag att toppskotten inte växt ihop utan med tiden pressats ifrån varandra av den mellanliggande barken.
Trädet finns kvar med alla sina nya toppskott så kanske blir det problem i framtiden. Eller så kommer fruktträdskräftan att ta död på träder innan.
Beträffande asken så är jag lite rädd för att infästningen av den nya toppen kan brytas men jag får se hur det utvecklar sig. Jag var dock tvungen att göra något för trädet växte alldeles snett.
Grenar med sammanvuxen bark och trippeltoppar eller fler som växer från rötställen är vanliga orsaker till att träd fläks. Med äpple är det inte så farligt, grenarna brukar inte fläkas av helt och kunna skada människor. Men med starkt toppdominanta träd som ask kan det bli illa.
Dock är din ask så liten ännu att det finns stora möjligheter för den att klara detta utan större brottsanvisning. Men att kapa toppen pga lutning kan inte ha varit bästa alternativet.
Gossen Ruda
05-10-2005, 20:22
Skall bli spännande att se hur det går. Tror inte det hade gått på något annat sätt. Det var inte bara så att det växte snett. Först växte det ungefär en halvmeter åt höger i 45 graders lutning. Sen växte det vågrätt någon meter åt andra hållet fast väldigt knotigt. Ingen topp utan bara en härva grenar åt olika håll. Missade faktiskt att ta en bild innan amputationen.
Hannele
05-10-2005, 21:19
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2005, 21:22)
Skall bli spännande att se hur det går.
Ja, det ska bli spännande att följa fortsättningen.
Återskapande av trädens naturliga utseende är inte min "specialitet". 
Men i naturen har jag sett, hur anpassningbara träden kan vara.
Så eller plantera ett nytt - utan kommande röta i stammen! Ask växer fort!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.